• Anonym (Willy)

Hur ofta och mycket motionerar/aktiverar ni era sällskapshundar?

Vad tycker ni om mitt upplägg? Jag har en sex år gammal amstaff.

Klockan 05.30 vaknar min fru och tar ut henne på en snabbis så att hon får kissa. Ungefär 06.20 tar jag ut henne på en joggingrunda i 35-40 minuter. Om vi istället promenerar så blir det 45 minuter till en timme. Klockan 11.30 tar jag ut henne igen och då går vi i 30-45 minuter. Någon gång mellan 16 och 17 går vi igen mellan 20-30 minuter och på kvällen går vi ungefär 30 minuter.

På "lunchrundan" brukar vi gå till ett ställe där hon kan springa lös en stund. Det gör vi ibland på eftermiddagen också. Ett par gånger i veckan tränar vi apport och under alla promenader (förutom joggingrundan) över vi också lite tricks, hoppa upp på stenar, lite lydnad m.m. Bara korta stunder som vi bakar in i promenaderna, liksom.

En gång i veckan brukar vi åka på någon form av utflykt: Ibland tar vi en längre promenad in till stan eller ut på landet, ibland åker vi till agilitybanan, ibland tar vi bussen ut till ett naturområde där vi sedan går runt i ett par timmar. Ibland spårar vi med lina i skogen (men bara på ett väldigt avslappnat hobbysätt, inget jätteseriöst). 

Väl hemma sitter jag och jobbar under dagarna och hon aktiverar sig själv med leksaker, vi tar myspauser och resten av tiden vilar hon mest. 

Tror ni att hon får tillräckligt med aktivering? Hon är i fin fysisk form och visar inga tecken på underaktivering så vitt jag kan se, men när man läser på diverse forum så verkar det vanligt att folk går timlånga promenader flera gånger om dagen, över spår, apport, agility m.m. mer eller mindre dagligen, så jag blir lite orolig att vi gör fel på något sätt med vår tjej.

• Svar på tråden Hur ofta och mycket motionerar/aktiverar ni era sällskapshundar?
  • Anonym (Molly)

Din hund har det hur bra som helst :) får lite dåligt samvete faktiskt....

• LFF

Nu har vår hund, en jack russell terrier, nyligen tagits bort men innan vi fick barn såg hans dagar ut ungefär så här:

0700: promenad till dagmatte.

Förmiddag: En promenad på 1-2 timmar med bad om det var sommar

Eftermiddag: Ny promenad på 1-2 timmar. Ibland bad även på denna promenad om det var säsong för det.

17-18-tiden: Hämtning och promenad hem.

21-22: Kisserunda innan läggdags.

Helger: Väldigt varierande beroende på vad vi hittade på. Åkte vi på äventyr följde hunden med. Var vi hemma kunde det bli skogsagility, lite lydnadsträning eller vad som kändes kul för stunden. Eller bara en lugn och skön promenad där han fick strosa runt och bestämma väg och tempo.

Om er hund är glad och nöjd med det ni gör så är det lagom för henne. Det betyder inte att hon inte skulle kunna tänka sig att hänga med på ännu mer saker, men det behövs inte.

• Trassel14

Har 1 tävlingshund och 1 sällskapshund. Deras vardag ser ut såhär:
    Ut på morgonen i trädgården, innan jag kör till jobb går jag en runda på 20-30 minuter. Vid 11-tiden hämtas hundarna utav svärmor och hon har dom hos sig. Där leker dom med hennes hund (har fri tillgång på att vara ute eller inne) fram till kl 16.30 då sambon hämtar dom. När jag kommer hem och efter vi har ätit så går vi en runda på 4-6 km. Tävlingshunden tränas 3-4 dagar i veckan medan sällskapshunden tränar med husse lite lättare övningar ibland.
    På helgerna är det olika aktiviteter såsom hundslingor i skogen alt. andra hundaktiviteter, skogspromenader, träningar/tävlingar etc.
    Tycker din hund har det bra med allt som ni ger henne:)

• Anonym (Duff)

Hundar är som vi människor, individer med olika behov, även till viss del anpassning. Tycker det märks rätt tydligt om en hund är understimulerad, men otroligt svårt att svara specifikt om er hund.

Men tycker det låter helt okey.

• Anonym (Willy)
    Anonym (Molly) skrev 2016-03-11 10:05:56 följande:

Din hund har det hur bra som helst :) får lite dåligt samvete faktiskt....

Tack, det känns skönt att höra. :)
    LFF skrev 2016-03-11 10:10:33 följande:

Nu har vår hund, en jack russell terrier, nyligen tagits bort men innan vi fick barn såg hans dagar ut ungefär så här:

Eftermiddag: Ny promenad på 1-2 timmar. Ibland bad även på denna promenad om det var säsong för det.

Helger: Väldigt varierande beroende på vad vi hittade på. Åkte vi på äventyr följde hunden med. Var vi hemma kunde det bli skogsagility, lite lydnadsträning eller vad som kändes kul för stunden. Eller bara en lugn och skön promenad där han fick strosa runt och bestämma väg och tempo.

Om er hund är glad och nöjd med det ni gör så är det lagom för henne. Det betyder inte att hon inte skulle kunna tänka sig att hänga med på ännu mer saker, men det behövs inte.

Skönt att höra att du tror att det kan vara lagom för henne. Fick panik när jag hamnade på ett hundforum och alla verkade så rysligt aktiva. 

Ja, hon är ju alltid redo för mer, den dagen hon inte vill komma med oss någonstans skulle jag bli väldigt förvånad. Men jag tycker ändå att hon verkar må väldigt bra, hade inte varit orolig om det inte vore för att jag hade gått in på det där forumet. Som vanligt ställer internet till det. Igår trodde jag att jag hade fått hjärnhinneinflammation för att jag läste om symptomen och idag detta, haha.
  • LFF
    Anonym (Willy) skrev 2016-03-11 10:19:51 följande:

Skönt att höra att du tror att det kan vara lagom för henne. Fick panik när jag hamnade på ett hundforum och alla verkade så rysligt aktiva. 

Ja, hon är ju alltid redo för mer, den dagen hon inte vill komma med oss någonstans skulle jag bli väldigt förvånad. Men jag tycker ändå att hon verkar må väldigt bra, hade inte varit orolig om det inte vore för att jag hade gått in på det där forumet. Som vanligt ställer internet till det. Igår trodde jag att jag hade fått hjärnhinneinflammation för att jag läste om symptomen och idag detta, haha.
    Ta det som skrivs på hundforum med en nypa salt. Det finns exempel på små pyttesällskapshundar som enligt ägarens utsago kräver mer än en rejält bruksavlad och tävlingstränad schäfer.

En amstaff är en pigg och glad och aktiv sällskapshund, det är självklart att man kan få även en sådan som kräver "hysteriska" mängder aktivering med spårträning eller vad man nu sysslar med dagligen för att inte klättra på väggarna. Fördelen med att ha en terrier, oavsett storlek, är att de har en extrem förmåga att bli destruktiva om de är understimulerade (eller som jag läste någonstans, de skapar konst med sina tänder) till skillnad från andra raser som blir väldigt loja istället och har ägare som tycker att "min hund är så lugn och beskedlig och behöver ingen aktivering alls".
  • Trassel14
    Anonym (Willy) skrev 2016-03-11 10:19:51 följande:

Dom som är på hundforum är ofta tävlingsmänniskor, enligt min åsikt. Där finns säkert fler som du som är med men det syns/märks inte i mängden. Sen är hundarna individer som någon skrev, sällskapshunden hos mig nöjer sig med promenader medans hunden jag tävlar med gärna vill vara med och gärna få jobba. Han klarar perioder utan träning men kan lätt hitta på för mycket eget som inte alltid är så bra för honom :)
  • Trassel14
    LFF skrev 2016-03-11 10:25:12 följande:
    Ta det som skrivs på hundforum med en nypa salt. Det finns exempel på små pyttesällskapshundar som enligt ägarens utsago kräver mer än en rejält bruksavlad och tävlingstränad schäfer.

En amstaff är en pigg och glad och aktiv sällskapshund, det är självklart att man kan få även en sådan som kräver "hysteriska" mängder aktivering med spårträning eller vad man nu sysslar med dagligen för att inte klättra på väggarna. Fördelen med att ha en terrier, oavsett storlek, är att de har en extrem förmåga att bli destruktiva om de är understimulerade (eller som jag läste någonstans, de skapar konst med sina tänder) till skillnad från andra raser som blir väldigt loja istället och har ägare som tycker att "min hund är så lugn och beskedlig och behöver ingen aktivering alls".
    Har aldrig märkt på min JRT att han gör konst med sina tänder när han blir understimulerad. Däremot så tränar han sin skicklighet i att rymma eller göra annat hyss ;) men som sagt dom är olika individer
  • Anonym (Willy)
    Trassel14 skrev 2016-03-11 10:26:32 följande:
    Dom som är på hundforum är ofta tävlingsmänniskor, enligt min åsikt. Där finns säkert fler som du som är med men det syns/märks inte i mängden. Sen är hundarna individer som någon skrev, sällskapshunden hos mig nöjer sig med promenader medans hunden jag tävlar med gärna vill vara med och gärna få jobba. Han klarar perioder utan träning men kan lätt hitta på för mycket eget som inte alltid är så bra för honom :)
    Jo, det har du nog rätt i.

Sedan misstänker jag också lite att det kanske kan vara en släng av "flashbackkuk-fenomenet" (om ni ursäktar mitt språk). Att allt ska framstå som lite mer och lite bättre när det ska skrytas på internet. Men det kanske bara är jag som vill att det ska vara så, så att jag slipper oroa mig. 
    Trassel14 skrev 2016-03-11 10:28:42 följande:
    Har aldrig märkt på min JRT att han gör konst med sina tänder när han blir understimulerad. Däremot så tränar han sin skicklighet i att rymma eller göra annat hyss ;) men som sagt dom är olika individer
    Det verkar vanligt, baserat på vad jag hört andra berätta, att amstaffarna tuggar sig igenom världen både när de är stressade och när de är understimulerade. Vår hund gillar förvisso att tugga på sina ben och tuggleksaker, men har aldrig gått på allt det andra vi har liggandes hemma (skor, t.ex.), så jag hoppas att det är ett gott tecken. 

• LFF
    Trassel14 skrev 2016-03-11 10:28:42 följande:
    Inte min heller men det var just på en jrt-sida som det stod och jag vet av många andra att det brukar leda till förstörelse när en jrt blir uttråkad Flört Tycker iofs att rymningar är ett rätt destruktivt beteende Flört

Min egen, numera bortgågne herre, hade aldrig läst rasstandarden och visste inte att det var meningen att man skulle springa efter rådjur/harar etc utan tyckte det var mycket intressantare att se vart de hade varit och om de lämnat något gott efter sig Skrattande

• Anonym (Oj)

Oj, vet knappt om jag ska berätta hur vår mops har det... :P

Han är snart tre år, med dubbelsidig patella operation i ryggsäcken. Ingen smärta (vad vi vet/ser).

Vi går en sväng på morgon, 10-15 min.

Lite längre vid lunch 20-30 min.

Vid 17 tiden 10-15 min

Och vid 22-23 10-15 min igen.

Han är en riktig soffpotatis men inte tjock direkt, trots han är galen i mat. Jag kanske borde ha dåligt samvete men det har jag inte eftersom jag är hemmafru och lekar med honom flera gånger per dag.

Så 4 ggr/dag, är jag en djurplågare? :-/

• Anonym (Willy)
    Anonym (Oj) skrev 2016-03-11 11:45:24 följande:

Han är snart tre år, med dubbelsidig patella operation i ryggsäcken. Ingen smärta (vad vi vet/ser).

Vid 17 tiden 10-15 min

Han är en riktig soffpotatis men inte tjock direkt, trots han är galen i mat. Jag kanske borde ha dåligt samvete men det har jag inte eftersom jag är hemmafru och lekar med honom flera gånger per dag.

Men har inte mopsar också ett ganska mycket mindre behov av fysiskt aktivitet? Eller är det bara en myt?
  • LFF

Vid 17 tiden 10-15 min

Personligen tycker jag det är trist att ni inte är ute längre tid med honom, det är strax över en timme totalt på en hel dag. Men, jag gissar att det har med hans knän att göra.

Sen är ju mopsen inte avlad för att vara en aktiv sällskapshund utan mer för att vara en värmedyna vilket ju gör en rätt stor skillnad.
  • Anonym (Oj)

Det var en omställning för mig när vi köpte mopsen, då jag både haft riesen schnauzer och senast en jakt cocker. Herregud, då levde man ju ute i skogen! :P

Ja det blir inte mkt ute tid för mopsen, mkt för knäna skull då han blir rätt stel efter vi gått längre än vanligt, för det är klart det händer. Sen så tycker jag, personligen, att han inte behöver mer motion i form av promenader utan mer av social stimulans med andra hundar, vilket han får.

Men som sagt hade cockern fått samma hade han inte kunnat vistas inomhus ;)

• scanmia

Min pudelhane får en ordentlig runda på morgonen vid 6 tiden. Vi springer eller cyklar till hundparken ett par km bort och leker med hundarna där och tränar lite lydnad. Hela turen tar 1 1/2 timme och det är egentligen hans enda helt egna tid på dagen.

Utöver det är han med ute 3-4 timmar och följer till och från dagis, skolor och jobb.  Han hänger med mig här hemma när jag jobbar och han har (ganska) fri tillgång till trädgården. Jag brukar aktivera med några lekar eller lite träning eller omvårdnad någon minut här eller där under dagen.

När barnen kommer hem följer han gärna med dem till parken några gånger i veckan eller leker med dem här hemma. Han hänger också med mannen någon gång i veckan i motionsspåret om kvällarna.

Han är alltid lugn och fin hemma och är samtidigt alltid pigg på att hänga med på nya äventyr. Perfekt kombination av soffpotatis hemma och life of the party i parken.

• malle88

Vid 17 tiden 10-15 min

Vi har också en treårig mops och hans dag ser ut såhär:

8 ute och kissar i trädgården

11.30 promenad ca 30-40 min

16 ute 10 min

21 ute och kissar

Han verkar nöjd med livet och är inte tjock. Hos mopsar ska man vara väldigt noga med maten tror jag. Vi tränar mer mental träning och så hemma. På somrarna ligget han oftast ute i skuggan och då går vi den längre promenaden på kvällen :)
  • Trassel14
    LFF skrev 2016-03-11 10:36:44 följande:
    Inte min heller men det var just på en jrt-sida som det stod och jag vet av många andra att det brukar leda till förstörelse när en jrt blir uttråkad Flört Tycker iofs att rymningar är ett rätt destruktivt beteende Flört

Min egen, numera bortgågne herre, hade aldrig läst rasstandarden och visste inte att det var meningen att man skulle springa efter rådjur/harar etc utan tyckte det var mycket intressantare att se vart de hade varit och om de lämnat något gott efter sig Skrattande
    Ja inte fasiken är det kul att jaga en liten JRT genom hela byn. Oftast brukar han dra rakt ner till vattenverket och vakthundarna där, vill inte ens tänka vad som händer om han kommer in till dom hundarna. Men byborna får ju sig ett gott skratt dom få gångerna det har hänt. Ja, JRT har ju ett fint rykte när det gäller just förstörelse etc ;) 
    Min har läst rasstandarden men inte när det gäller utseendet. Rätt uppstående öron och så kom inte alla tänder när han tappade valptänderna. Men har läst i rasstandarden att det tydligen är rätt normalt att JRT kan sakna tänder, men min saknar 8 tänder tycker det är lite väl mycket :P 
  • LFF
    Trassel14 skrev 2016-03-30 11:16:48 följande:
    Ja inte fasiken är det kul att jaga en liten JRT genom hela byn. Oftast brukar han dra rakt ner till vattenverket och vakthundarna där, vill inte ens tänka vad som händer om han kommer in till dom hundarna. Men byborna får ju sig ett gott skratt dom få gångerna det har hänt. Ja, JRT har ju ett fint rykte när det gäller just förstörelse etc ;) 
    Min har läst rasstandarden men inte när det gäller utseendet. Rätt uppstående öron och så kom inte alla tänder när han tappade valptänderna. Men har läst i rasstandarden att det tydligen är rätt normalt att JRT kan sakna tänder, men min saknar 8 tänder tycker det är lite väl mycket :P 
    Ser synen framför mig och förstår att folk skrattar Tungan ute

Vi konstaterade när vi köpte vår hund att det är väldigt lätt ibland att imponera på folk. Då, för snart 15 år sen, hade ju russelln rykte om sig att inte gå att ha i möblerade rum typ så en uppfostrad jrt som inte morrade och vaktade mot allt och alla var liksom något unikt Skrattande
Svar på tråden Hur ofta och mycket motionerar/aktiverar ni era sällskapshundar?