• Fitnessmamman

Tips på hur man ska orka?!

Min dotter är lite över 2 år. Hon är blöjfri även på natten sen 4 veckor tillbaka och har på den senaste tiden velat att man ska sova jämte henne när hon ska sova. Hon har även ca 4-5 veckor tillbaka bytt från lilla till mellanavdelningen på dagis.

Hon är helt torr på dagarna. Ibland kissar hon på sig på natten men oftast vaknar hon och behöver kissa. Efter det har hon svårt och somna. Så man måste ligga hos henne tills hon somnar vilket kan ta väldigt lång tid. Händer att jag själv somnar och vaknar av att jag får kramp för sängen är liten för mig och att jag fryser.

Det är dessutom bara mamma som gäller. Kommer pappa så skriker hon bara. Pappa duger när mamma inte är hemma. Jag driver eget företag och jobbar långa dagar plus att jag jobbar extra, så det börjar slita på mig ordentligt när jag inte få sova.

Sen har hon börjat bitas på dagis, fick höra att sist blev det svullet och rött på det andra barnet. När vi pratar om det hemma är hon väldigt förståndig och säger nej inte bitas. Enligt fröknarna förstår hon också att hon gjort fel när de pratar med henne men jag blir så ledsen och besviken. Hur ska jag göra för att få henne att inte bitas? Hur ska jag kunna tillrättavisa henne?

Tips på hur jag ska orka allt detta? Ska dessutom orka städa och tvätta på ef/kvällen så det ser vettigt ut här hemma.

• Svar på tråden Tips på hur man ska orka?!
  • Carambolan

En praktisk första grej skulle kunna vara att byta till en större säng? Så att du kan sova kvar bekvämt. Alternativt att natta om henne i din säng.

• Rani

Skaffa en bättre sänglösning så alla får sova. Ge henne en större säng eller ställ in hennes säng hos er.

• Fitnessmamman

Vi ska fixa större madrass och sträcka ut sängen så långt det går. Hoppas att det löser det lite iaf.

Vi hjälps åt vanligtvis men nu när han renoverar går all tid åt det istället. Och jag går och lägger mig en timme efter att dottern somnat

• nnnnnnnn

Det är helt klart värt att köpa en bättre säng, kanske en 120 cm bred resårmadrass och lägga på golvet om man tycker det blir för högt med ben/sängstomme.
    Sen ha madrasskydd så att det inte blir katastrof om hon kissar på sig.
    Köp även ett extra täcke och en bra kudde som finns på dotterns rum, så att du inte behöver sova sämre bara för att du byter rum.

Strunta i städning mm. Gör lite tillsammans med barnet varje kväll. Resten får vänta tills helgen eller prioriteras bort.

Sen kanske det kan vara en bra idé med en vetevärmare? Det finns tex nallar som är vetevärmare, värmer man den 1 minut i micron, så har dottern en varm och mysig vän i sängen, så somnar hon kanske utan dej?

• Fitnessmamman

Kanonbra tips! Sambon har fixat större madrass igår, som tur va sov hon hela natten vilket behövdes för min del med. Är dunder förkyld.

Ska.ta och fixa en go kudde med så jag kan sova hos henne när det behövs!

Hon är så lättväckt så det går inte att natta henne hos oss och bära över henne! Hon vaknar direkt!

• ABC73

Bädda dubbelt, med madrasskydd, lakan, madrasskydd, lakan, och ha ett extra färdigbäddat täcke redo, tillsammans med extra pyjamas bredvid. Då går det att bädda rent och byta om utan att ens tända ljuset.

Det är kanske lite otryggt för henne att vara på storbarnsavdelningen, så hon trygghetstankar nog på natten,

Bitandet kan också vara en reaktion på det nya, speciellt om språket inte räcker till när hon ska vara med de stora barnen. Personalen måste ha koll på i vilka situationer bitandet sker och hjälpa henne att hitta andra sätt att agera. Eftersom det troligen är känslo- och impulsstyrt så måste de helt enkelt vara med och stötta.

Svar på tråden Tips på hur man ska orka?!