Hur ofta och mycket motionerar/aktiverar ni era sällskapshundar?
Vad tycker ni om mitt upplägg? Jag har en sex år gammal amstaff.
Klockan 05.30 vaknar min fru och tar ut henne på en snabbis så att hon får kissa. Ungefär 06.20 tar jag ut henne på en joggingrunda i 35-40 minuter. Om vi istället promenerar så blir det 45 minuter till en timme. Klockan 11.30 tar jag ut henne igen och då går vi i 30-45 minuter. Någon gång mellan 16 och 17 går vi igen mellan 20-30 minuter och på kvällen går vi ungefär 30 minuter.
På "lunchrundan" brukar vi gå till ett ställe där hon kan springa lös en stund. Det gör vi ibland på eftermiddagen också. Ett par gånger i veckan tränar vi apport och under alla promenader (förutom joggingrundan) över vi också lite tricks, hoppa upp på stenar, lite lydnad m.m. Bara korta stunder som vi bakar in i promenaderna, liksom.
En gång i veckan brukar vi åka på någon form av utflykt: Ibland tar vi en längre promenad in till stan eller ut på landet, ibland åker vi till agilitybanan, ibland tar vi bussen ut till ett naturområde där vi sedan går runt i ett par timmar. Ibland spårar vi med lina i skogen (men bara på ett väldigt avslappnat hobbysätt, inget jätteseriöst).
Väl hemma sitter jag och jobbar under dagarna och hon aktiverar sig själv med leksaker, vi tar myspauser och resten av tiden vilar hon mest.
Tror ni att hon får tillräckligt med aktivering? Hon är i fin fysisk form och visar inga tecken på underaktivering så vitt jag kan se, men när man läser på diverse forum så verkar det vanligt att folk går timlånga promenader flera gånger om dagen, över spår, apport, agility m.m. mer eller mindre dagligen, så jag blir lite orolig att vi gör fel på något sätt med vår tjej.