• mlane

Hur mycket gröt/mat till petit 4-månaders?

Hej! Vårt barn blir 4 mån idag och väger 5,2 kg. Dvs nästan -2 SD på kurvan. Hon följer sin egen kurva någorlunda, men bör inte går ner mer i vikt. Jag ammar inte utan hon har fått ersättning.

I samråd med BVC ska vi även börja med gröt/mat som måltid, alltså inte bara smak, men jag har svårt att få i henne mer än ca 2 msk färdig gröt dvs kanske 1-1,5 msk pulver?, smakportionerna ska ju vara 3 msk pulver? Hur mycket gröt bör en petit 4-månaders äta för att det ska räknas som en fullgod måltid? 

Vår BVC-sköterska ger inga svar utan mer att jag ska läsa på förpackningen och att det varierar från märke till märke :(

• Svar på tråden Hur mycket gröt/mat till petit 4-månaders?
  • Mammatillelise

Nu kommer det folk som kommer säga att ersättning eller amma är det bästa för barnet i hennes ålder och att du baaaara ska köra med smakportioner. Men jag började med
    Smak vid 4 mån och vid 5 mån åt ho en hel portion gröt per dag. Min dotter var inte heller jätte intresserad vid 4 månaders ålder av gröt och mat men det kommer nog. Prova att ha en skål med gröt och en flaska ersättning så hon får lite varannan. Sen kan det vara gott att få lite vatten mellan skedarna. Det kan vara svårt för dom små att få ner något annat än ersättning eftersom dom inte fått något annat. :)

• hallonhopp

Du har ju just börjat så börja där och ge hellre 2 gånger per dag än försök tvinga i henne något hon inte klarar mer av. Till mig sa de att ca 1 dl är en hel portion för en 6 månaders så ha det som mål på 6 månadersdagen. Jag hade tyckt att 1-2 msk varit bra för någon som bara ätit fast föda en väldigt kort tid. Det brukar gå fort om de gillar att äta att öka portionerna men varje tugga extra är ju en ökning.

• mammalovis

Alla barn är ju olika, en del glupska, andra kinkigare med maten, sedan ska ju magen hänga med också, därför har vi försökt skynda långsamt.

Vi ger Sempers barngröt från 4 månader till vår kille, han är 5 månader nu. Vi har gett till frukost när det tajmat med syskonen. Nu efter ca 5 veckor äter han fortfarande inte mer gröt än på en halv dl vatten, om ens det, beroende av hur natten varit. Vi gör inte mer, eftersom det ändå får slängas en del. Ni får väl hälla i en tsk olja om det ska bli fetare. Sedan har han fått en del grönsaker och lite frukt med, när han har suttit och skrikit när vi andra äter. På en månad och 7 dagar hade han gått upp 775 g. Vår kille är dock en stadig bit på 7705 g och ammar ofta.

Det svåra med magra barn är väl att de inte får plats med så mycket mat. Om man jämför min tjej som föddes 2890 g, så vägde hon samma vid 5 månader som sonen vid 3. Han vägde 3305 g vid födseln. Med henne fick jag testa ersättning, men valde att intensivamma istället när hon inte gick upp tillräckligt. Hon tog ändå inte flaskan. Det borde väl kunna fungera med ersättning också.

Svar på tråden Hur mycket gröt/mat till petit 4-månaders?