Staystronge skrev 2016-03-16 01:32:06 följande:
Jag och min sambo har blivit föräldrar :)
Men det är inte under direkt vanliga omständigheter.
Hon är född i vecka 23+0 Men är idag 5 dygn gammal.. Är så sjukt orolig och vet inte riktigt vad jag ska ta mig till !!!!? Otroligt nog verkar den lilla flickan otroligt pigg och stark.! Och hon är stabil ! Och det har hon varit sen dag 1 ! Men liksom all oro ligger och gror hela tiden. Man har ju sån glädje och lycka men i allt detta så finns så mycket tvivel. Försöker vara stark men det är svårt..
Någon som hört något liknande? Tips på hur man kmr på bättre tankar? Lär bara kanske lite pepp så man får lite hopp i allt .. Tack för svar ??
Har hur mycket som helst o skriva, men börjar lite så här tänkte jag..
Hej!
Först och främst - grattis till flickan! Även om det var under sådana omständigheter så har ni blivit föräldrar och det ska firas! Min första son föddes i januari förra året, i vecka 24+3. Han var 33 centimeter lång och vägde 567 gram. Han hade en väldigt tuff start med väldigt många komplikationer och 18 veckor efter han föddes blev vi helt utskrivna från sjukhuset (men vi spenderade de två sista veckorna hemma på permis).
Hur man kommer på bättre tankar? Oj.. ja. Tillåt dig att känna allt. Ingenting är fel. Det är okej att vara förbannad. Det är okej att vara distanserad och ha svårt att knyta an till barnet. Det är okej att gråta, skrika (kanske inte inne på avdelningen..) och vara frustrerad. Det är en otroligt känslosam och jobbig situation som ni befinner er i.
Be om hjälp. Matlådor är guld värt. Någon som kollar posten, vattnar blommor och sköter markservicen.
Något som blev en stor ventil för mig var två forum på Facebook (om du har Facebook). Det är grupperna "Extremprematur" och "Föräldrar och anhöriga till extremprematurer". Det finns andra. Det finns stöd.
Jag startade en blogg när min son föddes (
www.tuffstart.blogg.se). Om du vill prata, fråga något, vädra känslor eller bara ösa ur dig skit - hör av dig!
Stor kram!