hinnsvepning
Är det nån som vet om man kan få en hinnsvepning i vecka 37? (36+3) ?
Är det nån som vet om man kan få en hinnsvepning i vecka 37? (36+3) ?
Det viktigaste är att du får antibiotika vid förlossning.(vaginal) Påbörjad minst två timmar innan barnet kommer ut.
Själv hade jag 9 min tillgodo. droppet sattes 10.00, sonen kom ut 12.09.
Okej för jag har gbs, dom säger att det inte ska vara nån fara . Men jag får såna kraftiga sammandragningar .. Jag har fått antibiotika 2 gånger , men tycker inte det hjälpte så bra .. Men ska till bm imorgon , så får fråga då :)
Vart har du fått denna information från??
Jag har fått höra att det måste vara 4 timmar före barnet föds för att ha effekt (jag har också GBS).
Hos oss gör de inte hinnsvepning förrän runt bf och då bara på spec Mvc. Tänk att det är så olika.
Hos oss gör de inte hinnsvepning förrän runt bf och då bara på spec Mvc. Tänk att det är så olika.
Min bm som förlöste mig kom in efter förlossningen till vårt rum och gick igenom förlossningen. Då sa hon att hon kollat upp detta med antibiotikan efter förlossningen, och det "stod" att den skulle va satt minst 2h innan. Så jag litar på henne.
Men kom på nu att det kan ju va för just den sorten jag fick då jag är allergisk mot penicillin. Men borde ju va samma.
När jag frågade min gynläkare om detta innan förlossning sa han bara att det räckte med att den hade börjat komma in i systemet.
Så även läkare och bm är lite noviser på detta känns det som ibland.
Ja dom sa att dom kraftiga sammandragningarna nog är för infektionen :) jag fick antibiotika pga att jag har så starka sammandragningar och det skulle väl minska dom .. Men tycker inte det hjälpte så mycket :/ vad har dom sagt till dig? Ska du få antibiotika vid förlossningen oxå? Känner du av nått ? Och vilken vecka är du i? :)
AB ska ges minst 2 timmar före barnet föds för att det ska ha effekt. Så står det i alla fall i de pm som finns på min arbetsplats :),
Ts, tycker det låter konstigt att hinnsvepa före fullgången tid trots att du har sammandragningar. OM det nu skulle sätta igång, vilket inte är säkert, så medför det ju en hel del "extra" då barnet räknas som prematurt. Förlossningen brukar inte vara så glada i mvc:s hinnsvepningar ;). Ofta får man bara jobbiga, smärtsamma pinvärkar av att röra om där inne.
AB ska ges minst 2 timmar före barnet föds för att det ska ha effekt. Så står det i alla fall i de pm som finns på min arbetsplats :),
Ts, tycker det låter konstigt att hinnsvepa före fullgången tid trots att du har sammandragningar. OM det nu skulle sätta igång, vilket inte är säkert, så medför det ju en hel del "extra" då barnet räknas som prematurt. Förlossningen brukar inte vara så glada i mvc:s hinnsvepningar ;). Ofta får man bara jobbiga, smärtsamma pinvärkar av att röra om där inne.
På min arbetsplats är det 4 timmar före partus, så det varierar nog från sjukhus till sjukhus :)
Håller med om att det låter jättekonstigt att göra hinnsvepning i v 36 p.g.a. GBS. Skulle förlossningen mot förmodan sätta igång så tidigt är ju barnet dessutom mer infektionskänsligt än det hade varit i fullgången tid så det känns ju väldigt kontraproduktivt... För att inte tala om risken för nedkylning, lågt blodsocker, gulsot, amnings-/matningsproblem, längre vårdtid m.m. Men en hinnsvepning så tidigt lär ju å andra sidan inte åstadkomma ngt mer än som du säger lite pinvärkar.