• Anonym (mamma)

Byta skola om man inte trivs?

Min son har under senaste året inte trivts i sin klass. Han känner sig utanför och utfryst. Vi har försökt ett antal olika saker och vi kämpar på men om det inte blir bättre vill vi se oss om efter att byta skola. Det finns 2 skolor till inom cykelavstånd, men bara en av dom är aktuella pga. att han måste kunna ta buss från skolan till sin pappa. Just den skolan verkar populär och svår att få plats på. 

Vi har skickat iväg ansökan för att stå i kö. Skolan säger att det är närhetsprincipen som gäller för att få plats. Därefter köplats. Jag förstår inte riktigt vad det innebär. Han tillhör ju egentligen inte den skolan. Finns det ingen chans att byta då? Han vill ju inte byta nu direkt utan först nästa termin eller kanske efter ytterligare någon termin. Vi hoppas fortfarande på att det ska bli bättre där han är. Om det alltid finns någon som bor närmre som vill ha plats, har sonen då någon chans om han stått länge i kö?

Spelar det någon roll om han blir mobbad? Kan man få någon sorts företräde då eller det är fortfarande samma regler?

Någon som vet hur sådant här fungerar?

• Svar på tråden Byta skola om man inte trivs?
  • Fru Nyckelpiga

Självklart ska ni byta skola om ni vill.

Enligt min erfarenhet går det.att snacka in sig också.

Ring till rektorn och prata. Prata. Prata. Prata.

Lycka till!

• Anonym (mamma)
    Fru Nyckelpiga skrev 2016-03-05 02:55:58 följande:

Självklar ska ni byta skola om ni vill.

Enligt min erfarenhet går det.att snacka in sig också.

Ring till rektorn och prata. Prata. Prata. Prata.

Lycka till!

Tack det är ett stort steg att bryta skola. Svårt att veta hur bra man ska förvänta sig att det ska vara. Räcker det att han inte trivs? Har ingen kompis i klassen, ingen som frågar om dom ska ses, om han vill vara med, blir vald sist osv? Sonen är i övrigt social och har många intressen. Har några kompisar på fritiden. Går i 4 an.
  • Bobo

Närhetsprincipen betyder att de som bor i det rektorsområdet är de som som skolan måste ta emot. Säg att skolan har 350 platser och att det ett år är så att skolan har 348 elever som bor i det området som skolan har skyldighet att ta emot. Då kan de ta emot 2 elever från köplatsen. Anledningen till att man oftast inte kan ta emot elever utifrån är att lokalerna helt enkelt inte rymmer hur många som helst. Där jag arbetar har vi inte kunnat ta emot elever från andra områden de senaste 4-5 åren. Skolan är helt enkelt knökfull och vi har svårt att få lokalerna att räcka till som de är.  

Hoppas att det ändå löser sig för er!

• Anonym (mamma)
    Bobo skrev 2016-03-05 07:29:25 följande:

Närhetsprincipen betyder att de som bor i det rektorsområdet är de som som skolan måste ta emot. Säg att skolan har 350 platser och att det ett år är så att skolan har 348 elever som bor i det området som skolan har skyldighet att ta emot. Då kan de ta emot 2 elever från köplatsen. Anledningen till att man oftast inte kan ta emot elever utifrån är att lokalerna helt enkelt inte rymmer hur många som helst. Där jag arbetar har vi inte kunnat ta emot elever från andra områden de senaste 4-5 åren. Skolan är helt enkelt knökfull och vi har svårt att få lokalerna att räcka till som de är.  

Hoppas att det ändå löser sig för er!

Så även om han står tre år i kö får han förmodligen ingen plats? Hur gör man om han skulle vara riktigt mobbad? Flyttar?
  • Anonym (Google)

Googla relativa närhetsprincipen så kommer du lättare förstå vad den innebär. Särskilt om du tittar på bilder som kommer upp.

• Anonym (Google)

Är inte så enkelt som Bobo skriver gällande närhetsprincipen. Den går ut på att alla barn ska ha så nära som möjligt till sin skola. Men detta kan göra att ett barn som bor granne med en skola inte får plats där för att ett annat barn då skulle få orimligt långt till en annan skola.

• Bobo
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-05 07:35:29 följande:
    Så även om han står tre år i kö får han förmodligen ingen plats? Hur gör man om han skulle vara riktigt mobbad? Flyttar?
    Det vet jag inte, eftersom jag inte vet hur lång kötid det är på den aktuella skolan. Ring och tala med rektorn, det kan ju vara så att de har utrymme för en extra elev just i din sons årskurs. 
    Om ens barn är mobbat så får man ju lov att byta skola även om man kanske inte kan välja den närmaste skolan. Trist, men så är det. Men kan han inte börja på någon av de andra skolorna och att pappan hämtar honom där eller att han cyklar till bussen?
  • Anonym (mamma)
    Bobo skrev 2016-03-05 07:48:29 följande:
    Det vet jag inte, eftersom jag inte vet hur lång kötid det är på den aktuella skolan. Ring och tala med rektorn, det kan ju vara så att de har utrymme för en extra elev just i din sons årskurs. 
    Om ens barn är mobbat så får man ju lov att byta skola även om man kanske inte kan välja den närmaste skolan. Trist, men så är det. Men kan han inte börja på någon av de andra skolorna och att pappan hämtar honom där eller att han cyklar till bussen?
    Pappan kan inte hämta honom. 
    Det skulle bli först 1 km cykel (pappan kan köra), sen buss 15 min, sen gå hem till oss 5 min och sen 2 km cykel. Är det en rimlig resväg?
    Vi bor nu ca 300m från skolan så det blir en stor försämring. 

Den andra skolan har andra stora fördelar för sonen. 
    Jag har pratat med rektorn det finns ingen plats nu. 
  • Bobo
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-05 08:15:26 följande:
    Pappan kan inte hämta honom. 
    Det skulle bli först 1 km cykel (pappan kan köra), sen buss 15 min, sen gå hem till oss 5 min och sen 2 km cykel. Är det en rimlig resväg?
    Vi bor nu ca 300m från skolan så det blir en stor försämring. 

Den andra skolan har andra stora fördelar för sonen. 
    Jag har pratat med rektorn det finns ingen plats nu. 
    Nej, det låter inte som någon vidare resväg. Hur är det med fritids? Eller man har kanske inte rätt till fritids "bara" för att man har lång reväg? Alltså jag menar inget illa utan jag försöker bara fundera fram någon lösning.
    Har han kompisar i någon parallellklass? Kan man kanske byta grupp? Känner ni att skolan har tagit problemet på allvar och verkligen jobbat på det? Det är ju ganska hemskt att ni känner att ni behöver byt skola för att er son ska må bra.
  • Anonym (mamma)
    Bobo skrev 2016-03-05 10:06:55 följande:
    Nej, det låter inte som någon vidare resväg. Hur är det med fritids? Eller man har kanske inte rätt till fritids "bara" för att man har lång reväg? Alltså jag menar inget illa utan jag försöker bara fundera fram någon lösning.
    Har han kompisar i någon parallellklass? Kan man kanske byta grupp? Känner ni att skolan har tagit problemet på allvar och verkligen jobbat på det? Det är ju ganska hemskt att ni känner att ni behöver byt skola för att er son ska må bra.
    Ja han går på fritids. Vet inte hur det skulle hjälpa. 

Nej inga kompisar i parallellklassen heller. Han har en kompis i orten vi bor. 1 till 3 kompisar som bor ett antal mil härifrån så dom träffar han mest när det är semester. 
  • Bobo

Varför kan inte pappa skjutsa honom till och från fritids?

• Anonym (mamma)
    Bobo skrev 2016-03-05 16:06:32 följande:

Varför kan inte pappa skjutsa honom till och från fritids?

Skulle bli allt för långa dagar för alla inblandade. 

Han bor en bra bit härifrån och jobbar ganska långt åt andra hållet och har andra yngre syskon att hämtas på dagis. Han pendlar dessutom med tåg, så upplägget är att sonen och pappan träffas på stationen och tillsammans går och hämtar syskon. 

Vi har planerat vårt liv för att inte vara beroende av bil av hänsyn till miljön. Jag cyklar till jobbet så jag undviker helst att köra honom till någon annan skola. 
Svar på tråden Byta skola om man inte trivs?