• mammalovis

    Ny sele till snart 8-kilosbebis

    Även om det är tredje barnet, så är det första vagnvägraren, så jag är novis på området.

    Hittills har det fungerat med en äldre babybjörn, men nu senaste veckan får jag så ont i axlarna då han börjar bli mycket tyngre. Det gick bra till ca 7 kg.

    Vi går mycket. Vi har ca 1 km till förskolan som vi går 3 dagar i veckan två vändor plus oftast en vända på stan emellan. Nu senaste dagarna har han varit skittjurig så jag har fått bära för att söva honom o s v, så det blir måånga timmar totalt. Jag är 170 lång.

    Vad rekommenderar ni och varför?

    Då jag inte kommer iväg till stan på några veckor får det bli en begagnad, så vad är ett lämpligt pris?

    Sedan funderar jag på vad som är lämplig klädsel till oss nu när våren kommer? Just nu har jag en tunn vinterjacka som delvis lämnas öppen och han en tunn fleeceoverall och mössa, tossor o vantar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-17 19:12
    Lilleman är drygt 5 månader och 66 cm lång.

  • Svar på tråden Ny sele till snart 8-kilosbebis
  • syntharen

    Jag köpte en Ergobaby, visserligen till min son när han var 2 år för vi skulle resa med mycket vandring där vagn inte skulle funka. Det är jätteskön, man kan ha den på mage för bebisar, på sidan (har dock aldrig testat det) och på ryggen för större barn. Jag använde den ända tills sonen var 4 och vi skulle gå långt på semester (han är dock en spinkis så det var inte så tungt). Jag är 170 cm.

    Jag kommer att använda den till nästa barn (som förhoppningsvis kommer i september), men man måste ha nån babyinlägg till när dom är nyfödda vet inte när man kan ta bort det men det kan man ju läsa i manualen. Jag hade också en babybjörn till sonen när han var nyfödd men jag fick också ont i axlarna och rygg.

    Jag köpte ny Babyergo för 1200 kr tror jag det var.

  • Kristalii

    Jag hade en Ergo Baby. Använde den från de hen var knappt 1 år till drygt 3 1/2 år. Bar på mage i början och från drygt 1 år på ryggen. Hen är ganska stor och vägde knappt 20 kg när jag slutade. 

    Då visste jag inte att det fanns Toddler-selar, då hade jag nog köpt en sån när hen var i 2 1/2 - 3 års ålder.

    Hen fick plats på magen under min vinterjacka, nästan i alla fall. I princip vanliga innekläder och varma tossor och mössa så höll vi oss varma.

    När hen satt på ryggen satt hen utanpå min jacka och var då klädd efter vädret. Då ville ju hen upp när hen var trött och ner för att leka. Jag hittar inte rätt inlägg nu men är ganska säker på att bloggen babybaby.se har ett bra inlägg om hur mycket kläder som är lagom.


    Det finns speciella jackor för att bära barn. Bonprix har några billigare varianter (tvärr ej gjorda för att bära barn under jackan på ryggen).

    Trivdes mycket bra med Ergon! 

  • Carambolan

    Vi körde Ergobaby från nyfödd till 1,5 år (längd ca 85 cm) och sen tyckte jag att den kändes lite kort i ryggpanelen så då bytte vi till Tula Toddler.

  • MeEmmA

    Jag har tidigare kört på sele i olika modeller, men har fått ont i rygg och axlar av alla. Nu har jag istället en sjal som jag älskar att bära bebis i :) köpte en begagnad på blocket för 300:- och det finns bra videos på youtube för att lära sig knyta dem.

  • annasv1980

    Varför tar du inte vagnen om du går så mycket? Bara en undran? Mycket smidigare. Jag har en Baby Björn modell one som är ny och den funkar utmärkt till min 10-kilos men använder den bara inomhus vid behov.

  • Sofia27
    annasv1980 skrev 2016-03-17 16:45:55 följande:

    Varför tar du inte vagnen om du går så mycket? Bara en undran? Mycket smidigare. Jag har en Baby Björn modell one som är ny och den funkar utmärkt till min 10-kilos men använder den bara inomhus vid behov.


    Står ju i första meningen att ungen vagnvägrar? 
  • Carambolan
    annasv1980 skrev 2016-03-17 16:45:55 följande:

    Varför tar du inte vagnen om du går så mycket? Bara en undran? Mycket smidigare. Jag har en Baby Björn modell one som är ny och den funkar utmärkt till min 10-kilos men använder den bara inomhus vid behov.


    Oj, jag har alltid känt tvärt om. Såå mycket smidigare att ta barnet i sele på ryggen, så kan man gå i trappor, ta trånga bussar, ha händerna fria, följa efter äldre barnet ut i skogen, etc. Vagnen har jag bara använt när vi också behövt lasta massa packning :)
  • Annelie 76

    Tula standard har jag hört mycket bra om och den ska räcka ganska länge. Jag har själv en Manduca som är jättebra men som börjar kännas aningen kort nu när sonen är 80-86 cm och 10-12 kilo. Men den ska funka upp till 20 kilo.

  • mammalovis
    MeEmmA skrev 2016-03-17 16:42:48 följande:
    Jag har tidigare kört på sele i olika modeller, men har fått ont i rygg och axlar av alla. Nu har jag istället en sjal som jag älskar att bära bebis i :) köpte en begagnad på blocket för 300:- och det finns bra videos på youtube för att lära sig knyta dem.
    Jag har en vanlig långsjal, men den tar ju längre tid att knyta. Sele går ju snabbare att få på tänker jag.
  • Annelie 76

    Fördelen med ergonomisk sele som Manduca eller Tula är att man kan ha barnet på ryggen. SÅ mycket smidigare än att bära på magen. Även sjal funkar att bära på ryggen med lite träning. Med sjal kan barnet dessutom komma så högt att hen kan kika över axeln vilket brukar vara populärt.

Svar på tråden Ny sele till snart 8-kilosbebis