• tjejenA

Får jag åka utomlands

Hej! Det är så att jag har varit sjukskriven länge nu under graviditeten och har börjat fundera på att åka utomlands och när det isf blir av så har sjukskrivningen gått över till graviditetespenning. Så min fråga är om jag får åka utomlands med gott samvete?

• Svar på tråden Får jag åka utomlands
  • student2013

Händer något utomlands och försäkringskassan inte vet att du är utomlands kan du möjligtvis få problem så bäst att meddela dem. Bara för att vara på den säkra sidan så du inte får problem.

• tjejenA

Okej..tack för svaret. Finns det ingen här som har rest under graviditetspenning?

• tjejenA

Men reseförsäkringen täcker allt utöver det vanliga. Som att barnet kommer tidigare. Men den täcker inte om barnet kommer 2 veckor innan bf eller 2 veckor efter. Alltså dom kan inte ha haft reseförsäkring dom i artikeln.

• syntharen
    tjejenA skrev 2016-03-17 11:29:16 följande:

Men reseförsäkringen täcker allt utöver det vanliga. Som att barnet kommer tidigare. Men den täcker inte om barnet kommer 2 veckor innan bf eller 2 veckor efter. Alltså dom kan inte ha haft reseförsäkring dom i artikeln.

Vad är det för reseförsäkring? Kan vara bra att veta för framtiden för min egen försäkring gäller inte efter v 28 om nåt skulle hända på resan.
  • tjejenA

Länsförsäkringar...ringde dom idag och sa att jag kommer vara i vecka 32. Han sa bara att den täcker allt som inte är vanligt inom graviditet. Och sen täcker den ju allt om man blir sjuk osv.

• Griseknoen35
    Erkki skrev 2016-03-17 07:51:29 följande:

www.expressen.se/gt/tiotusentals-kronor-kostar-nyfodde-charlie/

Jag skulle inte våga OM ngt händer kan det bli dyrt mkt dyrt.

Men dem där var riktigt korkade. De kollade aldrig försäkringarna, vad som gällde och va upprörda för att ingen informerade om vad som gällde vid utresan sedan hade hon fått sitt tidigare barn för tidigt också så att barn föds för tidigt var ju knappast nytt för dem heller.. Det är bara att gå in på hennes Facebook och se vad hon själv skrev under den där perioden. Hennes Facebook va helt öppen när artikeln publicerades iallafall och där skrev hon massor om detta men inget va hennes fel och hon har inget som helst eget ansvar utan informationen om vad som gällde och om extra försäkringar osv vs inget hon skulle behöva kolla upp utan den skulle komma till henne...
  • baktexpert igen

Kom ihåg också att inte åka till länder och områden drabbade av Zika-viruset. Viruset smittar via myggor och kan ge upphov till svåra utvecklingsskador. 

• tjejenA

Nu är resan bokad iaf och ingen zikavirus i cypern. Så nu gäller det bara hålla tummarna för oss. Och får försöka undvika solen när den är som starkast... :)

• lima76

Jag tror inte att det är ngt problem att resa med gravidpeng. Att ditt jobb är för tungt för att du ska kunna arbeta som höggravid betyder ju inte att du inte kan/får göra andra saker.. :) 

Hoppas ni får en härlig resa. 

Svar på tråden Får jag åka utomlands