• Mondaymoom

Barnet sjuk vid lämning.

Jag har min dotter varannan vecka. Måndag till måndag. Jag hämtade förra måndagen kl 16.30 på fritis och ska nu lämna henne 6.30 imorgon bitti på fritis. Men nu är hon sjuk och måste vara hemma. Vem av oss föräldrar ska vaba imorgon då?

• Svar på tråden Barnet sjuk vid lämning.
  • Carambolan

Jag skulle säga att den som skulle ha lämnat vabbar och den andra hämtar barnet där efter jobbet istället. Att skyffla runt ett sjukt barn klockan 6 på morgonen verkar krångligt.

Men det är ju upp till er. Viktigast är nog att ni kommer överens om vad som ska gälla, nu och i framtiden?

• mammalovis

Det beror väl på barnets sjukdom också och vilket samarbete ni har som föräldrar. Fungerar samarbetet bra räcker det väl med att du slår en signal idag på förmiddagen och ni löser det.

Om barnet har magsjuka vore det väl idiotiskt att smitta ner nästa familj också. Min tös kräktes natten till söndag förra veckan och då fick bonusdottern vara kvar till och med tisdagen och sambon/hennes pappa skjutsade henne till och från skolan (vi bor på olika orter).

Är det bara feber eller en enkel förkylning spelar det väl mindre roll för barnets del var det är.

Rent tidsmässigt är det väl den andres ansvar från och med måndag morgon, MEN det är ju inte schysst att dra upp ett sjukt barn tidigt på morgonen. Om den andre ska vabba är det väl bättre att bytet sker ikväll med tanke på barnets bästa.

Sedan kan ni ju göra en deal, men det kan ju ändå slå så att det bara är den ene föräldern som behöver vabba av otur eller om den andre föräldern skickar ett sjukt barn till skolan bara för att bytet ska ske.

• Carambolan

Funkar det med era jobb så kan ju byte vid lunch vara en variant också, att ni båda vabbar en halvdag.

• Ramborg
    Carambolan skrev 2016-03-13 07:27:33 följande:

Jag skulle säga att den som skulle ha lämnat vabbar och den andra hämtar barnet där efter jobbet istället. Att skyffla runt ett sjukt barn klockan 6 på morgonen verkar krångligt.

Men det är ju upp till er. Viktigast är nog att ni kommer överens om vad som ska gälla, nu och i framtiden?

Håller med. Du skulle lämnat henne, det kan du inte för hon är sjuk, alltså vabbar du.
    42.
  • Lussekatta

Vi har också mån-mån och samma dilemma då sonen är kräksjuk. hans pappa får komma imorgon bitti och hämta och vabba så jag kan gå och jobba, då det är hans vecka.

* Someone once called me delusional, I almost fell of my unicorn. *
  • sina

Vi vabbar halva dagen var om barnet är sjukt på överlämningsdagen. Funkar bra. Ett sjukt barn ska få sova på morgonen och inte släpas upp vid sextiden, samtidigt som föräldern som lämnar över har räknat med en barnfri dag och planerat jobb utifrån det.

Svar på tråden Barnet sjuk vid lämning.