• LaPrincipessa

Sluta amma, vad ersätta natt/morgonamning med?

Min lilla är 9 månader och ammar inte på dagen men vaknar 4-5 ggr på natten och skriker och sparkar i famnen tills hon får tutte. Men nu vill jag verkligen sluta amma, är mest snuttande ändå! Hon äter 1 port gröt vid 19:00. Men när hon får amma vid 04:00 eller senare är hon faktiskt hungrig (är ju 9 timmar sen mat och hon äter lite mindre än andra på dagen). Vad ersätter jag det bäst med, NAN1? Hon sover vidare till ca 07:00 så ngt i flaska får det bli (hon tar flaska). Eller välling eller ngt annat? Ger henne gröt vid 09:00. Bäst är ju att prova Nan1 (om det nu är det jag ska ge vid 9 mån) rumstemp så jag slipper upp och micra.

De sägs ju att de inte ska äta på natten, men ska hon klara sig 12 timmar utan mat? Måste ju bero på när de äter på kvällen, vissa får ju sista målet 21:00, andra 17:00...

• Svar på tråden Sluta amma, vad ersätta natt/morgonamning med?
  • Mollan79

När jag slutade amma min son vid 10 mån erbjöd jag honom vatten i flaska istället, då var han inge sugen på nattmål längre. Han fick gröt när han vaknade på morgonen istället vid 7.

• Sommar15

Min dotter på 6 mån äter sista målet vid kl 19 och sen äter hon inget mer förrän vid 7.30 då hon får gröt. Men då äter hon 6 mål (2 mellanmål och lunch + middag) och däremellan. Jag har fått info av dietist att om man ska ge något på natten (de behöver det inte egentligen utan kan vid 4 mån och ålder klara sig på det som de får i sig under dagen) ska man ge ersättning. Välling triggar tydligen ämnesomsättningen på annat sätt så de vänjer sig att äta på natten.

Jag hade provat att inte ge henne något alls, och ersättning i andra hand. Vi har kört baby semp 1 och 2 till vår dotter!

• LaPrincipessa

Tack för svar! Vi har kämpat med att inte ge något alls i tre månader men hon är så envis. Hon skriker och vill bara sova på oss, helt omöjlig att lägga i sängen igen om hon inte får amma. Vi har tagit fajten i några dagar i streck, vilket innebär att man får 3-4 timmars sömn per natt och man blir ju helt slut. Vatten blir hon superarg när hon får på natten. Men då ger vi ersättning om det krisar och kämpar på, hon ger väl sig till slut...Blir väl ond cirkel att hon inte vill ha så mkt mat på dagen då hon äter på natten.

• Kattflickan

Fast blir det enklare att ge ersättning på natten än att amma?

Min son är 7,5 månader och sover i vår säng. Jag vaknar till när han vaknat och letar efter bröstet. Då liggammar jag honom halvsovandes och när han släpper somnar både han och jag om. Det är inte särskilt jobbigt. Att behöva vakna till och blanda ersättning skulle vara mycket jobbigare.

Enligt riktlinjerna ska bröstmjölk eller ersättning vara en del av barnets kost hela dess första år så om du ska byta ut nattamningen mot något så borde det vara ersättning.

• Sommar15

Fördelen med ersättning är ju att båda föräldrarna kan ge så att mamman får sova ibland, att man kan turas om. Samt att man ju kan vara trött på själva amningen och vilja slippa.

Men jag ska inte debattera för mkt i frågan, jag har bara delammat och slutade helt när min dotter var 4 månader. :) det är säkert smidigt om man gillar att amma.

Ts, ta fighten i en vecka och stålsätt er inför några jobbiga nätter, så går det säkert bra sen!

• Rani

Om du ska ge ersättning så är det nr 2 som gäller. Alltså nan2 elker babysemp 2.

• Rani

Du behöver inte micra. Du kan ha lite vatten i en termos bara. Pulver färdigdoserat i flasjan. Låter mycket med välling om hon äter gröt 2 ggr per dag redan. Ersättning är bättre.

• MyDestiny

Jag har gett välling då jag upplevde att det mättar lite bättre än ersättningen när de är så pass stora. Mesta möjliga sömn till hela familjen tror jag är det bästa.

• MsM84

Jag känner igen mig till stor del i din berättelse så jag vill berätta vår :)

Jag har en kille på 6,5 månad som jag precis slutat amma. Innan ammade jag bara på nätterna, men gav upp när han började bitas. Han åt mycket på natten och hade gjort det sen han var ca 3 månader och åt därför dåligt dagtid. Innan samsov vi och han fick tutte så fort han ville, då blev det ca 10 tillfällen under hans natt som är ca 12h. Sen började jag lägga honom i sin spjälsäng och sov i säng bredvid och försökte få honom att somna om med nappen när han vaknade. Plötsligt hade jag halverat amningstillfällena, och efter ett tag var jag nere på 3-4 gånger. 

När jag slutade ville vi samtidigt försöka få honom att klara sig utan att äta på natten. Efter två nätter med många uppvak men inte speciellt mycket gråt & skrik började han äta mycket mer dagtid och var plötsligt nöjd med nappen hela natten. Vi ger gröt ca en timme innan han somnar och ger sen lite ersättning precis innan han ska sova så han är mätt när han somnar. Viktigt är att ge honom ordentligt med mat hela dagen, annars blir han hungrig på natten. Lycka till!

Svar på tråden Sluta amma, vad ersätta natt/morgonamning med?