• kallebanana

Flickvän söker uppehållstillstånd - vistas i Sverige under handläggningstiden?

Hejsan,

Min ryska flickvän och jag vill flytta ihop här i Sverige och vi har därför sökt uppehållstillstånd för henne så att hon kan bli sambo med mig. Utlänningslagen säger att hon måste befinna sig utanför Sverige hela ansökningstiden, men det kan ju ta evigheter.

Någon vars partner har hälsat på med ett visum till annat Schengen-land och det har fungerat i alla fall? t.ex. om hon åker in via öresundsbron?

Mvh

• Svar på tråden Flickvän söker uppehållstillstånd - vistas i Sverige under handläggningstiden?
  • Anonym (nej)

Ni kan ansöka om turistvisum till Sverige men det kommer bli avslag under väntetiden. Kommer hon hit ändå och migrationsverket får veta det så är det orsak till avslag på er ansökan om uppehållstillstånd.

• Anonym (.)

Behöver hon visum för att komma hit?
    Min man ansökte om uppehållstillstånd och under väntetiden var han här 6 veckor. Kommer från ett land som inte behöver söka visum. Han hade inga som helst problem vare sig att komma in i landet, ut igen, eller att få sitt UT. Kan ju inte lova att det går bra för er, men för oss gick det bra. Han flög hit.

• Anonym (nej)
    Anonym (.) skrev 2016-03-13 13:18:00 följande:

Behöver hon visum för att komma hit?

Min man ansökte om uppehållstillstånd och under väntetiden var han här 6 veckor. Kommer från ett land som inte behöver söka visum. Han hade inga som helst problem vare sig att komma in i landet, ut igen, eller att få sitt UT. Kan ju inte lova att det går bra för er, men för oss gick det bra. Han flög hit.

Även om man inte behöver visum så får man inte vistas här under väntetiden. Får migrationsverket reda på det så är det som sagt grund till avslag. Sen är det ju upp till var och en om man vill ta den risken.
  • Anonym (Flaskhals)
    kallebanana skrev 2016-03-13 12:45:02 följande:

Hejsan,

Min ryska flickvän och jag vill flytta ihop här i Sverige och vi har därför sökt uppehållstillstånd för henne så att hon kan bli sambo med mig. Utlänningslagen säger att hon måste befinna sig utanför Sverige hela ansökningstiden, men det kan ju ta evigheter.

Det är ju det som är problemet för så många. Det tar evigheter.
  • Anonym (.)
    Anonym (nej) skrev 2016-03-13 13:34:54 följande:
    Även om man inte behöver visum så får man inte vistas här under väntetiden. Får migrationsverket reda på det så är det som sagt grund till avslag. Sen är det ju upp till var och en om man vill ta den risken.
    Vi visste inte om det så vi var helt öppna med att han vistats här. Migrationsverket undrade ju bla när vi träffat varandra och jag skrev datumen han var i Sverige (vilket var under tiden mellan att han var på ambassaden i sitt land på intervju och att jag fick hem papper att fylla i).
  • Anonym (jahfkf)

Nej hon får INTE vistas här.

• Anonym (.)

Jag sökte och hittade detta:
    Det verkar alltså som att det är ok att besöka Sverige under väntetiden, men att ett beslut inte kan fattas just när den som söker UT befinner sig i landet.
    Ni som skriver att det skulle vara grund för avslag att besöka Sverige under väntetiden, har ni källa på det?

Kan den som ansökt om uppehållstillstånd samtidigt ansöka om visum?
    Enligt huvudregeln skall den som ansöker om uppehållstillstånd i Sverige ha ansökt om
    och beviljats uppehållstillstånd innan inresan i Sverige. Beslut gällande ansökan om uppehållstillståndet får enligt samma regel inte tas när den sökande befinner sig i Sverige. Man kan emellertid ansöka om en visering samtidigt som eller efter att man har ansökt om uppehållstillstånd och en bedömning av om ansökan skall beviljas görs från fall till fall. Avgörande vikt läggs då vid den sökandens avsikt att efter besöket i Sverige återvända till hemlandet och där invänta beslutet.

Observera att den som beviljats visum inte får stanna i Sverige och där vänta på Migrationsverkets beslut, utan måste återvända innan visumet går ut. Handläggningstiden kan komma att förlängas om Migrationsverket upptäcker att den sökande befinner sig i landet och därför måste avvakta med beslut till dess att den sökande lämnat landet. Om den sökande befinner sig i Sverige vid tiden för beslutet finns en risk att ansökan om uppehållstillstånd avslås och den sökande utvisas.

• Anonym (...)

Det bästa är väl att ringa migrationsverket och fråga.  Jag tror att partnern får vistas här under väntetiden men man ska medela migrationsverket om inrese och utresedatum eftersom dom inte kommer fatta ett beslut medans hon är kvar i Sverige.

• Anonym (nej)
    Anonym (.) skrev 2016-03-13 20:51:10 följande:

Jag sökte och hittade detta:

Det verkar alltså som att det är ok att besöka Sverige under väntetiden, men att ett beslut inte kan fattas just när den som söker UT befinner sig i landet.

Ni som skriver att det skulle vara grund för avslag att besöka Sverige under väntetiden, har ni källa på det?

Kan den som ansökt om uppehållstillstånd samtidigt ansöka om visum?

Enligt huvudregeln skall den som ansöker om uppehållstillstånd i Sverige ha ansökt om

och beviljats uppehållstillstånd innan inresan i Sverige. Beslut gällande ansökan om uppehållstillståndet får enligt samma regel inte tas när den sökande befinner sig i Sverige. Man kan emellertid ansöka om en visering samtidigt som eller efter att man har ansökt om uppehållstillstånd och en bedömning av om ansökan skall beviljas görs från fall till fall. Avgörande vikt läggs då vid den sökandens avsikt att efter besöket i Sverige återvända till hemlandet och där invänta beslutet.

Observera att den som beviljats visum inte får stanna i Sverige och där vänta på Migrationsverkets beslut, utan måste återvända innan visumet går ut. Handläggningstiden kan komma att förlängas om Migrationsverket upptäcker att den sökande befinner sig i landet och därför måste avvakta med beslut till dess att den sökande lämnat landet. Om den sökande befinner sig i Sverige vid tiden för beslutet finns en risk att ansökan om uppehållstillstånd avslås och den sökande utvisas.

Läs texten som du själv publicerat igen.

"Om den sökande befinner sig i Sverige vid tiden för beslutet finns en risk att ansökan om uppehållstillstånd avslås och den sökande utvisas."

Har du lämnat in ansökan och påbörjat processens så får du inte vistats i Sverige. Man kan teknisk be om en paus i ansöka och då komma hit på turistvisum om dom vilja det, vilket dom troligen inte gör, men då tar ju ansökan ännu längre tid.
  • Anonym (.)
    Anonym (nej) skrev 2016-03-13 21:59:36 följande:
    Läs texten som du själv publicerat igen.
    "Om den sökande befinner sig i Sverige vid tiden för beslutet finns en risk att ansökan om uppehållstillstånd avslås och den sökande utvisas."
    Har du lämnat in ansökan och påbörjat processens så får du inte vistats i Sverige. Man kan teknisk be om en paus i ansöka och då komma hit på turistvisum om dom vilja det, vilket dom troligen inte gör, men då tar ju ansökan ännu längre tid.
    Ja, om man befinner sig här vid tiden för beslutet finns risken, men inte om man besöker Sverige och lämnar landet innan beslutet fattas.

För oss var det tex så att efter att min man besökt sin ambassad skulle vi vänta på att jag fick hem papper att fylla i. Efter att jag skickat in dessa papper skulle beslut fattas. Min man var här under sex veckor mellan besöket på ambassaden i hans land och att jag fick papprena (de kom till mig ett par dagar efter att han åkt hem). Han löpte alltså ingen risk att få avslag bara för att han var här på besök ett tag.
  • Anonym (nej)
    Anonym (.) skrev 2016-03-13 22:04:09 följande:

Ja, om man befinner sig här vid tiden för beslutet finns risken, men inte om man besöker Sverige och lämnar landet innan beslutet fattas.

För oss var det tex så att efter att min man besökt sin ambassad skulle vi vänta på att jag fick hem papper att fylla i. Efter att jag skickat in dessa papper skulle beslut fattas. Min man var här under sex veckor mellan besöket på ambassaden i hans land och att jag fick papprena (de kom till mig ett par dagar efter att han åkt hem). Han löpte alltså ingen risk att få avslag bara för att han var här på besök ett tag.

Står bla på Migrationsverkets hemsida "Du ska inte åka in i Sverige under tiden ansökan handläggs. Beslutet ska vara klart innan du reser till Sverige."

Det står klart och tydligt även i din text att man inte får vistats i landet när beslutet tas. Du vet inte när beslutet kommer att tas. Migrationsverket beviljat inga visum under väntetiden.
  • Balsamvinäger

Hej.
    Jag är här som gäst.
    Jag har arbetat på Migrationsverket och vi avråder alltid ifrån att man vistas här under väntetiden därför att Migra inte får fatta positiva beslut gällande uppehållstillstånd om man är i landet. En del enheter är dock snälla och om man meddelar så "råkar" de vänta med ens ärende.
    Men det ska inte gå till så, och det är grovt tjänstefel av de handläggare som gör så!
    Är man här när beslutet skall tas så ska det bli avslag, eftersom beslutet skall vara klar innan inresa till Sverige, enligt utlänningslagen, kap 5 § 18 så står det att "En utlänning som vill ha uppehållstillstånd i Sverige ska ha ansökt om och beviljats ett sådant tillstånd före inresan i landet. En ansökan om uppehållstillstånd får inte bifallas efter inresan."

Källa: 
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050716.htm

Det finns som sagt undantag men det gäller nästan bara om du har barn eller väntar barn med någon i Sverige.

• bubka

Jag kommer från Ryssland och jag har träffats med min svensk sambo i Turkiet medan vi väntade på beslut.Det kan ni också göra.Det behöver inte vara ett Schengen land alltså.Lycka till! 

• Yessirrr

Hej,

Konstigt att allainfornerar olika på Migrationsverket. Jag blev iaf informerad om att det är ok att vistas i Sverige (efter intervju på ambassaden) om man meddelar in/utresa, så när beslut skall tas då "väntar" handläggaren på att personen skall få en möjlighet att resa ut innan beslut fattas.

Då kanske det gäller att ha en snäll handläggare??

Står även på Migrationsverkets hemsida att det är ok att ansöka om visering under väntetid...

Svar på tråden Flickvän söker uppehållstillstånd - vistas i Sverige under handläggningstiden?