• Dexter dot com

Mat att frysa in.

Jag lagar mat i mitt jobb, ofta åt 15-20 personer och behöver ibland tillaga mat innan och stoppa i frysen för att kunna ta fram. Köttfärssås, chili con carne, och pajer börjar bli tråkigt ;)
    Har helt ide´torka på vad man mer kan laga, frysa in och värma upp med bra resultat så jag tar tacksamt emot tips, gärna på grytor och rejäl husmanskost .

• Svar på tråden Mat att frysa in.
  • Lena

Köttbullar
    Kalops
    Korv stroganoff
    Potatisgratäng
    Kyckling i currysås

• Dexter dot com
    Lena skrev 2016-03-13 18:48:37 följande:

Köttbullar
    Kalops
    Korv stroganoff
    Potatisgratäng
    Kyckling i currysås

Tack! Kalops och kyckling i curry ska absolut lagas . Blir potatisgratäng bra efter att den varit fryst?
  • Lena

Potatisgratäng funkar fint att frysa men blir tråkig om man värmer den snabbt i micro.

• Dexter dot com
    Lena skrev 2016-03-13 19:05:11 följande:

Potatisgratäng funkar fint att frysa men blir tråkig om man värmer den snabbt i micro.

Värma på låg värme i ugn alltså med lite extra grädde?
  • Emmabo

Tycker potatisgratäng blir hemskt efter frysning, blir en helt annan konsistens.
    Jag gör alltid matlådor och fryser in. mina favoriter är:
    Pasta med sås (ost och baconsås, köttfärsås, kyckling i tomatsås.) Såser kan man variera i all oändlighet, och till olika pastasorter.
    Grytor med ris tycker jag allra bäst om, biff stroganoff, lövbiffsgryta, fläskfilegryta, currykyckling, korv stroganoff.
    Tortellini, lasagne, pyttipanna :)
    Finns hur många alternativ om helst, men jag skulle aldrig frysa in potatis.

• Dexter dot com
    Emmabo skrev 2016-03-13 19:45:45 följande:

Tycker potatisgratäng blir hemskt efter frysning, blir en helt annan konsistens.
    Jag gör alltid matlådor och fryser in. mina favoriter är:
    Pasta med sås (ost och baconsås, köttfärsås, kyckling i tomatsås.) Såser kan man variera i all oändlighet, och till olika pastasorter.
    Grytor med ris tycker jag allra bäst om, biff stroganoff, lövbiffsgryta, fläskfilegryta, currykyckling, korv stroganoff.
    Tortellini, lasagne, pyttipanna :)
    Finns hur många alternativ om helst, men jag skulle aldrig frysa in potatis.

Har heller aldrig lyckats med potatis men måste ju testa när Lena har en annan erfarenhet :)
    Har serverat rätt mycket pasta med olika såser just för att det är enkelt men det är samma grabbar som återkommer och ska ha mat så jag måste variera mig lite.
    Kyckling i tomatsås, biff stroganoff och lövbiffsgryta är nytt så tack!
  • Carambolan

När vi gör potatisgratäng hemma så gör jag ofta två formar: en som vi äter och en som går direkt i frysen för en snabb middag en annan dag. Tycker inte alls att det blir konstigt. :) Jag kokar potatisskivorna i gräddblandningen innan infrysning, men gratinerar först när det är dags att äta.

Svar på tråden Mat att frysa in.