• helena29

Mitt barn biter på förskolan!

Hej,
    Min son är 16 månade och har gått på förskolan i ca 1,5 månad.
    En dag andra veckan fick vi höra att han hade försökt bita ett annat barn. Idag hade det hänt igen. Fröknarna säger att jag kan ju inte göra nåt åt det, men de är ändå noga med att berätta. Varför vill de att man ska veta om man inte kan göra nåt åt det?
    Självklart tycker jag det är jättejobbigt och tråkigt att han biter andra barn. Vad kan jag göra för att han ska sluta?
    Hur känner/ tycker personalen om detta?
    Kan jag förvänta mig att de talar om varje gång han har bitit?
    Hoppas på lite råd!

• Svar på tråden Mitt barn biter på förskolan!
  • Aileen Allannah

DU kan inte göra ett dugg åt att sonen biter andra barn på förskolan, det är personalens jobb. Du kan bara markera och agera om han biter någon när du är med. Små barn bits inte av elakhet, de behöver hitta andra sätt att uttrycka sig.

Jag förstår att det känns jättetråkigt att få höra att ditt barn bitit någon annan var och varannan dag, berätta för personalen att du tycker det känns jobbigt att få höra det så ofta, be dem i stället fokusera på vad som varit positivt under dagen.

• Aileen Allannah

Och angående vad personalen tycker om små bitare; de är vana. Eller ska åtminstone ha vett att låtsas att de är det, och de ska ha förstånd att veta hur de ska hantera det. Annars får de ta hjälp av någon som vet.

• helena29
    Aileen Allannah skrev 2016-03-03 20:42:32 följande:

DU kan inte göra ett dugg åt att sonen biter andra barn på förskolan, det är personalens jobb. Du kan bara markera och agera om han biter någon när du är med. Små barn bits inte av elakhet, de behöver hitta andra sätt att uttrycka sig.

Jag förstår att det känns jättetråkigt att få höra att ditt barn bitit någon annan var och varannan dag, berätta för personalen att du tycker det känns jobbigt att få höra det så ofta, be dem i stället fokusera på vad som varit positivt under dagen.

Fast det är ju inte var och varannan dag... Det var idag och förra gången var för ca 1,5 månad när han var ny.
    De sa att han hade varit lite "mer på" idag...?
    Sen fick jag höra av min sambo att han och gans storebrorsa hade retats och knuffats innan förskolan, han kanske tog med sig det dit....?
  • FruNyfiken

Hej TS!
    Mitt äldsta barn blev bitet nästan dagligen på förskolan och det var oerhört jobbigt att veta, men inte kunna göra något.
    Men, det är inte ditt fel och det är inget du kan göra något åt! Att barn biter beror oftast på att de inte kan uttrycka sig muntligen, eller på annat sätt.
    Personalen brukar försöka "punktmarkera" den som biter och försöka stoppa innan det händer.
    Du ska inte känna någon skuld, för det beror varken på dig eller uppfostran.
    Men som mamma tackar jag dig för att du bryr dig!

• Tingeling03

Det är inte ditt fel (som förälder) att barnet biter. Att barnet biter kan som sagts tidigare bero på många anledningar ex. barnet är uppspelt, vill ta kontakt, har inte barnet utvecklat ett språk (verbalt) tar hen ibland till andra medel för att få uppmärksamhet, klåda i tandkött av växande tänder osv. De biter inte av elakhet, det är deras sätt att visa sina känslor däribland glädje. Men det är förstås viktigt att pedagogerna uppmuntrar barnet till bättre typ av kontakt, som förälder är du inte närvarande och kan agera. Har han inte bitit mer än två gånger så skulle inte jag göra så stor sak av det, händer det om och om igen ser jag mer allvarligt på det. För yngre barn räcker det många gånger (av egna erfarenheter) att man markerar med ett nej det gör ont och så lyfter man bort barnet. Som förälder är det jobbigt att höra om och om igen att ens barn slår, biter osv. Ibland kanske man som pedagog får göra en avvägning "om det var så allvarligt att jag behöver tala om ert idag igen". Det som sker på förskolan är svårt att påverka för föräldrarna och svårt att ta upp med barnen flera timmar senare vid hämtning. Som pedagog vill jag hellre lyfta fram barnets styrkor och det som har varit positivt under dagen, barnen ska aldrig behöva känna sig misslyckade.

• helena29
    Tingeling03 skrev 2016-03-03 21:47:15 följande:

Det är inte ditt fel (som förälder) att barnet biter. Att barnet biter kan som sagts tidigare bero på många anledningar ex. barnet är uppspelt, vill ta kontakt, har inte barnet utvecklat ett språk (verbalt) tar hen ibland till andra medel för att få uppmärksamhet, klåda i tandkött av växande tänder osv. De biter inte av elakhet, det är deras sätt att visa sina känslor däribland glädje. Men det är förstås viktigt att pedagogerna uppmuntrar barnet till bättre typ av kontakt, som förälder är du inte närvarande och kan agera. Har han inte bitit mer än två gånger så skulle inte jag göra så stor sak av det, händer det om och om igen ser jag mer allvarligt på det. För yngre barn räcker det många gånger (av egna erfarenheter) att man markerar med ett nej det gör ont och så lyfter man bort barnet. Som förälder är det jobbigt att höra om och om igen att ens barn slår, biter osv. Ibland kanske man som pedagog får göra en avvägning "om det var så allvarligt att jag behöver tala om ert idag igen". Det som sker på förskolan är svårt att påverka för föräldrarna och svårt att ta upp med barnen flera timmar senare vid hämtning. Som pedagog vill jag hellre lyfta fram barnets styrkor och det som har varit positivt under dagen, barnen ska aldrig behöva känna sig misslyckade.

Om det händer mer ofta och du ser mer allvarligt på det, vad gör man/vi/personalen åt saken?
  • Lemt77

Jag förstår att det är jobbigt att höra, när min äldsta började på förskola så puttade hon kompisarna och det var oxå jobbigt att höra. MEN som pedagog på förskola tänker man nog att man inte heller vill hamna i en sits där föräldern ifrågasätter varför man INTE berättat att deras barn bits eller knuffats.. Att föräldern tror att allt är frid och fröjd men så får det höra detta senare.

Sen kanske det är så att de ändå inte berättar om varje gång det sker heller...

Som sagt finns det inget du kan göra på samma gång som jag tror att det är bra som förälder att veta. Det är jobbigt men sånt gör en del barn i perioder. Det är ju inget ovanligt och konstigt. Förhoppningsvis går det snart över.

• Bobo

Även om det är jobbigt att höra från personalen att ditt barn bits så skulle det vara ännu jobbigare att få höra från någon annan (t ex det bitna barnets föräldrar) att ditt barn har bitit. Det är inte alla föräldrar som förstår vad som ligger bakom ett sådant beteende utan de tor att du och ditt barn kan göra något åt detta (alltså vad gäller uppfostran). Att då kanske stöta på en arg förälder som anklagar dig och ditt barn för något som du inte ens vet om är inte speciellt roligt.

Att få höra det med någon månads mellanrum tycker inte jag är för mycket. Då informerar de ju bara att det har hänt igen. Skulle det ske dagligen så blir det ju onödigt att de informerar, det blir alldeles för jobbigt att hantera.  

Hoppas att det snart går över!

• GrönaDruvan

Jag hade ett bitande barn när sonen var yngre. Nu kom jag inte ihåg om han bet någon gång på förskolan (men det tror jag) men han bet hemma...på oss och på lillebror. Kom ihåg att jag tyckte det var så jobbigt. Men det gick ju över som allt annat. I vårat fall kan jag gissa på att det berodde på att lillebror kom tätt efter och att storebror inte fick uppmärksamheten han behövde..?

Svar på tråden Mitt barn biter på förskolan!