• Signe14

hinnsvepning

Är det nån som vet om man kan få en hinnsvepning i vecka 37? (36+3) ?

• Svar på tråden hinnsvepning
  • Zoey83
    KaeJ skrev 2016-03-08 10:39:25 följande:

Det viktigaste är att du får antibiotika vid förlossning.(vaginal) Påbörjad minst två timmar innan barnet kommer ut.

Själv hade jag 9 min tillgodo. droppet sattes 10.00, sonen kom ut 12.09.

Vart har du fått denna information från??

Jag har fått höra att det måste vara 4 timmar före barnet föds för att ha effekt (jag har också GBS).
  • Zoey83
    Signe14 skrev 2016-03-07 07:45:42 följande:

Okej för jag har gbs, dom säger att det inte ska vara nån fara . Men jag får såna kraftiga sammandragningar .. Jag har fått antibiotika 2 gånger , men tycker inte det hjälpte så bra .. Men ska till bm imorgon , så får fråga då :)

Har de sagt till dig att du har SD p.g.a. GBS?

Vad är orsaken till att du fått antibiotika? För höga värden av GBS??
  • KaeJ
    Zoey83 skrev 2016-03-08 16:34:08 följande:

Vart har du fått denna information från??

Jag har fått höra att det måste vara 4 timmar före barnet föds för att ha effekt (jag har också GBS).

Min bm som förlöste mig kom in efter förlossningen till vårt rum och gick igenom förlossningen. Då sa hon att hon kollat upp detta med antibiotikan efter förlossningen, och det "stod" att den skulle va satt minst 2h innan. Så jag litar på henne.

Men kom på nu att det kan ju va för just den sorten jag fick då jag är allergisk mot penicillin. Men borde ju va samma.

När jag frågade min gynläkare om detta innan förlossning sa han bara att det räckte med att den hade börjat komma in i systemet.

Så även läkare och bm är lite noviser på detta känns det som ibland.
  • Signe14
    Zoey83 skrev 2016-03-08 16:35:42 följande:
    Har de sagt till dig att du har SD p.g.a. GBS?

Vad är orsaken till att du fått antibiotika? För höga värden av GBS??
    Ja dom sa att dom kraftiga sammandragningarna nog är för infektionen :) jag fick antibiotika pga att jag har så starka sammandragningar och det skulle väl minska dom .. Men tycker inte det hjälpte så mycket :/ vad har dom sagt till dig? Ska du få antibiotika vid förlossningen oxå? Känner du av nått ? Och vilken vecka är du i? :)
  • Resande

Hos oss gör de inte hinnsvepning förrän runt bf och då bara på spec Mvc. Tänk att det är så olika.

• Signe14
    Resande skrev 2016-03-08 18:37:59 följande:

Hos oss gör de inte hinnsvepning förrän runt bf och då bara på spec Mvc. Tänk att det är så olika.

Jag har oxå hört att dom bara gör det efter bf på vissa orter.. Men här gick det bra :)
  • Zoey83
    KaeJ skrev 2016-03-08 17:14:23 följande:

Min bm som förlöste mig kom in efter förlossningen till vårt rum och gick igenom förlossningen. Då sa hon att hon kollat upp detta med antibiotikan efter förlossningen, och det "stod" att den skulle va satt minst 2h innan. Så jag litar på henne.

Men kom på nu att det kan ju va för just den sorten jag fick då jag är allergisk mot penicillin. Men borde ju va samma.

När jag frågade min gynläkare om detta innan förlossning sa han bara att det räckte med att den hade börjat komma in i systemet.

Så även läkare och bm är lite noviser på detta känns det som ibland.

Konstigt det där...mina barnmorskor (2 st som jag gått till) har båda sagt 4 timmar, nu blev jag ju osäker!

Kanske bra att kolla med en läkare.
  • Zoey83
    Signe14 skrev 2016-03-08 18:10:09 följande:

Ja dom sa att dom kraftiga sammandragningarna nog är för infektionen :) jag fick antibiotika pga att jag har så starka sammandragningar och det skulle väl minska dom .. Men tycker inte det hjälpte så mycket :/ vad har dom sagt till dig? Ska du få antibiotika vid förlossningen oxå? Känner du av nått ? Och vilken vecka är du i? :)

Hade du alltså en infektion? För höga halter av GBS i t.ex.urinen eller via vaginalt test (en sticka)?

GBS i sig är ju ingen infektion utan är man bärare har man alltid en viss mängd GBS i urinen, det är om det hamnar över referensvärden som behandling sätts in under graviditet.

25% av alla kvinnor är bärare av GBS så inte ovanligt, men kan vara skadligt för fostret om halter blir för högs!

Men penicellin är ju inte heller bra för fostret.

Ja, jag har kännt av sammandragningar sen ca v.15!!!

Nu är jag i v.30. Läkarna har kollat livmodertappen 2 ggr och den är opåverkad, de sa att de inte vet vad SD beror på.

Ja, om jag hinner till förlossningen.

Förra gick så snabbt och hann inte till sjukhuset då.
  • Lia4

AB ska ges minst 2 timmar före barnet föds för att det ska ha effekt. Så står det i alla fall i de pm som finns på min arbetsplats :),

Ts, tycker det låter konstigt att hinnsvepa före fullgången tid trots att du har sammandragningar. OM det nu skulle sätta igång, vilket inte är säkert, så medför det ju en hel del "extra" då barnet räknas som prematurt. Förlossningen brukar inte vara så glada i mvc:s hinnsvepningar ;). Ofta får man bara jobbiga, smärtsamma pinvärkar av att röra om där inne.

F va
  • KaeJ
    Lia4 skrev 2016-03-08 22:52:32 följande:

AB ska ges minst 2 timmar före barnet föds för att det ska ha effekt. Så står det i alla fall i de pm som finns på min arbetsplats :),

Ts, tycker det låter konstigt att hinnsvepa före fullgången tid trots att du har sammandragningar. OM det nu skulle sätta igång, vilket inte är säkert, så medför det ju en hel del "extra" då barnet räknas som prematurt. Förlossningen brukar inte vara så glada i mvc:s hinnsvepningar ;). Ofta får man bara jobbiga, smärtsamma pinvärkar av att röra om där inne.

Då hade jag 9 min tillgodo, och sonen slapp infektion.

Var lite extra nojig med antibiotika då de missade att jag hade gbs när jag fick dotten. Hon fick en infektion och tillbringade sin första tid i livet på neo.
  • pumpkinspice
    Lia4 skrev 2016-03-08 22:52:32 följande:

På min arbetsplats är det 4 timmar före partus, så det varierar nog från sjukhus till sjukhus :) 

Håller med om att det låter jättekonstigt att göra hinnsvepning i v 36 p.g.a. GBS. Skulle förlossningen mot förmodan sätta igång så tidigt är ju barnet dessutom mer infektionskänsligt än det hade varit i fullgången tid så det känns ju väldigt kontraproduktivt... För att inte tala om risken för nedkylning, lågt blodsocker, gulsot, amnings-/matningsproblem, längre vårdtid m.m. Men en hinnsvepning så tidigt lär ju å andra sidan inte åstadkomma ngt mer än som du säger lite pinvärkar.
  • Zoey83
    pumpkinspice skrev 2016-03-09 21:51:23 följande:

På min arbetsplats är det 4 timmar före partus, så det varierar nog från sjukhus till sjukhus :) 

Håller med om att det låter jättekonstigt att göra hinnsvepning i v 36 p.g.a. GBS. Skulle förlossningen mot förmodan sätta igång så tidigt är ju barnet dessutom mer infektionskänsligt än det hade varit i fullgången tid så det känns ju väldigt kontraproduktivt... För att inte tala om risken för nedkylning, lågt blodsocker, gulsot, amnings-/matningsproblem, längre vårdtid m.m. Men en hinnsvepning så tidigt lär ju å andra sidan inte åstadkomma ngt mer än som du säger lite pinvärkar.

Jaha, men då beror det nog på sjukhus då.

Usch! Känner mig jätte paranoid över GBSen nu...känns inte bra alls.

Har haft ett missfall pga GBS också.

Vill inte att något ska hända barnet och jag kommer ju inte hinna få AB i tid om jag inte får igångsättning...även då vet jag ju inte om jag hinner få i tid, alltså om de inte ger mig det 3h innan igångsättning (ifall DDT bara skulle ta en timme), men isf hur länge håller det i sig?? Ifall förlossningen blir utdragen.
  • pumpkinspice
    Zoey83 skrev 2016-03-09 23:07:08 följande:
    Jaha, men då beror det nog på sjukhus då.

Usch! Känner mig jätte paranoid över GBSen nu...känns inte bra alls.

Har haft ett missfall pga GBS också.

Vill inte att något ska hända barnet och jag kommer ju inte hinna få AB i tid om jag inte får igångsättning...även då vet jag ju inte om jag hinner få i tid, alltså om de inte ger mig det 3h innan igångsättning (ifall DDT bara skulle ta en timme), men isf hur länge håller det i sig?? Ifall förlossningen blir utdragen.
    Kan bara berätta hur det är på min arbetsplats eftersom det bevisligen skiljer sig mellan sjukhusen. Här ger vi antibiotika var sjätte timme tills barnet är fött, man ger alltså inte bara en dos (ifall inte förlossningen går snabbare än sex timmar förstås). Hinner man inte få antibiotika tillräckligt lång tid innan (eller alls) så är det extra övervakning på barnet (man får t.ex. inte gå hem tidigt utan måste stanna minst 36 timmar) för att upptäcka tecken på infektion. Har jobbat på BB i fyra år nu och träffat på mängder med bebisar där mamman haft GBS men inte hunnit få antibiotika, men än har jag inte varit med om något fall där barnet blivit sjukt!  
Svar på tråden hinnsvepning