• tvillingar2014

Kräksjuka.

Hej!

Har tvillingar. De går på varsin avdelning. Och i torsdagskväll åkte vi på kräksjuka allihop.. Kan 48timmars regeln. Men ena är frisk och den andra spyr ännu. Vad gäller? Skall jag hålla båda hemma ändå?

• Svar på tråden Kräksjuka.
  • whitestar
    tvillingar2014 skrev 2016-03-12 10:24:34 följande:

Vad gäller för min äldre son som går i skolan? Ska jag hålla han hemma med?

Han har ju skolplikt så han får du nog skicka till skolan
  • syntharen
    whitestar skrev 2016-03-12 10:27:44 följande:

Han har ju skolplikt så han får du nog skicka till skolan

Fast 48 timmars regeln gäller väl ändå, trots skolplikt. Inte kul att han kommer till skolan och smittar ner hela klassen, tycker jag.
  • modsey
    syntharen skrev 2016-03-12 10:52:51 följande:
    Fast 48 timmars regeln gäller väl ändå, trots skolplikt. Inte kul att han kommer till skolan och smittar ner hela klassen, tycker jag.
    fast det barnet har ju inte varit magsjukt och då är det liksom ingen 48 timmars regel-.
    Ts, förskolebarn skulle jag hålla hemma, skobarn däremot får gå.
  • mammalovis

Det bästa är väl att hålla båda förskolebarnen hemma, då barn lättare smittar varandra. För att få vinterkräksjuka krävs ju typ 10 partiklar och det är ju en droppsmitta med en miljon partiklar per droppe. Dessutom kan det finnas kvar smitta i avföringen upp till 2-3 veckor efteråt, så det är väl schysstast för alla.

Skolbarnet har skolplikt och har det inte varit sjukt så får ju h*n gå, annars gäller 48 timmar. Dock är det ju bra att meddela pedagogen, så de kan skicka hem snabbt om symtom uppstår.

Skulle man hålla skolbarn hemma när syskon har magsjuka kan det ju bli många frånvarodagar i en familj med många barn. Sedan hoppas jag att du lärt ditt barn vara noga med att tvätta händerna på rätt sätt innan mat, efter toabesök, skitig utevistelse o s v, så har ni underlättat så mycket det går.

Detta var den information vi fick på ett babycafé häromdagen av en kvinna som jobbar med smittskydd i vårt landsting.

• whitestar

När jag var magsjuka hemma själv med sonen så meddelade jag att sonen fick vara första dagen eftersom jag spydde o klarade inte av att få iväg sonen till skolan. Läraren var dock inte jätteglad o undrade om det inte gått lösa med d skjuts.så därav mitt svar att sonen har skolplikt o bör gå till skolan

Svar på tråden Kräksjuka.