Nattvälling och nattnapp 14 månader
Hej!
Vi har två barn. En flicka på 3 år och en kille på snart 14 månader. Pojken sover fortfarande i en spjälsäng precis intill mig. Han kan vara i ett av tre "tillstånd" när han vaknar.
-Antingen är han så trött så han somnar om bara han får sin napp.
-Eller så är han lugn men kan ligga vaken i en timma om han inte får sin välling. Han verkar då inte direkt hungrig men kommer inte till ro utan den.
-Eller så skriker han och verkar väldigt hungrig. Då är det snabba ryck men när han väl fått sin välling somnar han om direkt.
Vi tycker nu det är hög tid att han flyttar in till sitt egna rum men är dels rädda att han ska väcka sin storasyster och dels att det blir jobbigare för oss om vi måste gå in till honom i stället för att bara sträcka in handen mellan spjälorna och ge honom nappen.
Egentligen har vi inga problem med honom. Han äter rejält med välling innan han somnar för natten vid 7 tiden. Sedan brukar han vilja ha välling runt 2 plus minus nån timma. Sedan håller han sig oftast till kanske halv 6-6. Och tar morgon halv 7-7. Där emellan vaknar han ibland men somnar om av nappen. Ibland vill han ha välling ytterligare en gång. Men ska han kunna sova i sitt eget rum måste det bli bättre än det är.
När storasyster var ca 1 år så slutade hon själv med välling under natten. Hon tog inte emot det längre. Vår sons mage verkar dock inte sluta vilja ha mat under natten av sig själv. Då känns det tufft att bara sluta ge honom.
Han har aldrig napp förutom när han ska sova. Vällingen under natten är bara ca 75 ml. Det är så lite som det går för att han ska kunna komma till ro, mindre än det så somnar han inte om. Han dricker inte välling dagtid.
Så, tips på hur vi kan göra? Helst skulle jag vilja veta hur ni löste det med era egna barn!
Nu vet jag också att det finns många "superföräldrar" i dessa forum som säkert inte ser det som ett problem att han sover hos oss men det är ett problem för oss så den diskussionen vill jag inte gå in på.