• älskarminstuga

Nu tar de våra fritidshus! Vakna!

Alla ni som har sommarstuga eller fritidshus: Kommunerna letar aktivt efter era hus. Det finns lag på att de har rätt att ta det i beslag för att ge den till flyktingar. Sedan får ni aldrig tillbaka den. Vad ska ni göra?

• Svar på tråden Nu tar de våra fritidshus! Vakna!
  • CarinaL26
    FDFMGA skrev 2016-03-26 10:19:19 följande:

Jag tycker nog att skrikhögern och SD-anhängarna kan lugna ner sig ett spass.

Det kommer aldrig att inträffa att man exproprierar privategendom i syfte att kunna erbjuda bostäder till flyktingar.

Blanda inte in högern i detta trams. Man ska vara en paranoid SD:are för att oroa sig i detta.
  • nihka
    älskarminstuga skrev 2016-03-17 03:18:23 följande:

Alla ni som har sommarstuga eller fritidshus: Kommunerna letar aktivt efter era hus. Det finns lag på att de har rätt att ta det i beslag för att ge den till flyktingar. Sedan får ni aldrig tillbaka den. Vad ska ni göra?

Goddag! Jag har just vaknat. Tack för varningen. Tror du att kommunen har hittat mitt sommarhus? Det står bakom en gran. En grön.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-03-25 18:16:35 följande:
    Herregud!

Ta det lugnt, inga fritidshus kommer att exproprieras för att bli flyktingboenden.

Det förstår du väl själv om du tänker efterSkrattande
    Om kommuner kan expropriera för att exempelvis bygga motorvägar så är det ju självklart att att man exproprierar för att ordna flyktingboende.

Helt logiskt om man lever under en foliehimmel
  • FDFMGA
    CarinaL26 skrev 2016-03-26 11:28:45 följande:
    Blanda inte in högern i detta trams. Man ska vara en paranoid SD:are för att oroa sig i detta.
    Jag skiljer mellan högern och skrikhögern. Man kan vara långt till höger och hur förnuftig som helst medan skrikhögern är de som ser SD som ett medel att kunna nå ett mål och därför med liv och lust fyller på med folie.

Tanken att något parti skulle förespråka att man exproprierar fritidshus i syfte att erbjuda boende till flyktingar är så vettlös att den nästan slår alla andra tokerier. Snacka om att begå politisk självmord i så fall.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • sextiotalist
    nihka skrev 2016-03-26 11:35:57 följande:

Om kommuner kan expropriera för att exempelvis bygga motorvägar så är det ju självklart att att man exproprierar för att ordna flyktingboende.

Helt logiskt om man lever under en foliehimmel

Det är väldigt långa handläggningstider och kan ta år innan det sker. Knappast ett realistiskt alternativ för akutboende
  • Dombasunen

Var inte så äppelkäcka. Jag blev nyligt uppringd av kommunen som mycket riktigt hade nosat upp mitt hus och frågade om de fick hyra det i syfte att förvara asylanter i då det är fullt i kommunen. Naturligtvis nappade de inte på dygnhyran om 10K jag föreslog. Men jag är övertygad att de kommer höra av sig igen.

• nihka
    Dombasunen skrev 2016-04-02 01:11:27 följande:

Var inte så äppelkäcka. Jag blev nyligt uppringd av kommunen som mycket riktigt hade nosat upp mitt hus och frågade om de fick hyra det i syfte att förvara asylanter i då det är fullt i kommunen. Naturligtvis nappade de inte på dygnhyran om 10K jag föreslog. Men jag är övertygad att de kommer höra av sig igen.

Du fick alltså en förfrågan av kommunen om att hyra ut och du tror de kommer höra av sig igen.

Och detta kopplar du samman med expropriering på vilket sätt?

Sedan är jag ganska säker på att ingen frågade något om "asylanter" om samtalet inte kom från exempelvis Tyskland eller ditt hus ligger i Tyskland.
  • nihka
    sextiotalist skrev 2016-04-01 16:40:52 följande:
    Det är väldigt långa handläggningstider och kan ta år innan det sker. Knappast ett realistiskt alternativ för akutboende
    Realistiskt är inte en faktor för den här trådstarten.
  • Drottningen70
    Dombasunen skrev 2016-04-02 01:11:27 följande:

Eh... Jaha och? Hur kopplar du en förfrågan om att hyra ditt hus till ämnet i tråden?

Själv fick jag reklam om en ny friskola i brevlådan, men jag var intresserad... Misstänker att de nu kommer att kidnappa mitt barn. Hjäääälp...
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-04-02 09:47:29 följande:
    Du fick alltså en förfrågan av kommunen om att hyra ut och du tror de kommer höra av sig igen.

Och detta kopplar du samman med expropriering på vilket sätt?

Sedan är jag ganska säker på att ingen frågade något om "asylanter" om samtalet inte kom från exempelvis Tyskland eller ditt hus ligger i Tyskland.
    Hen skriver ju asylanter, så det är säkert en Åkessonanhängare.

Vilket kan förklara att hen inte förstår skillnaden mellan att få sin egendom beslagtagen och att få en förfrågan om man är villig att hyra ut den.

Många anhängare till Åkesson har svårigheter med svenska språket.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-04-02 11:54:20 följande:
    Hen skriver ju asylanter, så det är säkert en Åkessonanhängare.

Vilket kan förklara att hen inte förstår skillnaden mellan att få sin egendom beslagtagen och att få en förfrågan om man är villig att hyra ut den.

Många anhängare till Åkesson har svårigheter med svenska språket.
    Förstår man inte skillnaden mellan att få sin egendom beslagtagen och att hyra ut den?

OK. Då förstår jag att man är orolig
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-04-02 12:03:49 följande:
    Förstår man inte skillnaden mellan att få sin egendom beslagtagen och att hyra ut den?

OK. Då förstår jag att man är orolig smile2.gif
    Ja, jag är lie orolig för att SD-subkulturen av någon anledning erbjuder en intellektuell miljö så torftig att hjärncellerna inte längre fär den träning de behöver för att kunna fungera normalt.

För oss vanliga svenskar är det naturligtvis en enorm skillnad på att få frågan om man vill hyra ut eller att någon tar det man har, men, men ... ja du ser ju självSkrattande
  • nihka
    FDFMGA skrev 2016-04-02 12:20:34 följande:
    Ja, jag är lie orolig för att SD-subkulturen av någon anledning erbjuder en intellektuell miljö så torftig att hjärncellerna inte längre fär den träning de behöver för att kunna fungera normalt.

För oss vanliga svenskar är det naturligtvis en enorm skillnad på att få frågan om man vill hyra ut eller att någon tar det man har, men, men ... ja du ser ju självSkrattande
    Det kanske är därför vissa grupper upplever att det försiggår så mycket kriminell aktivitet runt dem.

Tänk varje gång det ringer en telefonförsäljare. Råååååån!
  • Flash Gordon
    CarinaL26 skrev 2016-03-26 11:28:45 följande:
    Det borde vara en enkel sak då för regering och riksdag att säga att man inte tänker expropriera fastigheter för att husera invandrare i dem och att justera/komplettera lagen så att det inte blir möjligt att expropriera av det skälet. För att lugna de som eventuellt oroar sig.

.
    Utredningsförslaget som ligger menar att regeringen bör överväga denna typ av expropriering för att ge invandrarna bostäder i händelse av hög invandring på kort tid där inte samhället i övrigt har boende åt alla som invandrar. Något som skulle vara ett "praxis-brott" då expropriering traditionellt berör infrastruktur och i enstaka fall vanvårdade fastigheter.

.
    Det är förmodligen någonstans runt §§ 10-12 i kap 2 man kan tvista fram ett lagstöd för en sådan åtgärd:
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720719.HTM
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2016-04-02 14:31:15 följande:
    Det borde vara en enkel sak då för regering och riksdag att säga att man inte tänker expropriera fastigheter för att husera invandrare i dem och att justera/komplettera lagen så att det inte blir möjligt att expropriera av det skälet. För att lugna de som eventuellt oroar sig.

.
    Utredningsförslaget som ligger menar att regeringen bör överväga denna typ av expropriering för att ge invandrarna bostäder i händelse av hög invandring på kort tid där inte samhället i övrigt har boende åt alla som invandrar. Något som skulle vara ett "praxis-brott" då expropriering traditionellt berör infrastruktur och i enstaka fall vanvårdade fastigheter.

.
    Det är förmodligen någonstans runt §§ 10-12 i kap 2 man kan tvista fram ett lagstöd för en sådan åtgärd:
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720719.HTM
    Jag tycker att regeringen borde säga ifrån och förklara att man inte har några avsikter att expropriera planeten Venus.

Det skulle lugna alla som tror att så kommer att ske. Eller vänta - skulle det bara få till följd att alla dessa skrek "ingen rök utan eld då"..

Ja, så är det nog. Jag tycker nog vid närmare eftertanke att regeringen bör avstå från uttalanden som riskerar att förstärka galenskapen.Solig
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2016-04-02 14:31:15 följande:

.

.
    http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19720719.HTM
    Nej, man går inte ut och bemöter alla galna slutsatser dragna av galna människor för då skulle man inte göra annat.
  • Sjuklövern

Det är så föränderligt läge idag så man ska kanske inte vara så säker på att det verkar solklart idag förblir så. Bara ngt år sedan det var helt OK att säga negerboll. Det är det inte nu. Om man nu hyr ut och sedan sänks hyran, hur får man ut hyresgästerna? Kanske Familjeliv inte bryr sig för de bor i hyresrätt och har inga sommarstugor.

• FDFMGA
    Sjuklövern skrev 2016-04-07 23:45:21 följande:
    Det är så föränderligt läge idag så man ska kanske inte vara så säker på att det verkar solklart idag förblir så. Bara ngt år sedan det var helt OK att säga negerboll. Det är det inte nu. Om man nu hyr ut och sedan sänks hyran, hur får man ut hyresgästerna? Kanske Familjeliv inte bryr sig för de bor i hyresrätt och har inga sommarstugor.
    Alltid lika intressant att få en inblick i hur en sverigedemokrat tänkerSolig
  • Arne Anka2

Vakna, familjeliv. Visa att ni inte ligger 5% under IQ-snittet. Tänk framåt for once. Göran Greider och Helle Klein vill inte svenskarna väl. Kom med ngt input!

Svar på tråden Nu tar de våra fritidshus! Vakna!