• LHUF

6.e dagen med diarré, era bästa tips. rädd för uttorkning.

Sonen är förkyld med öroninflammation och så kräksjuka sedan onsdags. Kräktes bara 3 ggr men lös i magen sedan tisdags.. Inte velat äta på flera dagar men sedan han fick penicillin så har han Velat äta. Försöker trycka i mkt vätska men blir ändå nojjig. Och han börjar ju tröttna rejält att jag tvingar honom att dricka..

Han leker och är pigg så kanske ingen fara men ville bara se hur ni gjort vid diarré...

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden 6.e dagen med diarré, era bästa tips. rädd för uttorkning.
  • LHUF

Bajsade precis när han vaknade, jättelöst. Men när jag gick och hämtade en ny blöja så kissade han på handduken ???? men fattar inte att han ff är så lös.. Är som vatten..

Får bara fortsätta mata med vätska och he ngn mat han vill ha..

• LHUF
    modsey skrev 2016-03-06 17:26:37 följande:

Så långe han leker och är hyfsat pigg och kissar ok ( och det verkar han göra utifrån vad du skriver) så skulle jag inte vara orolig.
    Men absolut ska du fortsätta pytsa vätska. Har han fått prova festis eller att dricka med sugrör? Många barn tycker ju det är lite kul och även om de bubblar samtidigt så får de ju i sig lite vätska.
    Isglass är ju också bra, som piggelin.
    Och vattenmelon att mumsa på.
    Ge gärna också lite salta kex eller salta pinnar att tugga på så blir de mer törstiga också..
    Om inte diarrén ger sig så är kokt morotssoppa ( som man gör på de där köpta morotspuréerna bra att ge då det är stoppande.

Sambon är och handlar lite allt möjligt nu.. Nu bajsade han igen ..
  • LHUF

Han får lite kokt potatis och kokt fisk nu,. Äter iaf potatis.. Har färska morötter hemma får koka det sedan.

Känns nästan som det är värre idag. Borde ju bli bättre tycker jag.

• modsey
    LHUF skrev 2016-03-06 19:20:21 följande:

Den sidan är så bra nu har han isf ätit potatis och druckit vatten. Fick lite piggelin nu, är ju mkt vätska i en sådan..

Egentligen är soppan från burk bättre! Och sen ge honom riktig smör på potatisen. Mosa och en rejäl smörklick o gärna lite extra salt !
  • LHUF

Min kompis sa precis att man inte skall ge söta saker att det retar magen?? Men på 1177 sa dom att ge juice eller vad han tycker om?!

• modsey
    LHUF skrev 2016-03-06 20:00:24 följande:

Min kompis sa precis att man inte skall ge söta saker att det retar magen?? Men på 1177 sa dom att ge juice eller vad han tycker om?!

all vätska är bättre än ingen vätska.
    På sjukhuset ger vi saft, festis, cola, isglass eller vad de vill ha!
  • Mimmla
    modsey skrev 2016-03-06 20:04:15 följande:

all vätska är bättre än ingen vätska.

På sjukhuset ger vi saft, festis, cola, isglass eller vad de vill ha!

Ja all vätska är bra när det gäller sjuka barn, även om det dryper av socker!
  • Mimmla
    LHUF skrev 2016-03-06 20:00:24 följande:

Ge det han tycker om, han kräks ju inte. Små barn behöver både vätska och energi, de klarar sig inte på bara vatten på samma sätt som vuxna...
  • LHUF

Tack för alla råd, han hade kissat lite till innan jag la honom. Får se hur natten blir. Fick i han majsvälling lite halvt sovandes så hoppas magen gillar det..

• LHUF

Klarade natten utan byta blöja men pruttade en del. Hade kissat på morgonen men inte så mkt som han brukar..

Ville äta smörgås till frukost som han tryckte i sig. Men så envis att skall göra allt själv, .. Blir ju galen när jag försöker ge han vätska..

Får se hur FM blir.

• LHUF

Hur skall man servera den där morotsoppan? Kall eller varm? Och skall man ge några skedar åt gången? Väldigt tveksam om han kommer dricka det men men..

• modsey
    LHUF skrev 2016-03-07 10:58:15 följande:

Hur skall man servera den där morotsoppan? Kall eller varm? Och skall man ge några skedar åt gången? Väldigt tveksam om han kommer dricka det men men..

Spelar ingen roll om den är kall eller varm...god är den inte....men en matsked mellan något annat mer gott är bättre än inget ! Minns att mina barn fick socker dricka varannan sked ????
  • LHUF

Tack för svar. Men kan tänka mig att det hjälper lite med potatismjölet.

Har köpt salta kex och det ville han ha men lika envis på att dricka efter ändå.. Men lyckades få i honom en del saft när han precis somnat. Bajsat en gång idag än så länge..

• LHUF
    modsey skrev 2016-03-07 11:11:44 följande:
    Spelar ingen roll om den är kall eller varm...god är den inte....men en matsked mellan något annat mer gott är bättre än inget ! Minns att mina barn fick socker dricka varannan sked ????
    Fick inte ens komma nära med skeden.
    Han åt lite kokt potatis m lite stekt fisk till och lite piggelin.

Känns som det låst sig fullständigt i att vilja dricka själv.. Skulle nog gå med mjölk men det är lite tidigt ännu.. Får ge saft och vatten m spruta.. Men än har han bajsat 1 gång bara så kanske kan tagga ned lite. Visserligen ligger han back m vätskan men vill ju gärna att han börjar dricka själv
  • LHUF

Nu vill han faktiskt dricka lite vatten självmant så då får han det.. Men ger saft osv också..

Svar på tråden 6.e dagen med diarré, era bästa tips. rädd för uttorkning.