• Elviren

Gravid och vill inte vara i närheten av sambon alls..stöd önskas!

Hej på er!

Jag är gravid i v 9 med första barnet. Jag och min sambo har inte varit tillsammans särskilt länge, men graviditeten var planerad och efterlängtad. Fortfarande är det lite svårt att förstå att ett litet liv faktiskt växer där inne, och de senaste två veckorna har jag börjat må riktigt dåligt..kraftigt illamående och dödstrött mest hela tiden. Utöver detta känner jag mig lite låg/deppig och har andra "krämpor" sedan tidigare som blivit värre nu.

Men, till det som känns allra mest jobbigt...jag vill inte överhuvudtaget vara i närheten av min sambo! Rynkar på näsan Jag vill mest vara ensam hemma och är fruktansvärt irriterad på allting han gör eller inte gör, stör mig på hans närvaro och gud förbjude om han försöker "klänga" på mig! Jag blir äcklad av hans lukt och tycker mest det känns som att han "kladdar" på mig när han bara försöker vara ömsint och kramas eller gosa. Jag går också och har riktig ångest över om han verkligen är mannen jag vill ha barn med..alla kärlekskänslor är som bortblåsta och jag ser bara hans fel och brister och vilka problem dessa kommer att bli när bebisen har kommit, de blinkar som röda lyktor rakt i ansiktet på mig mest hela tiden Skrikandes Att ha sex är inte ens att tänka på, lusten finns av förklarliga skäl (+ underlivssmärtor) inte överhuvudtaget och han har inte ens försökt utan respekterar detta..men ändå går jag och oroar mig över det, tänker att jag "borde" ställa upp osv, fastän jag blir vansinnig på mig själv att jag ens tänker så..är gravid med vårt gemensamma barn och mår inte alls bra någonstans, förstår inte ens varför jag skulle ha skuldkänslor för att han inte får sex!

Suck, väldigt långt inlägg..behövde nog mest ventilera mig och fråga om någon känner igen sig? Lider verkligen av detta och är rädd för hur det ska påverka relationen..och rädd för mig själv också som känner såhär, det är fruktansvärt. Om nu någon ens har orkat läsa skulle jag bli såå glad för era erfarenheter och tankar!

• Svar på tråden Gravid och vill inte vara i närheten av sambon alls..stöd önskas!
  • MrsP79

Mest troligt bara hormoner! Man brukar säga att man inte ska ta några stora beslut under graviditeten, för man blir lite knäpp ;)

Jag har inte tyckt så mycket om min man under vissa perioder av mina graviditeter!

• Pkb

Lugn, det är helt normalt när man är gravid, det kommer att gå över. Jag var precis likadan :)

• Chokladhäxan

Hej är i vecka 7 med vårt andra barn och jag mår inte dåligt som du men är väldigt trött och lättirriterad. Både mot min man och vår son. Det är hormonerna tror jag. Om du påverkas så mycket kroppsligt är det inte konstigt att även psyket ballar ur. Tänk bara vilken omställning som håller på att hända i kroppen! Jag tycker du ska prata om dina tankar och känslor med en barnmorska. Och om det känns möjligt även med din sambo. Kanske tar det ner känslorna på jorden att sätta ord på dem? Det låter som att du inte hade dessa tankar innan graviditeten? Då tror jag det kommer gå över så småningom när homonerna slutar härja runt i kroppen.

• Elviren

Tack gulliga ni för era svar! Känns jätteskönt att få lite stöd och veta att det inte nödvändigtvis är så att jag har blivit helt knäpp i huvudet Skäms Låter som en ganska bra idé att inte ta några stora beslut när man är genomdränkt av hormoner ;) Och en otrolig lättnad att höra att det är normalt!

Lätt att glömma att det händer så mycket där inne nu och att det kanske inte är så konstigt att man känner sig lite tokig. En bra förslag att prata med BM faktiskt, jag ska nog ta och göra det och om det blir värre kanske be om samtalsstöd också..jag har pratat med och förklarat för min sambo och han är väldigt förstående, men eftersom det är honom jag är så less på vore det skönt att prata med någon utomstående Flört

• idaadi

Var exakt som du, det är först nu kring vecka 22-24 som det lugnat ner sig och jag tycker bättre om han igen. Håll ut! Det ger sig. Men försök prata med han, förklara så gott det går. Tror det är väldigt svårt för männen också att ta in vad som händer, speciellt när vi kvinnor knappt själv kan sätta ord på de. Men det ger sig, kämpa!

• Ego Lovers

Jag har varit likadan under en av mina sex graviditeter, maken fick byta duschtvål, schampoo och rakvatten ändå fortsatte jag använda de gamla men det hjälpte inte. Under sista graviditeten var vi som kaniner det kan te sig väldigt olika. Hormonerna kan verkligen ställa till det antingen åt det ena eller åt det andra hållet. Skavsår är inte heller roligt

• MyDestiny

Helt normalt!
    För mig blev det bättre efter första tredjedelen av graviditeten. När det värsta illamåendet lagt sig och när jag inte längre var så sjukt trött hela tiden..

Svar på tråden Gravid och vill inte vara i närheten av sambon alls..stöd önskas!