• Anonym (mamma)

Får skolan erbjuda kostandsfri skolskjuts bara till vissa barn?

Mina barn går på en friskola. Friskolan har barn från flera delar av kommunen. Barnen som bor i den södra delen av kommunen får kostnadsfri skolskjuts. Skolan har en märkt minibuss som skjutsar barnen dagligen. Vi bor i den norra delen av kommunen, och till oss har man sagt att barnen kan få ett busskort istället. Problemet är att barnen är små och om de skulle resa med buss så skulle det innebär minst 1 byte av buss, mitt i huvudorten. Det är inget jag vill skicka ut min 6-åring på. Därför kör jag nu barnen varje morgon (det är ca 4 mils omväg, eftersom jag arbetar åt andra hållet) och hämtar dem på eftermiddagen (4 mil till). Men nästa år har dottern inte rätt till fritids längre och då måste hon i sådana fall åka buss.

Jag har läst lagen om skolskjuts men den skriver bara om kommunens skyldigheter, inte om skolans. För mig känns det som en oschysst diskriminering mot mina barn, och en oschysst fördelning av skolans ekonomiska resurser att erbjuda skolskjuts till vissa, men inte alla.

OBS: Jag är ute efter vad som är lagligt riktigt, inte vad folk "tycker" i den här frågan. De som skriver vad de "tycker" kommer jag inte gå i diskussion med.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-17 10:42
    Frågan är alltså, som rubriken lyder: Får skolan erbjuda kostnadsfri skolskjuts till bara vissa elever? Kan de selektivt välja att vissa barn får skolskjuts men inte andra? Finns det inget skydd för lika behandling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-17 13:09
    Tillägg: Om mina barn ska åka buss så har de en restid på ca 75 min. Först ska de gå 800 m, sedan ska de åka en buss, byta och vänta ca 30 min, innan de kan åka nästa buss, som släpper av dem vid stationen närmast vårt hem. Det går en buss ungefär 1 ggr/timmen.

För barnen som bor söderut går det en buss, som går 4 gånger i timmen och tar 20 min i restid.

Det är alltså inte så att de bor längre bort eller har än svårare att åka kommunalt.

• Svar på tråden Får skolan erbjuda kostandsfri skolskjuts bara till vissa barn?
  • Långbenopluto
    Anonym (mamma) skrev 2016-03-17 15:00:19 följande:

Tänker som sagt inte gå i diskussion med "tyckarna" som alltid dyker upp med sina svar på det här forumet. Men känner ändå att jag vill förtydliga. Det handlar inte om att jag inte vill skjutsa, det gör jag ju. 
    Det handlar om att när vi valde skolan så sa man att det inte fanns någon skolskjuts och att "alla" fick ett busskort. Det har sedan senare framkommit att den här minibussen agerar skolskjuts för vissa barn.
    Det är för mig en fråga om att barn ska behandlas rättvist. Kostnadsfri skolskjuts är jättebra, men det är orättvist mot barnen som råkar bo i "fel" del av kommunen. Jovisst, tyckarna kommer väl säga att livet är orättvist, och visst är det så. Men jag undrar, satt ni och sa samma sak om Mandelas kamp i fängelset?
    Ibland får man gilla läget inför orättvisor, men jag tycker inte man ska vika sig för dem direkt och använda "livet är orättvist" som ett motto för att inte försöka göra samhället rättvisare.

WOW, jämför du på riktigt Mandela med skolskjuts????

Ska man skratta eller gråta.....?
  • LillaLoppi

Tänker som sagt inte gå i diskussion med "tyckarna" som alltid dyker upp med sina svar på det här forumet. Men känner ändå att jag vill förtydliga. Det handlar inte om att jag inte vill skjutsa, det gör jag ju. 

Det handlar om att när vi valde skolan så sa man att det inte fanns någon skolskjuts och att "alla" fick ett busskort. Det har sedan senare framkommit att den här minibussen agerar skolskjuts för vissa barn.

Det är för mig en fråga om att barn ska behandlas rättvist. Kostnadsfri skolskjuts är jättebra, men det är orättvist mot barnen som råkar bo i "fel" del av kommunen. Jovisst, tyckarna kommer väl säga att livet är orättvist, och visst är det så. Men jag undrar, satt ni och sa samma sak om Mandelas kamp i fängelset?

Ibland får man gilla läget inför orättvisor, men jag tycker inte man ska vika sig för dem direkt och använda "livet är orättvist" som ett motto för att inte försöka göra samhället rättvisare.

Fick inte han heller skolskjuts? O.o
  • SupersurasunkSara

Skolan behöver mig veterligt inte erbjuda någon skolskjuts alls, kommunen däremot måste det om barnets skola ligger för långt bort. Men då måste man välja skolan som barnet tillhör. Väljer man en skola som ligger utanför barnets upptagningsområde får man själv vara beredd att skjutsa.

• Harmagedon

Antagligen sorterar du in mig under tyckare men det får jag leva med. Men jag kan inte tänka mig att det finns en lag som reglerar att kommunen erbjuder en viss kommundel något som inte alla andra kommundelarna får. Lagen sätter liksom lägstanivån inte högsta.

• Anonym (Skillnad)

Jag har haft mina barn i friskola och alltså skjutsat. Här får barn från förskoleklass till åk 5 åka skolans buss mot en avgift om föräldrarna vill och barnen bor öster om skolan som majoriteten. Vi bor söder om skolan och har därför skjutsat eller betalat eget busskort när barnen blev äldre.
  • Anonym (R n R n T)

Gå vidare, ring och prata med utbildningsnämnden i din kommun.
    Det gäller att ligga på för att få som man vill, du har helt rätt, det kommer inte hända av sig självt.
    Idag är kommunerna såpass hårt ansträngda ekonomiskt, så dom bjuder inte på något om man inte ligger på.
    Du får bli en jobbig förälder helt enkelt. 

• LillaLoppi

Men hur många barn från skolan bor söderom och hur många bor norrom?

• Rainbow gg

Jag kan ju iallafall säga att det, rent lagligt sett, inte handlar om någon diskriminering..

• Erkki

Kommunen bestämmer ju inte i detta fall. De betalar skolpeng till FRISKOLAN som sedan avgör hur de vill använda den på sin skola.

Vad har de själva för motivering?

• Erkki

Vet friskolor som erbjudit skjuts från en del av stan för att öka integrationen och mångkulturen dvs den del elever som annars normalt inte söker friskolor.

• Anonym (Skillnad)
    Anonym (R n R n T) skrev 2016-03-17 17:29:48 följande:

Gå vidare, ring och prata med utbildningsnämnden i din kommun.

Det gäller att ligga på för att få som man vill, du har helt rätt, det kommer inte hända av sig självt.

Idag är kommunerna såpass hårt ansträngda ekonomiskt, så dom bjuder inte på något om man inte ligger på.

Du får bli en jobbig förälder helt enkelt. 

De har inget med ev. skolskjuts till friskolorna att göra.
  • LillaLoppi
    Erkki skrev 2016-03-17 17:56:58 följande:

Vet friskolor som erbjudit skjuts från en del av stan för att öka integrationen och mångkulturen dvs den del elever som annars normalt inte söker friskolor.

Eller så bor alla barn utom TS barn, söder om. Det ska ju löna sig att ordna skjuts. Måste finnas flera barn som behöver skjutsen.
  • Anonym (Chilton)
    Anonym (Skillnad) skrev 2016-03-17 18:00:18 följande:

De har inget med ev. skolskjuts till friskolorna att göra.

Utbildningsnämnden har i min kommun mycket med skolskjutsen även till friskolor att göra.
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (Chilton) skrev 2016-03-17 18:17:14 följande:

Utbildningsnämnden har i min kommun mycket med skolskjutsen även till friskolor att göra.

Bara om det kan göras utan merkostnader för kommunen.
  • Anonym (mamma)

Jag är så otroligt besviken på svaren i den här tråden. Ledsen, upprörd.

Får jag fråga, gör ni så här i alla trådar, Snövits och LillaLoppi? Går in och läser och sedan anstränger  för att hitta fel som ni kan nedvärdera och förminska? Eller vad är kriteriet för att ni ska börja hugga och bitas? (Ni behöver inte svara. Jag kommer inte läsa.)
    Självklart är det inte samma sak, jag pratar om ifall man bara ska strunta i orättvisor i största allmänhet eller inte. Sedan finns det en graderingsskala. Men om jag lär mina barn att jag inte står upp för dom när de blir orättvist behandlade så lär dom definitivt inte växa upp till kämpar för rättigheter i andra frågor heller

Sedan har vi den andra gruppen folk som envisas med att svara på om kommunen har något ansvar, vilket jag aldrig har frågat om. Jag har läst lagen om skolskjuts. 

Slutligen är det alltså två personer som verkligen har svarat på frågan. Ni vet vilka ni är och jag vill ge er ett stort tack, för ni försökte i varje fall. Ni svarade på frågan utan att döma. Tack.
    Tänk om fler kunde göra det. Tänk ifall det här forumet kunde sträva efter att hjälpa istället för att nedvärdera, kritisera och förminska. Det hade varit ett underbart forum. 

Jag kapitulerar nu under trycket för trollen och skitstövlarna. Ni är välkomna att fortsätta diskutera Mandelas syn på kommunens ekonomi om ni vill. Jag kommer inte läsa något mer, för det här har sedan länge slutat vara min tråd.

• Fru Ve

I min kommun gäller att man får skolskjuts om man bor tillräckligt långt från närmaste skola. Alltså, om man väljer en friskola eller annan skola längre bort får man själv ordna med att barnen kommer dit eller hem. Vi har en friskola i vår kommun men detta med skjuts är en av anledningarna att jag inte söker dit åt mina barn. Det skulle bli samma för oss att min son skulle behöva åka buss själv och byta i centrum från klass 4 och det känns avancerat. Så tyvärr TS jag tror det är upp till dig som förälder att skjutsa eller att barnen åker buss. Annars får ni byta till närmaste skola.

• Fru Ve

TS att vissa barn får kostnadsfri skolskjuts beror antagligen på att friskolan är deras närmaste skola. Det är lika här, råkar man bo närmast friskolan men tillräckligt långt från för att berättigas till skolskjuts får man speciell buss dit.

• Anonym (Uk)

Ja skolan får agera så, det är en friskola. Kommunen behöver endast tillhanda hålla busskort om det är en viss sträcka. Vilket de gör åt dina barn.

Du har ju aktivt valt detta åt dina barn, kollade du inte upp detta innan?

Svar på tråden Får skolan erbjuda kostandsfri skolskjuts bara till vissa barn?