• Mandelspån

Extremt graviditetsillamående, finns det fler?

Jag är gravid med mitt andra barn i vecka 8 och illamåendet har tagit rejäl fart. Förra graviditeten hade jag hyperemesis gravidarum och mådde illa och spydde tiden ut. Var mkt tveksam till att göra om denna helvetesresa men nu har jag/vi alltså tagit det steget.

Förra gången skapade jag en tråd där vi var ett gäng olycksaliga tjejer som stöttade varandra genom det helvete som följde. Det hjälpte väldigt mycket så nu söker jag fler som har det som mig eller liknande.

Har inte fått diagnosen hyperemesis denna gång då jag inte spydde ännu när jag träffade läkaren. Nu har kräkningarna tagit fart och jag har extremt svårt att få i mig vätska och är mkt känslig för lukter. Får panik när jag tänker på hur många veckor det är kvar. Ska jag ligga här som en död sill och vänta på att veckorna ska gå ända till oktober? Hjälp! 

Så finns det någon annan som känner lika och som behöver stöttning på den resa vi har framför oss?

• Svar på tråden Extremt graviditetsillamående, finns det fler?
  • Una Flux

Jag har redan gjort resa nr 2. Så jag kan inte följas åt med dig. Men jag måste säga att jag förstår dig. Det började åter runt v 8 för mig och det höll i hela graviditeten. Det var för jävligt. Genom vidrigt. Eftersom jag gått igenom resan en gång tidigare och det gav inte med sig, så hade jag svårt att hålla hoppet uppe om att det skulle försvinna. Jag förstod att det inte skulle det. Nu fanns även ett barn jag inte orkade med att vara mamma till. Paniken rev i kroppen i bland. Till min fördel tacklade jag kräkningarna bättre och gick inte ned mig i svält på samma sätt som första gången. Men oj, vad jag kräktes. Det blir ju bra tillslut. Man får den lilla bebisen i famnen, men nej, allt blir inte bortglömt. Inte i mitt fall i alla fall. Men minnena bleknar. Jag önskar dig all välgång. Njut av de bra dagarna och sov bort de dåliga.

• Mandelspån

Lyckos dig som är klar, om du inte vill ha fler barn vill säga! Jag försöker peppa mig med att det är sista gången men jag är så rädd att det ska bli missfall eller vara något fel och därmed inte bli något barn. Tror jag får nöja mig med dottern isf. Det här är ju inte mänskligt.

Känner annars som dig att jag vet att detta komma sitta i även om det ev kommer bli lite bättre framåt mitten av grav. Men oktober? Det är ju så lång tid kvar så det finns inte. Dottern tar sambon hand om på heltid men jag känner mig kass och såhär kan vi ju inte ha det till oktober.....

• Familjenholm

Jag har också HG, men är äntligen på sluttampen och går in i vecka 33 imorgon. Det finns en grupp på FB för kvinnor med HG som jag är med i, så leta gärna upp den och gå med. Jag har fått oerhört mycket stöd av människorna där.

• Mandelspån

Stort tack för tipset! Är det en internationell grupp? Det är det enda jag hittar. Jag är så less nu. Vet inte hur jag ska orka.

• Mandelspån
    Familjenholm skrev 2016-03-11 22:26:05 följande:

Jag har också HG, men är äntligen på sluttampen och går in i vecka 33 imorgon. Det finns en grupp på FB för kvinnor med HG som jag är med i, så leta gärna upp den och gå med. Jag har fått oerhört mycket stöd av människorna där.

Jag hittade nu! Stort tack! Så skönt att se att man inte är ensam.
  • Una Flux
    Mandelspån skrev 2016-03-11 21:30:50 följande:

Lyckos dig som är klar, om du inte vill ha fler barn vill säga! Jag försöker peppa mig med att det är sista gången men jag är så rädd att det ska bli missfall eller vara något fel och därmed inte bli något barn. Tror jag får nöja mig med dottern isf. Det här är ju inte mänskligt.

Känner annars som dig att jag vet att detta komma sitta i även om det ev kommer bli lite bättre framåt mitten av grav. Men oktober? Det är ju så lång tid kvar så det finns inte. Dottern tar sambon hand om på heltid men jag känner mig kass och såhär kan vi ju inte ha det till oktober.....

Förstår dig så väl. Hur orkar man? Ja, inte är det för att man är extra stark. Man har inget val och tar en dag i taget. Ett steg och ett steg till. Hur jävligt det än är, så tar man ett steg till. Och tiden går, dag efter dag. Du tog dig igenom barn 1 och du fixar tiden med barn 2. Så länge du mår pyton, så vet du att du är gravid. Jätte bra att du hittar andra på Facebook. Skäms inte för att du inte njuter av graviditeten. Du lider faktiskt.
  • tussan

Mådde som du gjorde ibörjan:( illamående o kräkningar. Blev sjukskriven o klarade inte äns av o kliva upp ur sängen,blev deprimerad av allt och började fundera å abort för jag mådde så dåligt psykskt o fysikt. Fick inte behålla nåt o till slut fick jag åka in akut på sjukan o låg inlagd me dropp några gånger för jag av så uttorka o hade rasat i vikt.

Läkaren skrev ut en medicin som heter lergigan comp till mig som är en vanlig medicin som är till för just gravid illamående o ofarlig för bebisen i magen. Tar tre tableter,morgon middag kväll..de blev min räddning..nu kan jag äta o jobba och kräkningarna är borta...kan känna va liiite illamåend ibland men inte som de va innan.

SÅ mitt tips är be din läkare skriva ut lergigan comp,de finns hjälp o få:) man ska inte behöva må sådär illa o kräkas hela tin :(

Finns även en medicin om e receptfri på apoteket som heter postafen som e till för gravid illamående och åksjuka men den hjälpte inte på mig

• busans

Usch va jag känner igen mig, hoppar in här! Eller finns det en annan grupp?

Är i v9 (8+3) och går in i tredje veckan med det här illamåendet. Och nu börjar det ta på mg rejält..

vandrar från sängen och toaletten känns det som. Kommit ut för frisk luft en del men får alltid ta med mig en påse. Bilresa på två timmar i helgen och jag kan inte ens komma ihåg hur många spypåsar det blev. Det tar på en SÅ mycket. Får tvinga i mig vätska för att orka spy någonting - annars står jag bara där över toaletten och hulkar. Och efter varje spy-attack blir jag helt utmattad.

man vill bara tycka synd om sig själv när man hört alla runt omkring ha så "mysiga" graviditeter.

Detta är mitt första barn och vi har sett ett tickande hjärta <3 så nåt positivt i det negativa att bebis mår bra även fast mamma inte gör det.

Jag hoppas att detta går över som vissa säger..

Lider med dig med andra ord!

• Mandelspån
    busans skrev 2016-03-21 15:48:47 följande:

Usch va jag känner igen mig, hoppar in här! Eller finns det en annan grupp?

Är i v9 (8+3) och går in i tredje veckan med det här illamåendet. Och nu börjar det ta på mg rejält..

vandrar från sängen och toaletten känns det som. Kommit ut för frisk luft en del men får alltid ta med mig en påse. Bilresa på två timmar i helgen och jag kan inte ens komma ihåg hur många spypåsar det blev. Det tar på en SÅ mycket. Får tvinga i mig vätska för att orka spy någonting - annars står jag bara där över toaletten och hulkar. Och efter varje spy-attack blir jag helt utmattad.

man vill bara tycka synd om sig själv när man hört alla runt omkring ha så "mysiga" graviditeter.

Detta är mitt första barn och vi har sett ett tickande hjärta <3 så nåt positivt i det negativa att bebis mår bra även fast mamma inte gör det.

Jag hoppas att detta går över som vissa säger..

Lider med dig med andra ord!

Beklagar illamåendet! I min förra graviditet gick det aldrig över tyvärr men det blir ju iaf bättre än i början. Livet över toan är så hemsk. Man hulkar och hulkar och som du säger blir helt slut! Hemskt är vad det är. 

Jag har gått med i en Hyperemesis gravidarium grupp på Facebook där ett stort gäng svenska tjejer med denna fruktansvärde åkomma hänger. Jag rekommenderar dig den om du känner att du lider av något värre än "vanligt" graviditetsillamående. Har du börjat äta Lergigan komp?
  • busans
    Mandelspån skrev 2016-03-21 16:14:42 följande:

Beklagar illamåendet! I min förra graviditet gick det aldrig över tyvärr men det blir ju iaf bättre än i början. Livet över toan är så hemsk. Man hulkar och hulkar och som du säger blir helt slut! Hemskt är vad det är. 

Jag har gått med i en Hyperemesis gravidarium grupp på Facebook där ett stort gäng svenska tjejer med denna fruktansvärde åkomma hänger. Jag rekommenderar dig den om du känner att du lider av något värre än "vanligt" graviditetsillamående. Har du börjat äta Lergigan komp?

Åh då ska jag kolla denna grupp:)

Har varit inne på sjukan flera gånger för att jag spyr upp all vätska, mat, godis (ja allt som stoppas i munnen) och varenda lukt som går in i näsan känns hemskt - så då spyr jag på plats över de. Tacka gud för påsar!

Inte fått någon diagnos ännu - men min barnmorska sa att jag har lite utöver det vanliga illamåendet.

Flera på mammas sida av släkten har haft detta fram till v40. Så vi får se när mitt avtar:)
  • Pyret82

Här är en till med hyperemesis :( v.11 idag och spyr i snitt 3ggr/ dag och max 6. Har legat inlagd m dropp redan och det kan nog bli en omgång till....

• tussan

Stackars alla er som mår illa o spyr:( jag fick leriga comp utskrivet som hjälpte o hjälper mig massor....ingen av er som äter de???

• Pyret82

Jag äter 3 om dagen. Får en sjuhelvetes hjärtklappning. Spyr mest på kvällarna :(

• tussan

Min läkare sa att lergigan comp innehåller endel koffein,kan de va därför du får hjärtklappning? jag har dock inte känt av nå hjärtklappning men e väl olika.. Ush så du spyr ändå:( har du provat primperan? de skulle jag få mot mitt gravid illamående om inte lergiganen hjälpte men nu hjälper dom tack o lov... Hoppas du mår bättre snart...

• Anonym (samma)

Här är en till, är sjukt jobbigt, jag spydde nästan 20 ggr per dag, har legat inlagd med dropp otaliga ggr är nu i v 11+4...

Sista gången jag låg inne i 3 dagar så testade de med Zofran, är tydligen det sista de testar då det ej har gjorts tillräckliga studier i Sverige kring dessa o graviditet. Dock är det prövat under många år i USA. Får även vitaminsprutor då jag drabbats av vitamin brist då jag ej fått behålla ngt..

Sen jag började med de så har det varit något sånär okej, dock har jag fått kombinera dessa med legigan comp, så jag tar först Zofran på morgon (de är frystorkade så jag slipper svälja dryck) Efter ca 2 tim tar ja leg comp o sen Zofran igen ca 20 min innan lunch o sen en till lergigan comp o innan middag den sista Zofranen. Efter middagen måste jag lägga mig direkt och sen förhoppningsvis sova, blir jag illamående på natten tar jag en postafen. Zofranen är dock asdyra, 550 kr för 10 st tabletter Tur vi har fri medicin efter ett visst belopp här i Sverige

Innan jag fick Zofran så testa jag med lergigan comp, o sen primperan, o sen båda,,,

De sista 1,5 v sen jag började med dessa så har jag fått behålla viss mat, yoggi och kalla rätter, läsk o friterat klarar jag ej.

Svar på tråden Extremt graviditetsillamående, finns det fler?