• Tihi

Hur mycket info syns om man skickar en bild?

Jag vet redan att man inte ska ha på platstjänster när man tar en bild som man ska skicka till någon. Men om man inte har på platstjänster är det lugnt att skicka bilder då eller finns det fortfarande info i bilden som kan röja en på något vis med var bilden är tagen, något namn etc? Nu menar jag metadata och inte vad som syns på bildmotivet naturligtvis. Det gäller främst en iPhone 6 men frågar även mer generellt. Dagens teknik börjar bli för smart... Obestämd

• Svar på tråden Hur mycket info syns om man skickar en bild?
  • Tihi

Någon som vet eftersom att jag är skeptisk till att gå in på länken jag fick?

• chadde

Det är en hel del information som sparas. Det kallas EXIF-data, och innehåller uppgifter om din kamera/telefon. Saker som upplösning, slutarhastighet, ISO osv. Datum sparas också. Men den enda potentiellt känsliga informationen är geografisk.

• Tihi
    chadde skrev 2016-03-08 06:39:33 följande:
    Det är en hel del information som sparas. Det kallas EXIF-data, och innehåller uppgifter om din kamera/telefon. Saker som upplösning, slutarhastighet, ISO osv. Datum sparas också. Men den enda potentiellt känsliga informationen är geografisk.
    Bra info, tack. Den känsliga geografiska infon finns inte med om man inte har på platstjänster eller har jag fattat fel?
  • chadde
    Tihi skrev 2016-03-08 16:06:25 följande:
    Bra info, tack. Den känsliga geografiska infon finns inte med om man inte har på platstjänster eller har jag fattat fel?
    Det är korrekt. Möjligen att telefonen sparar en grov platsangivelse, men det är lite upp till telefonen. 

Om du vill kontrollera vilken info som sparats finns det ett verktyg på exifdata.com/

Man kan även radera exif. Beroende på ditt operativsystem finns det massor av verktyg. Googla "remove exif data". Det finns till och med online-verktyg som www.verexif.com/en/
Svar på tråden Hur mycket info syns om man skickar en bild?