• Anonym (TS)

Frösunda LSS som arbetsgivare

Någon som har erfarenhet av Frösunda LSS som arbetsgivare? Många varningsklockor som ringer då jag pratar via mejl med verksamhetschefen. Jag har varit på intervju för en tjänst som skulle vara heltid. Får 2 veckor senare reda på att det endast är vik vid behov som gäller. Dom vill anställa mig som vik. Sedan är det tyst i ca 3 v och får sedan ett mejl på kvällen av verksamhetschefen där hon frågar om jag kan arbeta hos denna brukare nästkommande dag, ett 13 timmars pass.

För att förtydligas mina misstankar om att detta är oseriöst.

*inget anställningsavtal eller tystnadsplikt är skrivet

*har ej gått någon intro

*har endast varit på intervju och träffat brukaren där vi endast drack kaffe och inte ens pratade om tjänsten.

*ingen info om lön osv osv

Så vad tror ni om detta?

• Svar på tråden Frösunda LSS som arbetsgivare
  • Anonym (Hejhej)

Jag har jobbat som personlig assistent.

Det är den mest otrygga anställning som finns i mina ögon.

Du kan bli avslutad på studs.

Jag hade mejlat tillbaka att de får hitta någon annan.

• Anonym (TS)

Jag har också arbetat som PA tidigare men då har det varit seriöst från start. Dvs papper skrivna och intro innan eget pass för att lära sig vad just denna brukare har för behov och rutiner.

• Anonym (ass.bolag)

naturligtvis ska du ha anställningsavtal. Dessutom: en seriös firma som sysslar med personlig assistans ser till att matcha brukaren med rätt assistent. Dvs om brukaren älskar trädgårdsskötsel så bör även assistenten göra det. Eller om brukaren har hund så bör även assistenten gilla att umgås med hundar osv. Ett seriöst företag ser också till att du  får en bra introduktion i form av att gå bredvid och ha ordentliga samtal med brukaren innan du ens tackar ja till tjänsten.

Det finns många andra företag. Så ring runt!

• Anonym (TS)

Ja vid kontakten som endast varit via mejl har det verkligen känts oseriöst och framstressat. Har aldrig varit med om anställningsavtal och tystnadsplikt ej varit påskrivet innan arbetets start och introduktion är ju verkligen jätte viktigt.

• Anonym (Rio)
    Anonym (TS) skrev 2016-03-18 11:52:34 följande:

Ja vid kontakten som endast varit via mejl har det verkligen känts oseriöst och framstressat. Har aldrig varit med om anställningsavtal och tystnadsplikt ej varit påskrivet innan arbetets start och introduktion är ju verkligen jätte viktigt.

Har själv blivit inslängd sådär, det kan bli bra i alla fall men se till att få skriftligt vad du ska ha för lön, mail/sms. Att tystnadsplikten ej är påskriven drabbar ju "bara" brukaren. Oseriöst är det men det kan bli bra ändå.
  • Anonym (Blä)

Jag har jobbat åt dom och skulle inte rekommendera det för någon.

• Anonym (TS)
    Anonym (Blä) skrev 2016-03-18 12:06:47 följande:

Jag har jobbat åt dom och skulle inte rekommendera det för någon.

Vill du specificera dig lite mer? Vad gör att du inte skulle rekommendera dom?
  • Anonym (Lärare)

Har haft elever med Frösundaassistenter i flera omgångar och oseriösare arbetsgivare får man leta efter. Kan inte ens räka hur många gånger de betett sig illa mot "mina" assistenter. Missad lön, löften om övertidsersättning som inte hålls, ingen fungerande vikarieanskaffning utan assisterna uppmanades jobba dubbla pass när någon annan var sjuk, samt blev tillsagda att de borde jobba med feber. Går aldrig att få tag på någon chef och de försöker hela tiden lura arbetstagarna på vad de har rätt till som ex skyddsombud/arbetskläder.

• Anonym (TS)
    Anonym (Lärare) skrev 2016-03-18 12:28:21 följande:

Har haft elever med Frösundaassistenter i flera omgångar och oseriösare arbetsgivare får man leta efter. Kan inte ens räka hur många gånger de betett sig illa mot "mina" assistenter. Missad lön, löften om övertidsersättning som inte hålls, ingen fungerande vikarieanskaffning utan assisterna uppmanades jobba dubbla pass när någon annan var sjuk, samt blev tillsagda att de borde jobba med feber. Går aldrig att få tag på någon chef och de försöker hela tiden lura arbetstagarna på vad de har rätt till som ex skyddsombud/arbetskläder.

Men fy! Skrämmande! Får man fråga vilken region? Sthlm?
  • Anonym (Blä)
    Anonym (TS) skrev 2016-03-18 12:16:04 följande:
    Vill du specificera dig lite mer? Vad gör att du inte skulle rekommendera dom?
    Massor med krångel med lönen. Sen utbetalning, missade timmar, fel summor utbetalt. Man kom överens om en sak och sedan visade det sig att det avtalet var fel, inte "rätt" att göra så, men jag såg till att de fick stå sitt kast. Otrevlig kontakt med hon som "hade hand" om mig osv.. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (TS) skrev 2016-03-18 15:08:46 följande:

Men fy! Skrämmande! Får man fråga vilken region? Sthlm?

Mellansverige, men inte Stockholm
  • Anonym (TS)
    Anonym (Blä) skrev 2016-03-18 15:21:10 följande:

Massor med krångel med lönen. Sen utbetalning, missade timmar, fel summor utbetalt. Man kom överens om en sak och sedan visade det sig att det avtalet var fel, inte "rätt" att göra så, men jag såg till att de fick stå sitt kast. Otrevlig kontakt med hon som "hade hand" om mig osv.. 

Men jäklar! Har hört en hel del negativt om dom nu som arbetsgivare men inget positivt alls. Man kanske ska gå på magkänslan och era svar, då jag inte vill stå utan lön och ha slösat bort tid av mitt liv helt i onödan.
  • Anonym (Lärare)

Ska du ändå jobba för dem: se till att ha allt skriftligt, muntliga löften betyder ingenting. Och gå med i facket! Har väl haft med 4-5 olika chefer att göra och det är samma visa med varje chef. Lön får de väl varje månad men timmar "missas", assistenterna lovas högre lön när de går in extra, men när de får lönen är det samma timpeng som vanligt.

• Anonym (PA)

Jag har 2,5 års erfarenhet av att jobba hos Frösunda men tyvärr inget gott att säga om dem. Att du fått ett oseriöst intryck av dem förvånar mig inte alls.

Mina erfarenheter av dem:
    -löften som bryts vad gäller ersättning
    -missade timmar på lönen, det har hänt flera gånger
    -dåligt med vikarier hos samtliga brukare jag jobbat för men resultatet att de fullkomligt sliter ut sina ordinarie assistenter. Folk går på knäna
    -flera gånger har de misslyckats med att bemanna pass över huvudtaget.
    -verksamhetschefer har ljugit om arbetslag till dess man påtalar och de "kommit på" att man har rätt
    -låga löner och ett helvete med att få dem bättre

Det är en i allra högsta grad oseriös arbetsgivare som spar in på precis allt. Ta en anställning hos någon annan om du har möjlighet för Frösunda kommer du bara få huvudvärk av..

• Anonym (TS)

Tack för alla svar, ni har bekräftat det jag redan misstänkte och nog känns det surt när det först lovas guld och det sedan kommer fram att det som erbjuds är långt ifrån det.

• Anonym (PA)
    Anonym (TS) skrev 2016-03-18 22:16:18 följande:

Tack för alla svar, ni har bekräftat det jag redan misstänkte och nog känns det surt när det först lovas guld och det sedan kommer fram att det som erbjuds är långt ifrån det.

Förstår att det känns trist..!! Bespara dig fler besvikelser och tacka nej till dem, lycka till!
Svar på tråden Frösunda LSS som arbetsgivare