• Anonym (hej)

Hur ska jag sluta känna ett sånt hat/ogillande mot polis?

Det här kanske kommer låta som ett icke-problem mne jag mår riktigt dåligt av det och för mig har det konsekvenser. Efter en dålig kontakt med polis känner jag ett enormt ogillande mot polisen, inte mot olika individer som jobbar som poliser egentligen, jag mår bara fruktansvärt dåligt när jag ser ex en polisbil. Jag skulle aldrig klara av att prata med en polis igen.

Har haft en del kontakt med polis då jag är i en relation som inte är jättebra. Nu var det längesen just pga att det blev så jobbigt. Jag Vet att polisen gjorde fel men jag kan ändå inte släppa det. Tänker på det varje dag, flera timmar om dagen.

Hade blivit misshandlad och våldtagen (det sistnämnda vågade jag itne berätta för polisen) och en av poliserna var fruktansvärt otrevlig, nonchalant och allmänt bitter. Det är den mycket väldigt korta versionen. Jag blev uppmanad att anmäla honom när jag berättade hur han hade betett sig.

Idag när jag såg en polisbil parkerad i närheten av ett övergångsställe som jag skulle passera så kunde jag inte gå förbi, var tvungen att vänta på avstånd tills dom åkte iväg. Då när jag gick fram för att gå över kom dom tillbaka, dom hade väl bara vänt lite längre fram, jag fick sån ångest att jag bara vände och gick. Så störd är jag. 

Jag vet att det inte är normalt. Jag vill ibland inte gå utomhus för jag är rädd att jag ska sen nån polisbil åka förbi, det är så sjukt.

Hur kan jag få hjälp med det här problemet?? Den kvällen för lite mer än 1½ år sedan spelas upp i mitt huvud varje dag. Mår så dåligt, har sån ångest över att jag ringde dom.

• Svar på tråden Hur ska jag sluta känna ett sånt hat/ogillande mot polis?
  • Venne

Du kan kontakta vårdcentral och därigenom få vidare kontakt med kurator/ psykolog. Det är ju som du säger inte poliskåren i sig som är problemet. Du var i en hemsk situation och råkade ut för ett dåligt bemötande. Nu verkar du koppla alla poliser till känslan du upplevde då.

• Anonym (hej)
    Venne skrev 2016-03-08 14:14:16 följande:

Du kan kontakta vårdcentral och därigenom få vidare kontakt med kurator/ psykolog. Det är ju som du säger inte poliskåren i sig som är problemet. Du var i en hemsk situation och råkade ut för ett dåligt bemötande. Nu verkar du koppla alla poliser till känslan du upplevde då.

Nej, precis, jag tror de flesta som jobbar som poliser gör ett bra jobb men jag är nästan livrädd för dom. Samtidigt som jag är arg, ledsen och förtvivlad över hur hur jag blev behandlad så känner jag också att det var mitt fel. 

Har tänkt att vända mig till vårdcentralen igen men problemet är att dom vill att jag ska prata om relationen istället. Jag orkar inte ens ta tag i det just nu fast jag vet att det är det som är huvudproblemet. 

Ska jag bara ringa till vårdcentralen och be om att få psykologkontakt? Måste jag uppge varför jag vill ha kontakten?
Svar på tråden Hur ska jag sluta känna ett sånt hat/ogillande mot polis?