• puman11

bedrägeri??

Hej!

undrar om npgon kan hjälpa mig med fakta. Jag vet en situation där barnet bor hos pappa men är folkbokförd hos mamman. Hon får alla bidrag och bostadsbidrag för barnet. För hon vägrar skriva över barnet till pappan fast han bott där 16månader. Vad kan man göra? Är det bedrägeri av mamman med bostadsbidrsg och allt?

• Svar på tråden bedrägeri??
  • zemer

Då ringer man skatteverket så dom får göra en utredning utav vart barnet faktiskt bor.

• puman11

Okej så man kan gå den vägen och kanske slippa vårdnadstvist/rättegång?

• vindruvan
    puman11 skrev 2016-03-15 19:42:29 följande:

Boende och vårdnad är inte samma sak så det tror jag inte. Däremot har mamman inte rätt till bidragen om barnet inte bor där alls.
  • zemer
    puman11 skrev 2016-03-15 19:42:29 följande:

Vårdnaden har ju inte med boendet att göra.

Men självklart borde hon inte få massa bidrag som hon inte har rätt till.

Alla ska va folkbokförda på den adressen som man faktiskt bor på/tillbringar flest nätter på. Så ringa skatteverket och be dom starta en utredning.
  • LiaSthlm

Pappan får ringa FK och säga att barnet bor hos honom så barnbidrag ska betslas ut till honom. Tror mamman får ett brev om det om hon vill överklaga men då måste hon bevisa att barnet bor hos henne.

Skatteverket gör utredning om vart barnet bor, tar lång tid då det är många brev fram och tillbaka så säg till pappan att ringa dit direkt.

Svar på tråden bedrägeri??