• Anonym (Styvmamma)

Styvdottern

Jag har ganska nyligen flyttat ihop med en man som har två fina döttrar. De är snälla, väluppfostrade MEN samtidigt väldigt bortskämda och otacksamma. Speciellt den älsta dottern är van att få bestämma och ibland känns det som vi alla (inkl min sambo och mina barn) måste trippa på tå för hennes viljor och krav. Idag satte jag ner foten efter att inget som jag erbjöd att äta dög. Hon vill bara ha snabbmat och inte den maten jag lagar eller brödet jag bakar. Hon blev helt chockad när jag sa till henne och sprang in på rummet och skrek. Där är hon kvar än! Vad ska jag göra? Min sambo är helt på mitt spår och tycker att hon beter sig otacksamt men hon lyssnar inte på honom för fem öre.

• Svar på tråden Styvdottern
  • Anonym (Styvmamma)
    Anonym (Duktig) skrev 2016-03-06 21:38:09 följande:

Bra styvmamma du är!Lagar mat till styvbarnen och bakar bröd!Din sambo får vara överlycklig!

Tack! Min sambo är tacksam! Dock värre med kidsen:(
  • LillaLoppi
    Anonym (Styvmamma) skrev 2016-03-06 11:37:26 följande:

Jag har ganska nyligen flyttat ihop med en man som har två fina döttrar. De är snälla, väluppfostrade MEN samtidigt väldigt bortskämda och otacksamma. Speciellt den älsta dottern är van att få bestämma och ibland känns det som vi alla (inkl min sambo och mina barn) måste trippa på tå för hennes viljor och krav. Idag satte jag ner foten efter att inget som jag erbjöd att äta dög. Hon vill bara ha snabbmat och inte den maten jag lagar eller brödet jag bakar. Hon blev helt chockad när jag sa till henne och sprang in på rummet och skrek. Där är hon kvar än! Vad ska jag göra? Min sambo är helt på mitt spår och tycker att hon beter sig otacksamt men hon lyssnar inte på honom för fem öre.

Jag förstår inte varför folk, som uppenbarligen varken känner varandra sedan innan och som än mindre trivs med varann, har så fruktansvärt bråttom att flytta ihop!?
  • Anonym (Duktig)

Hade Min styvbarn gnällt på allt jag gör och maten,skulle jag tänkt:gå till din mamma då jag vill inte ha dig.Men jag är fin och skulle flyttat ut.

• Anonym (Ja)

Har ni frågat dottern om det är något annat, det kan ju vara den stora förändringen som skett i och med att du flyttat in. Det gör det såklart inte ok att bete sig hur som helst men jag tycker att det alltid kan vara bra att kolla om det är något annat som ligger bakom barns dåliga beteende, oavsett om de är ens biologiska eller inte.

I vilket fall som helst så kan det vara en bra idé att låta din man ta de värsta fighterna i början. Inte för att din åsikt är mindre värd utan för att det är tråkigt om du kommer på kant med barnen när du så nyligen flyttat in.

Och prata med din sambo, varför har han inte uppfostrat dem bättre? Eller är beteendet nytt?

• Anonym (...)

Skulle aldrig falla mig in att laga mat (eller tvätta, städa osv) åt andras otacksamma bortskämda barn. Det nöjet överlåter jag till bioföräldrarna..

Fattar inte varför så många kvinnor tar sån skit..

• Ess
    Anonym (...) skrev 2016-03-08 13:14:22 följande:

Skulle aldrig falla mig in att laga mat (eller tvätta, städa osv) åt andras otacksamma bortskämda barn. Det nöjet överlåter jag till bioföräldrarna..

Fattar inte varför så många kvinnor tar sån skit..

Det enda jag gjorde var tvättade, eftersom det är jag som gör det åt alla. Men dom sa faktiskt tack när jag lade kläderna på deras sängar. 
    Men matlagning osv fick maken sköta, eller så fick de göra det själva. Jag gjorde det inte i alla fall.
  • Anonym (Styvmamma)

Vi har känt varandra länge och väntade även länge med att flytta ihop. Dock vet väl alla att mindre smickrande sidor poppar upp när man bor under samma tak.

• Anonym (Duktig)

Hur orkar ni styvmammor leva med era otrevliga styvbarn?Är det värd det?Låt pappan sköta barnen och städningen efter barn,om ni inte får nåt tillbaka.

• Anonym (Aldrig)

När jag läser trådar som denna så inser jag att jag aldrig skulle kunna leva med en man som har barn sedan tidigare. jag älskar mina egna och det räcker.

• Anonym (Styvmamma)

Ja det är tufft men samtidigt mkt som är bra:) Min sambo har inte sina barn jätteofta vilket kanske försvårar deras anpassning?

Svar på tråden Styvdottern