• Amanda84

Barn med äggallergi vid hudkontakt - hur får jag folk att förstå?

Jag läste en annan tråd här på FL om någon som hade blivit stött för att hon hade blivit ombedd att tvätta händerna innan hon gullade med ett spädbarn, och tänkte starta en liknande tråd och hoppas på lite tips och tankar kring hur man gör med folk som blir stötta av att bli ombedda att tvätta händerna på grund av allergi.

Min son är allergisk mot ägg, inte bara när han äter det, utan det räcker att någon till exempel har ätit en macka med majonnäs och sedan tar på honom, för att allergin ska ge utslag.

Det här börjar bli ett allt större problem för oss, speciellt när vi umgås flyktigt med folk (andra barn och deras föräldrar i lekrum på varuhus, öppna förskolan, museum, eller andra aktiviteter där det helt enkelt uppstår situationer där det finns möjlighet att äta tillsammans) eftersom det verkar saknas förståelse för att man faktiskt kan vara allergisk på det vis som min son är.

Andra barn är oftast inga problem - problemet är deras föräldrar. Ett exempel var när vi satt bredvid en annan familj och fikade. De åt äggmackor och efteråt ville deras barn och vårt barn leka.

"Han är jätteallergisk mot ägg", sade jag då. "Så eftersom ni har ätit äggmacka så måste du tvätta händerna innan ni leker. Om du har lite ägg på din hand och tar i hans hand så kan han annars bli allergisk." Det var inga problem alls för det andra barnet att förstå. Jag erbjöd våtservetter och föräldern kom till och med med ett "Oj, stackars liten. Det måste vara svårt. Ägg finns ju i så mycket olika mat!"

Barnets händer och mun torkades av med våtservetter och barnen började leka. Så långt inga problem, men svårigheten uppstår helt enkelt bland de vuxna. Den vuxne hade ju också ätit äggmacka och deltog i leken tillsammans med mig och sonen, men utan att ha torkat av/tvättat sina händer efteråt. När jag påtalade att denne också måste torka av sina händer så uppstod den där helt bisarra du-ska-inte-uppfostra-mig-situationen som jag har upplevt alltför många gånger nu. Föräldern blev alltså stött, arg och irriterad. Väldigt ofta verkar också den andra vuxne tro att man överdriver allergin. Vid något tillfälle har jag till och med fått påståendet slängt i ansiktet att vi kanske inte alls bör umgås med folk i offentliga sammanhang om sonen nu är så känslig. Saken är den att givetvis händer det då och då att sonen får en allergisk reaktion utan att vi vet hur han har fått den, men om man kan undvika reaktionen genom att förklara för folk om man förutser att han ska få en reaktion (till exempel om de äter en äggmacka) att det räcker att de tvättar händerna, så tycker jag inte att det är så mycket begärt.

Hur gör man? Hur går man till väga? Måste man helt enkelt bara förlika sig med tanken på att folk aldrig kommer att förstå och räkna med att folk alltid kommer att bli stötta för att man ber dem tvätta händerna? Eller kan man förklara tydligare på något vis (fast jag tycker att jag är väldigt tydlig.)

• Svar på tråden Barn med äggallergi vid hudkontakt - hur får jag folk att förstå?
  • Anonym (Ja!)

Har en väninna med barn med samma typ av allergi så vet precis! Det barnet får utslag även om man tvättat händerna dock. Har sett det med egna ögon. Ser hemskt ut! Mitt förslag är faktiskt att du fotar barnet vid ett sådant tillfälle, och har bilden tillgänglig i mobilen. Sedan kan du ju (för säkerhets skull, folk är ofta tröga tyvärr), dra till lite extra om hur dåligt ditt barn blev och hur lite kontakt det var med ägg vid fototillfället. Jag tror att det enda är att förekomma dem helt enkelt, innan de hinner "göra bort sig". Du kan ju även säga att du ju inte vill låsa in barnet heller då hen behöver kontakt med andra barn förstås... Om folk nu säger att ni borde hålla er hemma?!

• Anonym (omg)

De var väl inte och tog på din son medan de lekte? Skulle aldrig falla mig in att pillra på någon annans barn även om mitt barn lekte med de okända föräldrarnas barn.

• Amanda84
    Anonym (Ja!) skrev 2016-03-09 13:38:58 följande:

Har en väninna med barn med samma typ av allergi så vet precis! Det barnet får utslag även om man tvättat händerna dock. Har sett det med egna ögon. Ser hemskt ut! Mitt förslag är faktiskt att du fotar barnet vid ett sådant tillfälle, och har bilden tillgänglig i mobilen. Sedan kan du ju (för säkerhets skull, folk är ofta tröga tyvärr), dra till lite extra om hur dåligt ditt barn blev och hur lite kontakt det var med ägg vid fototillfället. Jag tror att det enda är att förekomma dem helt enkelt, innan de hinner "göra bort sig". Du kan ju även säga att du ju inte vill låsa in barnet heller då hen behöver kontakt med andra barn förstås... Om folk nu säger att ni borde hålla er hemma?!

Tack för bra tips! Att ha bild på det är ju en jättebra idé. Om inte annat så mildrar det kanske och gör att folk inte blir så fruktansvärt stötta när man ber dem att tvätta händerna.
Svar på tråden Barn med äggallergi vid hudkontakt - hur får jag folk att förstå?