• Mirre80

Funderingar kring förskola

Nu är det dags att börja planera för förskola men tycker det verkar lite krångligt..
    Vi tänkte skola in vår son i början av -17, den förskolan som vi helst vill ha har vi hört har ca 1 års kö.. Ringde och pratade med hon ansvariga i Göteborg och fick då veta att man skall ansöka 6 månader innan man vill ha plats, får man inte förstahandsvalet så får man en annan förskola, så man får garanterat plats.
    Jag förklarade då att jag har hört att dom har 1 års kö där vi helst vill ha, men det spelade ingen roll, vi kan inte tacka nej när vi får erbjudande om andra om 6-månader om vi ställer oss i kö nu utan då får vi söka igen och hamnar sist i kön..
    Och blir det ledigt på nr 1 dagiset under tiden så får man endast byta i augusti! Det betyder att han kanske får gå på ett annat dagis i ca 1 1/2 år om vi har otur..
    Varför kan vi inte stå i kö på ett dagis vi vill ha?
    Hur gjorde ni? Besökte ni flera olika förskolor? Några tips?
    Är nyinflyttad här så har ingen koll alls på vilka som är bra eller inte..

• Svar på tråden Funderingar kring förskola
  • Humlan87

Har tyvärr inget råd att ge sålänge det är kommunal förskola du söker, vet bara att privata förskolor har "kö" så att du kan skriva upp dig till just den förskolan du vill ha och vänta tills det finns plats där. Vi hamnade i samma situation som du när vår son skulle börja fsk, vi fick plats på en annan förskola än den vi ville ha och var tvungna att ta den. Vi står på överflyttningskö till den vi egentligen vill ha och kommer kanske få plats nu till hösten, ett år efter vi önskat. För vår del passar det ganska bra eftersom sonen ändå ska byta till äldrebarnsavdelning till hösten och då lika gärna kan byta förskola tänker vi. Min tröst till dig är att vi ändå varit nöjda med den fsk vi haft nu, de flesta är bra! Jag rekommenderar verkligen att gå på besök!

• Rani

Mitt tips är att titta på dagbarnvårdare och vara öppen för det som alternativ. Alltså kommunal dagmamma. Det har vi och jag kan inte tänka mig något bättre.

• elyse

Vad är det som gör att ni helst vill ha den här förskolan ni har som förstahandsval?

Om man bara stod i kö till EN förskola skulle vissa aldrig få plats. Platsgarantin gör att alla kan börja jobba igen inom rimlig tid efter föräldraledigheten.

• Carambolan

Är det inte tidigast sex månader innan? I min kommun (inte gbg) får man söka tidigast när barnet är sex månader och tidigast sex månader före start. När vi ställde oss i kö runt halvåret men inte ville börja förskolan förrän vid två år så var det lätt att få plats på en populär förskola med lång väntetid. Och det antar jag att de flesta gjorde, för småbarnsavdelningen hade inga barn under 1,5 år...

• Flickan och kråkan
    Carambolan skrev 2016-03-14 06:25:41 följande:

Är det inte tidigast sex månader innan? I min kommun (inte gbg) får man söka tidigast när barnet är sex månader och tidigast sex månader före start. När vi ställde oss i kö runt halvåret men inte ville börja förskolan förrän vid två år så var det lätt att få plats på en populär förskola med lång väntetid. Och det antar jag att de flesta gjorde, för småbarnsavdelningen hade inga barn under 1,5 år...

Men du får ju inte behålla en plats om barnet inte går på förskolan. Söker du förskoleplats när barnet är ett halvår och anger att barnet ska börja när det är 1 år så får man ju inte behålla platsen om barnet inte börjar.
  • Carambolan
    Flickan och kråkan skrev 2016-03-14 08:20:49 följande:

Men du får ju inte behålla en plats om barnet inte går på förskolan. Söker du förskoleplats när barnet är ett halvår och anger att barnet ska börja när det är 1 år så får man ju inte behålla platsen om barnet inte börjar.

Nä, jag menar att man söker vid ett halvår om att få börja när barnet är 2 år. Dvs man hinner samla på sig 1,5 år kötid. Men man kanske måste söka prick sex månader innan i göteborg?
  • Mirre80
    Humlan87 skrev 2016-03-13 23:02:19 följande:

Har tyvärr inget råd att ge sålänge det är kommunal förskola du söker, vet bara att privata förskolor har "kö" så att du kan skriva upp dig till just den förskolan du vill ha och vänta tills det finns plats där. Vi hamnade i samma situation som du när vår son skulle börja fsk, vi fick plats på en annan förskola än den vi ville ha och var tvungna att ta den. Vi står på överflyttningskö till den vi egentligen vill ha och kommer kanske få plats nu till hösten, ett år efter vi önskat. För vår del passar det ganska bra eftersom sonen ändå ska byta till äldrebarnsavdelning till hösten och då lika gärna kan byta förskola tänker vi. Min tröst till dig är att vi ändå varit nöjda med den fsk vi haft nu, de flesta är bra! Jag rekommenderar verkligen att gå på besök!

Jo vi får nog ge oss ut på lite besök????
  • Mirre80
    Mirre80 skrev 2016-03-14 08:34:24 följande:
    Jo vi får nog ge oss ut på lite besök????
    Skulle inte bli frågetecken;)
  • Mirre80
    Rani skrev 2016-03-14 00:32:20 följande:

Mitt tips är att titta på dagbarnvårdare och vara öppen för det som alternativ. Alltså kommunal dagmamma. Det har vi och jag kan inte tänka mig något bättre.

Tack för tipset! Det har vi inte ens tänkt på..
  • Mirre80
    elyse skrev 2016-03-14 01:08:52 följande:

Vad är det som gör att ni helst vill ha den här förskolan ni har som förstahandsval?

Om man bara stod i kö till EN förskola skulle vissa aldrig få plats. Platsgarantin gör att alla kan börja jobba igen inom rimlig tid efter föräldraledigheten.

Vi har hört mycket bra om den och att den ligger på gångavstånd från där vi bor, smidigt när t.ex farmor, mormor skall hämta ibland:)
  • Flickan och kråkan
    Carambolan skrev 2016-03-14 08:31:05 följande:
    Nä, jag menar att man söker vid ett halvår om att få börja när barnet är 2 år. Dvs man hinner samla på sig 1,5 år kötid. Men man kanske måste söka prick sex månader innan i göteborg?
    På de flesta håll får man inte söka lats tidigare än 6 månader innan barnet ska börja.
  • Mirre80
    Carambolan skrev 2016-03-14 08:31:05 följande:
    Det var ju så vi tänkte, att vi ställer oss i kö på förskolan vi vill redan nu då vi vet att det är lång kö, men som jag förstod på hon ansvariga så kommer vi få en plats på en förskola då om 6-månader.. Tackar vi nej till den börjar vi om i kön! Vi kan inte tacka nej och säga att vi vill stå kvar i kön till den specifika förskolan..
  • Milleman
    Mirre80 skrev 2016-03-14 08:43:19 följande:
    Det var ju så vi tänkte, att vi ställer oss i kö på förskolan vi vill redan nu då vi vet att det är lång kö, men som jag förstod på hon ansvariga så kommer vi få en plats på en förskola då om 6-månader.. Tackar vi nej till den börjar vi om i kön! Vi kan inte tacka nej och säga att vi vill stå kvar i kön till den specifika förskolan..
    Fast i Gbg fick vi stå kvar i kö till vårt förstahandsval. Dock var vi tvinga att tacka ja till den förskola vi fick (vårt femtehandsval). Om man tackar nej kanske man inte får ha kvar förstahandsvalet heller?
  • konichiwa

I Göteborg finns det många föräldrakooperativ, det är den bästa förskole-formen enligt mig.

• Milleman
    konichiwa skrev 2016-03-14 14:09:06 följande:

I Göteborg finns det många föräldrakooperativ, det är den bästa förskole-formen enligt mig.

Om man kan lösa det ja. Vi hade på ett föräldrakooperativ där man två veckor per termin skulle vara varje eftermiddag och jobba på förskolan. Vissa dagar 14-17 och vissa 15.30-17. Efter det skulle man varje dag städa hela förskolan. Det var inte alltid så lätt. Och hade varit omöjligt som ensamstående.
    Jag jobbar på ett föräldrakooperativ och där tycker jag att föräldrauppgifterna är bättre upplagda.
  • konichiwa

Milleman: det får man så klart kolla upp :) vi har inte några tunga uppgifter.

Svar på tråden Funderingar kring förskola