• Jia

Vi kommer inte överens

jag och min man kommer inte överens

Han har köpt hus med sin föredetta för 750 000kr ca 15 år sen, renoverat för ca 1 miljon själv.

Hans föredetta fick 400 000kr pga ökningen av värdet vid separationen.

Jag flyttade in, student och två småbarn. Stått för matkostnader och egna räkningar i ca 5 år. Nu är jag utbildad och har jobb, erbjuder min man att ta över hälften av lånen. Husvärdet är ca 3 000 000 och lånen på 1 300 000. Han menar att det är fel och att han tycker jag ska gå in med minst 1 000 000 och han behålla 300 000 i skulder eftersom vinsten är så stor.

Vi är gifta och har inga äktenskapsförord. Vem tänker rätt?

• Svar på tråden Vi kommer inte överens
  • nevermind

Känns lite spontant som att du ska köpa in dig till halva värdet av huset.

• Jia

Menar du att ta 1,5miljoner i skulder? Då får vi ju plötsligt mer i husräkningar också

• zemer

Hälften av lånet? Alltså 650000 kr? Varför skulle han gå med på det? Om jag inte är helt ute och cyklar så är väl huset hans även om ni skiljer eftersom han ägde det innan ni träffades. Så du ska betala 650000 kr och sen ha rätt till 1500000 kr om ni säljer eller skiljer er? Han förlorar ju massa på det. Jag skulle säga att om du vill äga huset så får du betala halva värdet.

• Jia

Är man gift så äger man hälften av allt, så säger banken iaf

• zemer
    Jia skrev 2016-03-18 18:20:14 följande:

Kan va så, det jag tänker på kanske bara gäller sambo.

I så fall spelar det väl ingen roll?
  • provi87

ta över hälften av lånen, skriv papper hos en jurist vad som händer med vinsten om ni separerar. Ni kan skriva att om värdet är t.ex. 4 000 000 när ni säljer så får du hälften av en miljon, dvs. värdet av ökningen från värderingen då du köpte det. 

Men om ni är gifta utan äktenskapsförord så har du nog rätt till halva huset vid en separation egentligen, iallafall om ni är gifta mer än tre år (hjälp jag vet inte riktigt vart gränsen går). Du ska ABSOLUT INTE gå in med en miljon! Det låter som orimligt mkt utgifter i onödan. Ni kan skriva papper hos en jurist om det är viktigt för honom att du inte snor honom på hans fina vinst. Märkligt att han inte kollade upp detta innan och krävde dig på ett äktenskapsförord.. 

• Lively

Der hade kunnat bli väldigt komplicerat om ni varit sambo. Men nu är ni ju gifta utan äktenskapsförord och då är det hur enkelt som helst. Alla era tillgångar (vilket t.ex huset är) är s.k giftorättsgods vilket betyder att vid en ev. Skilsmässa delas värdet av alla tillgångar 50/50.

Men sålänge ni är gifta är det hans hus om han står registrerad som ägare liksom en bil du köpt i ditt namn är din. Egendomar blir inte automatiskt den andres för att man gifter sig. Men du riskerar ju inte förlora ngt här så jag förstår bara inte riktigt vitsen med att ta över några lån eller köpa in sig i huset?

Ni båda svarar så länge ni är gifta för era egna skulder. Så länge han står ensam på lånet kan banken aldrig kräva dig på pengar. Jag hade personligen inte tagit över några skulder

• Jia

Varför jag vill ta över hälften av lånen är för att känna att vi får allt gemensamt och att jag känner att jag också äger huset. Nu får jag ofta kommentarer att jag inte bidragit med något kring huset och det är hans "livsverk"...lät ju rimligt att ta över hälften och sen skriva papper att han får typ vinsten. Men samtidigt så vill vi ju fortsätta renovera och då känns det fel att stå med att betala det och samtidigt aldrig få vara med att ta del av just den vinsten.

• Brödrost81

Vad är det ni vill uppnå med övertag av lån etc? Ni borde eg kanske ha tänkt igenom det innan ni gifte er för nu är huset som sagt giftorättsgods. Ni kan självklart komma överrens om något annat även nu men då behöver ni göra ett äktenskapsförord eller liknande. Ta då hjälp av en jurist och innan den börjar kosta pengar är det en god ide att ni verkligen vet vad ni vill och är överrens om det.

• Brödrost81
    Jia skrev 2016-03-18 18:44:00 följande:

Varför jag vill ta över hälften av lånen är för att känna att vi får allt gemensamt och att jag känner att jag också äger huset. Nu får jag ofta kommentarer att jag inte bidragit med något kring huset och det är hans "livsverk"...lät ju rimligt att ta över hälften och sen skriva papper att han får typ vinsten. Men samtidigt så vill vi ju fortsätta renovera och då känns det fel att stå med att betala det och samtidigt aldrig få vara med att ta del av just den vinsten.

Visst kan man göra så men eftersom ni är gifta så har du redan rätt till halva husets värde (borträknat lån). Du skriver alltså i så fall papper som gör att du får mindre än som det är nu (vilket givetvis kan kännas rätt). Som sagt, prata om vad ni vill uppnå så kan en jurist hjälpa er att lösa det.
  • Virriga Vera
    Jia skrev 2016-03-18 18:20:14 följande:

Nej, det gör man inte. Däremot så har man en bodelning vid en skillsmässa och om man inte har ett äktenskapsförord eller papper på enskild egendom så delas det som blivit över när alla skulder är betalda mellan parterna.
  • Arbetsterspeuterapeut87

Vi gjorde så att jag tog hälften av lånen och sen skrev vi ett skuldbrev på halva husets värde (som översteg skulderna) från mig till honom. Det betyder att vid skilsmässa har vi hälften av lånen var och om han vill köpa ut mig så dras summan i skuldbrevet av från vad han ska betala mig men om huset stigit ytterligare i värde pga tex renovering som vi finansierat tillsammans så får jag kompensation gör det.

• Arbetsterspeuterapeut87

Rekommenderar verkligen att haven jurist till hjälp i detta, det var ovärderligt att få en oberoende part som förklarar alternativ och ser till så det blir rätt

Svar på tråden Vi kommer inte överens