• mammalovis

Hur är era barn när de kommer hem efter en helg hos uf?

Jag har börjat fundera lite på min 5-åring. Hon är väldigt glad över att komma till pappa "då hon får bestämma där", enligt egen utsago. Dessutom gläds hon åt att få äta chips och godis där samt barnmat, d v s pannkakor, korv, köttbullar mm. Hemma tar vi fram godis om hon frågar en lördag, annars anser vi att hon hinner äter tillräckligt med godis tids nog. Maten varierar vi så klart, så hon får sina favoriträtter säkert en gång i månaden i alla fall.

När hon är borta är det lugnt och skönt med 2,5-åringen och en på 5 månader. När hon kommer tillbaks är det som att en virvelvind sveper in. Rummet som vi dammsugit och plockat upp en del i när hon varit borta ser snart ut som ett bombnedslag igen och konflikterna stiger snarare till över det normala jämfört med andra dagar.

När hon kom hem i söndags var 2,5-åringen hos farmor och hon fick nästan panik över att hon inte var hemma, då hon ville ha någon att leka med.

Är det någon som känner igen sig eller har tips om hur vi ska få henne mindre speedad? Ändå hade hon varit ute mycket i söndags, sa pappan.

Hon kastar sig över syrran och ska kramas, vilket den yngre hatar och börjar illvråla. Så bara en sådan sak orsakar mycket.

Jag vet inte om föräldratid med mig hade hjälpt heller. Ibland tycker hon att jag bara bryr mig om lillebror. Just nu känns det mest som att vi har konflikter och inte så mycket positivt. Är det åldern eller bara att hon är ett intensivt barn med stort bekräftelsebehov? Den yngre är pappas flicka, men accepterar att jag gör mer nu under fl.

• Svar på tråden Hur är era barn när de kommer hem efter en helg hos uf?
  • Zingorina

Hej

Jag tror att man inte helt kan få bort ett sådant beteende. Barn agerar på ett eller annat sätt när det handlar om bytet mellan föräldrar. Oavsett om det är varannan vecka eller varannan helg. samt oavsett vad de gjort eller ätit hos den andre föräldern. Det är så lätt att man börjar anklaga den andre föräldern för att göra "fel" men jag tror att det eg handlar om själva byte i sig som barnen reagerar på.

Det som kanske kan underlätta något är att man ser till att det alltid är samma rutiner när barnen kommer tillbaka. Kanske att man sätter sig ner och äter mellanmål och småpratar. Kanske läser en saga i sängen.... Man får hitta det som fungerar bäst helt enkelt. 

Jag var enligt utsagor inte mig själv förrän efter tre dagar berättade mamma när jag varit hos pappa. Sambons barn är tjuriga som bara den på fredagkvällen när de kommer för en helg hos oss. Min 13- åring är ilsk och utåtagerande och tvär hela måndagkvällen när det är veckobyte för hans del. Mina vänner i liknande situationer bekräftar att de har det likadant. Det är bara att bita ihop och behålla lugnet. 

Svar på tråden Hur är era barn när de kommer hem efter en helg hos uf?