• tömi

Var det fler än jag som bad om kejsarsnitt under förlossningen?

Jag födde mitt tredje barn för några månader sedan. Förlossningen startade bra, först lite småvärkar under dagen, men inte värre än att jag kunde somna på kvällen. Vid halv-tre-tiden på natten vaknade jag av att värkarna var igång på riktigt, kl fem hade vi kommit in på förlossningen, kl sex var jag öppen nio cm. Därefter stod det stilla... Trots kraftiga (fruktansvärt onda) värkar hände det i princip inget under de närmaste tre timmarna. Eftersom jag kände det som att inget hände trots att jag testade olika förlossningsställningar, bad jag om kejsarsnitt flera gånger om. Personalen sa att de diskuterade det, men jag fick känslan att de inte de övervägde på riktigt. Kl halv elva kom äntligen min lille pojke ut. Så fantastiskt! De första veckorna efteråt grät jag i princip bara jag tänkte på förlossningen, trots att allt gick bra tillslut. De flesta jag känner säger att jag ska vara glad att det inte blev kejsarsnitt, men jag har ingen erfarenhet av det och vet egentligen inte vad jag känner såhär i efterhand. Personalen hade nog koll på läget och både jag och bebisen mår bra, vilket är det viktigaste. Hursomhelst undrar jag om fler har bett om kejsarsnitt under förlossningen? Hur har ni isf blivit bemötta? Hur är era känslor kring det såhär i efterhand? Finns det kanske några barnmorskor härinne som kan berätta något om det här ur ert perspektiv? Tack!

• Svar på tråden Var det fler än jag som bad om kejsarsnitt under förlossningen?
  • Kvinna30plus

Jag tänkte tanken många ggr!! Är nog inte ovanligt att det nämns kan jag tänka mig..... Nu hade jag dock en snabb förlossning, men desto intensivare!!....fick aldrig ngn paus mellan värkarna här inte...så jag låg i mitt berusade på lustgasen tillstånd å bara önskade att det hade varit så skönt å bara ta ut barnet ur mig!! Typ....:) tog du ngn smärtstillande? Vad jag förstått kan det förlänga förlossningen (å även öka risken för komplikationer)..så därav hoppade jag över det....lustgasen blev min räddning.... Skönt att det gick bra ändå!

• Mirre80

Mitt vatten fick på en onsdagkväll, på natten tills lördagen började jag få värkar, när vi kom in till förlossningen kl 15 så var jag öppen 4cm, höll på till söndag morgon.. Dom sista timmarna var sjukt jobbiga, huvudet kikade fram lite men inget hände på 1t20min, jag bönade & bad om kejsarsnitt, men tillslut ville han ut:)
    Skämdes lite efteråt för att jag gav upp där ett tag, men barnmorskan sa att det var vanligt;)

• malle88

Jag bad om det flera flera gånger. Tillslut bad jag barnmorskan att skära ut barnet med vad som helst. Men hon bara log och sa att hon såg huvudet och att hen snart var ute (det tyckte jag att hon hade sagt jättelänge och trodde inte på det. Men hon hade rätt, naturligtvis. Jag är glad att hon inte lät mig ge upp

• Mooomin

Tvärt om. Sa flera ggr att jag absolut inte vill ha kejsarsnitt.. Var livrädd för det och det gav mig kraften att orka få ut honom efter ett uttdraget värkarbete som inte gav så mycket resultat..

• straw2008

Vet väninnor som bönat o bett om det, men bm har bara skrattat o bett dom ta i hårdare.

En av anledningarna till att jag krävde snitt för mina 3 barn. ingen jävla barnmorska ska tala om för mig hur mina barn ska komma ut, tack o lov.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Var det fler än jag som bad om kejsarsnitt under förlossningen?