• Saltig

Graviditetspenning - avdrag från arbetsgivaren

Hej,

Nu hoppas jag att någon fantastisk expert kan hjälpa mig att förstå.

Är gravid (ska föda om 2 veckor) och har fått graviditetspenning sen början av februari.

Jag fick mail från lönetanten på mitt jobb (jobbar på en privat förskola) att jag står i skuld till företaget för avdrag gällande graviditetspenning. Dvs jag måste betala till mitt jobb att jag hemma med graviditetspenning. Jag har inte fått någon lön i februari utan bara ersättning från FK. Summan som jobbet kräver är dessutom större än min ersättning från FK.

Jag har försökt nå facket som inte kontaktat mig än. Svar från lönetanten är inte direkt givande svar. Hon skrev att avdraget är det som graviditetspenning "kostar" mig dvs jag måste betala mitt jobb att jag går på graviditetspenning. Hur kan jag bli skyldig de pengar då jag inte fått lön och inte jobbar. Jag måste betala ur min egen ficka till mitt jobb pga att jag inte arbetar. Jag får inte ihop det.

Nu känns det ju helt meningslöst att ens ha fått det beviljat då jag går minus dvs det jag får från FK plus lite till ut min egen ficka ska betalas till mitt jobb. Hur kan jag vara skyldig pengar då jag inte fått något av dem och inte jobbat.

Funkar det så här?

Jag sa två månader innan att jag har ansökt och tidigare kunde jag inte göra eftersom då mådde jag bra och kroppen orkade. Jag visste inte att min kropp inte skulle orka. Tanken var ju att jobba ända fram till förlossningen. Och man får ju inte söka tidigare om man inte har besvär.

Föräldrapenning och graviditetspenning är inte samma sak. Föräldrapenning kan du söka tidigare då man vet datum etc men inte graviditetspenning då den grundar sig på ens kroppsliga mående som inte kan förutspås.

Snälla finns någon som är kunnig i detta?

Har pratat med FK, läst deras hemsida, ringt facket (som ej återkommit än) och med min lönetant.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Graviditetspenning - avdrag från arbetsgivaren
  • Erki

From vilket datum gick du hem?
    När fick du din sista lön?

• Saltig

Jag slutade 3/2 dvs graviditetspenningen började gälla 4/2. Fick sista lönen i februari för de 3 dagar jag jobbade i februari.

• Saltig

Alla sjukavdrag dvs de dagar jag var sjuk drogs från januari som egentligen dras månaden efter.

• Solsken1
    Saltig skrev 2016-03-16 21:05:55 följande:

Jag slutade 3/2 dvs graviditetspenningen började gälla 4/2. Fick sista lönen i februari för de 3 dagar jag jobbade i februari.

Om du bara fått lön för tre dagar i februari så borde du inte ha någon skuld till företaget. Om man är borta en hel månad så ska avdraget inte bli högre än månadslönen.
  • Kvinna30plus
    Saltig skrev 2016-03-16 20:42:43 följande:

Hej,

Nu hoppas jag att någon fantastisk expert kan hjälpa mig att förstå.

Är gravid (ska föda om 2 veckor) och har fått graviditetspenning sen början av februari.

Jag fick mail från lönetanten på mitt jobb (jobbar på en privat förskola) att jag står i skuld till företaget för avdrag gällande graviditetspenning. Dvs jag måste betala till mitt jobb att jag hemma med graviditetspenning. Jag har inte fått någon lön i februari utan bara ersättning från FK. Summan som jobbet kräver är dessutom större än min ersättning från FK.

Jag har försökt nå facket som inte kontaktat mig än. Svar från lönetanten är inte direkt givande svar. Hon skrev att avdraget är det som graviditetspenning "kostar" mig dvs jag måste betala mitt jobb att jag går på graviditetspenning. Hur kan jag bli skyldig de pengar då jag inte fått lön och inte jobbar. Jag måste betala ur min egen ficka till mitt jobb pga att jag inte arbetar. Jag får inte ihop det.

Nu känns det ju helt meningslöst att ens ha fått det beviljat då jag går minus dvs det jag får från FK plus lite till ut min egen ficka ska betalas till mitt jobb. Hur kan jag vara skyldig pengar då jag inte fått något av dem och inte jobbat.

Funkar det så här?

Jag sa två månader innan att jag har ansökt och tidigare kunde jag inte göra eftersom då mådde jag bra och kroppen orkade. Jag visste inte att min kropp inte skulle orka. Tanken var ju att jobba ända fram till förlossningen. Och man får ju inte söka tidigare om man inte har besvär.

Föräldrapenning och graviditetspenning är inte samma sak. Föräldrapenning kan du söka tidigare då man vet datum etc men inte graviditetspenning då den grundar sig på ens kroppsliga mående som inte kan förutspås.

Snälla finns någon som är kunnig i detta?

Har pratat med FK, läst deras hemsida, ringt facket (som ej återkommit än) och med min lönetant.

Tacksam för svar.

Graviditetspenning har inte med mående att göra utan om man har en farlig arbetsmiljö eller ett fysiskt å tungt arbete. Det sökte jag så fort jag hade moderskapsintyget. Mår man dåligt ska man bli sjukskriven ist. Låter skumt att du ska betala företaget om det inte är så att du får förskottslön?
  • Saltig

Jag har tungt arbete men det går att jobba utan problem tills kroppen säger emot. Många gravida har jobbat ända fram till förlossningen i mitt yrke (vilket även var min tanke) men då hade de inte fått besvär som gjort det omöjligt samt skadligt för en själv att utföra sina arbetsuppgifter. Jag ansökte först när besvären kom. Sen visste jag inte heller om det skulle bli beviljat. Och Mvc sa att söka och om det inte går igenom skulle de sjukskriva mig.

Jag fattar inte heller. Och det som står i lönespecifikationen är havandeskapavdrag för månad som jag inte fått lön och inte arbetat och alla avdrag såsom sjukavdrag var redan gjorda månaden innan.

• Emerun

Fråga lönetanten för vilka dagar hon tycker du är skyldig pengar för.

• Erki

Då borde du inte ha en skuld om det inte är något ovanligt sen innan. Be om en spec från "lönetanten" på vad som blivit skuld.

• Saltig

Har alla lönespecifikationer och har nu ordnat möte med lönetanten.

Tack alla för svar!

• Gladskit

Bra att ni bokat möte!
    Du bör också tänka på att ersättningen från FK inte kommer bli lika stor som den lön du skulle haft.

Svar på tråden Graviditetspenning - avdrag från arbetsgivaren