• Leon98

Mamma är hotad av Hells Angels pga av skulder till en Salong.

Hej alla, jag skapade detta kontot nyligen för jag är en orolig över ett hot som min mamma har fått på sig.

Mamma har tydligen en skuld på någonstans runt 10.000 till en Salong (Vet inte vad för slags salong). Hon blev utlovad för länge sedan att få betala pengar månadsvis eftersom hon inte hade råd för kostnaderna av det hon köpt direkt. Och efter några månader så visar det sig att Salongen vill ha alla pengar på direkten vilket det inte fanns en möjlighet till. Och efter flertals samtal från ägaren till Salongen att dom kräver alla pengar. Och häromdan så fick mamma ett mail från en okänd adress: Vi på HA finans har köpt upp din skuld på Salongen och vi kommer kräva pengarna från dig på VÅRAT sätt. 

Jag har nyss fyllt 18 och nu har jag kommit i en svår sits att försöka ta lån till min mamma på mitt namn, eftersom hon själv har skulder och är inkopplad med Kronofogden så kan hon inte göra något på sitt eget namn och det flesta bankerna kräver att jag har en inkomst för att skaffa kreditkort och ta lån, så det är väldigt problematiskt. Nu idag när jag kom hem så förklarar mamma att det låg en kniv på kapprums mattan som någon lagt ner i brevlådan under dagen (vilket jag antar är en skrämseltaktik för att få skulderna betalade ASAP). Vi har tagit kontakt med polisen och skickat in kniven som bevismaterial och mailet jag tror inte det räcker någon vart. 

Är det någon generös person här som vet vad jag ska gå till väga till?

Mamma har inte dom pengarna som behövs för att betala tillbaks allt och jag känner på mig att dom kommer höja skulderna till högre ju längre tiden går. Detta känns lite som mordhot.

• Svar på tråden Mamma är hotad av Hells Angels pga av skulder till en Salong.
  • Vestra

Ja, ta reda på vilken salong det är till att börja med. Polisanmäl dom. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • LillaLoppi

Haha, det går inte till så. De skickar inga förvarningsmail.

• Carambolan

Ring polisen.

Ring sen kommunens skuldrådgivare. Inte sjutton ska hon köpa saker på en salong för 10 000 kr, som redan är skuldsatt och hos fogden.

• Leon98
    LillaLoppi skrev 2016-03-08 18:15:08 följande:

Haha, det går inte till så. De skickar inga förvarningsmail.

Ja, det låter inte särskilt naturligt Hells Angels skulle gå till väga med skrämseltaktik för att kräva pengar ur en. 
    Carambolan skrev 2016-03-08 18:20:33 följande:

Ring polisen.

Ring sen kommunens skuldrådgivare. Inte sjutton ska hon köpa saker på en salong för 10 000 kr, som redan är skuldsatt och hos fogden.

Jag kanske förklarade lite dåligt, kronofogden är inte involverade med skulderna till den där salongen. Mamma har gamla skulder till Kronofogden från massa andra lån som snart är återbetalade. Det har varit mellan Mamma och salongen bara. Men kan du förklara vad kommunens skuldrådgivare är?

• Carambolan
    Leon98 skrev 2016-03-08 18:27:23 följande:

Ja, det låter inte särskilt naturligt Hells Angels skulle gå till väga med skrämseltaktik för att kräva pengar ur en. Jag kanske förklarade lite dåligt, kronofogden är inte involverade med skulderna till den där salongen. Mamma har gamla skulder till Kronofogden från massa andra lån som snart är återbetalade. Det har varit mellan Mamma och salongen bara. Men kan du förklara vad kommunens skuldrådgivare är?

Nästan alla kommuner har en skuld- och budgetrådgivare som har i uppdrag att hjälpa människor som har svårt att sköta sin ekonomi. Det låter som att din mamma har lite svårt att prioritera om hon redan har gamla förfallna skulder men ändå valde att spendera dessa pengar (som hon inte hade). Eller har hon psykiska problem som gör att människor brukar lura på henne saker? Jag kan inte ens föreställa mig vad man kan köpa på en salong för så mycket pengar, men de brukar vara duktiga på att försöka prångla på en alla möjliga dyra produkter...
  • Coccolina
    Carambolan skrev 2016-03-08 18:50:41 följande:
    Nästan alla kommuner har en skuld- och budgetrådgivare som har i uppdrag att hjälpa människor som har svårt att sköta sin ekonomi. Det låter som att din mamma har lite svårt att prioritera om hon redan har gamla förfallna skulder men ändå valde att spendera dessa pengar (som hon inte hade). Eller har hon psykiska problem som gör att människor brukar lura på henne saker? Jag kan inte ens föreställa mig vad man kan köpa på en salong för så mycket pengar, men de brukar vara duktiga på att försöka prångla på en alla möjliga dyra produkter...
    jag kan tänka mig rent spontant att det kan vara en tatueringssalong... Alternativt en skönhetssalong som genomför smärre skönhets"ingrepp". Tror även laserbortagning av hår kan marschera upp till de summorna för hela behandlingen 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • skattenmust

Oavsett anledning till varför din mamma gjort som hon har så är det en lösning till problemet som behövs, jag är relativt övertygad om att HA inte går tillväga på detta sättet och dessutom så brukar dom aldrig mig vetligen ge sig på en ensam mamma(kvinna) på sådant sätt. Det låter som det är något som skulle kunna komma från salongen själva, Skulle det komma fram att salongen i sig använder sig av HA för att skrämma någon, så lär den personen råka mer illa ut än din mamma någonsin lär göra.

• Leon98
    Rätt mycket idioti i din kommentar ifall du accepterar en sådan metod, det är inte humant att dödshota en ensam med mamma med åtminstone min lillebror på 11 år att ta hand om. Men ja det är förstås dumt att sätta sig själv i en sits, men tror inte min Mamma fått lära sig av sina föräldrar att flytta fram sina problem är en någon sorts lösning. Båda hennes föräldrar var alkoholister och  hon bodde på fosterhem mer eller mindre av hela hennes uppväxt efter 13 år. Bortsett från uppväxten så har hon haft både föräldrar-tvister med både min Pappa och min lillebrors Pappa som har resulterat domstol etc och hela lillebrorsan släkt ser min mor som psykiskt sjuk och dum men dom vet ingenting alls in princip. Arbetslös också efter hon blivit sparkad för att varit sjukskriven för länge pga sin extrema migrän. Så jag tror att det har satt många spår i henne att inte göra kloka beslut, men vad vet jag, kan inte läsa tankar.
  • Leon98
    Snövits skrev 2016-03-08 21:02:52 följande:

Alltså, varför handlar hon saker på 10.000 kr om hon inte kan betala???

Hon kunde betala, Salongen hade lovat henne att hon skulle få betala en viss summa i månaden men någon månad senare så vill dom ha alla pengar direkt (antagligen en nedgång för salongen vilket gör dom tvingade att dra till med såna brutala lösningar.) Men inget står ju på papper så det finns inget som tyder på några bevis av det avtalet. 
  • Lassas

Låt din mamma ta ansvar för sin ekonomi, skicka henne till en terapeut om hon inte klarar det. Går att få via vårdcentralen.  Du har bara ansvar för din ekonomi starta inte livet med att ta ett lån till din mamma. Din mamma är en vuxen människa som får ta ansvar för sina egna handlingar, du har inget ansvar för att reda upp skiten hon har satt sig i, oavsett vilken jobbig bakgrund man har så tar det inte ifrån din mamma ansvaret för sina handlingar.

Svar på tråden Mamma är hotad av Hells Angels pga av skulder till en Salong.