• judge

min mamma har ramlat ner för en trappa, hjälp

vet inte om detta är postat på rätt ställe men för ungefär en och en halv timme sedan ramlade min mamma ner för en spiral trappa gjord i sten och slog i huvudet 3 ggr innan hon sedan slutade ramla, man såg inte något blod på golvet bakom huvudet och hon andades väldigt tungt och lät lite som hon hade blod i lungorna medan hon andades och hon hade puls. när ambulansen kom och hade lagt henne i ambulansen så vaknade hon till och grät men det var det enda jag hörde innan de åkte. tror ni hon kommer klara sig? hur stor sannolikhet är det att hon klarar sig? någon som vet? de i ambulansen sa att det var väldigt allvarligt men jag fick inte veta mer. är 17 år och kan inte ens tänka mej ett liv utan en mamma.

• Svar på tråden min mamma har ramlat ner för en trappa, hjälp
  • Teresa 914

Hej

Nu är jag inte sjukvårdsutbildade men jag har gått första hjälpen. Jag tror att det finns goda chanser att hon klarar sig om hon vaknade upp och förstod lite var hon var och så. Skador mot huvud och nacke är ändå alltid allvarliga... Kan hända att det tar länge innan hon är på benen men jag tror och hoppas att hon klarar sig.

Eftersom det är din mamma är du en nära anhörig, så du kan ringa till sjukhuset till deras akutmottagning och prata med nån som kan berätta hur hon mår. Har du möjlighet kan du också åka till sjukhuset (ta bussen eller cykla tex) men det går ju inte om du sköter syskon. I alla fall så har du rätt att få veta hur det är med henne.

Har du nån vuxen du kan ringa (din pappa, mormor, moster, faster)? Så du slipper vara ensam, menar jag. Hade jag varit med om nåt liknande så hade jag ringt nån jag litar på (typ min man, nåt av mina syskon eller föräldrar). Och då är jag vuxen. För har man varit med om nåt jobbigt ska man inte behöva vara ensam. så ring nån så du får stöd

• judge

vet inte om hon förstod vart hon va och sånt, kunde bara höra att hon grät och jag kan inte ta mig dit eftersom de åkte till ett sjukhus längre bort för de har bättre utrustning där. jag tror inte jag behöver någon att prata med, jag är nog den som tog detta bäst, det var min pappa som tog det värst, han grät hela tiden sen han såg henne och vägrade lämna henne när hon låg i trappan, det var jag och min syster som va tvungna att lugna ner honom men jag ville bara inte visa att jag också va ledsen för då skulle han bara bli ännu mer orolig. jag är ganska konstig för om jag vill så kan jag göra så jag inte visar känslor alls, det kommer när jag är helt ensam istället och jag känner att jag hellre vill vara ensam än att ha någon här så jag måste hålla inne allt.

• 8airam8

Man kommer att undersöka din mamma med röntgen och mätningar av hennes värden. På så vis kommer man att veta hur pass skadad hon blev i fallet, och vilka åtgärder som skall vidtas. Det är helt omöjligt att veta såhär hur det kommer att gå, men jag hoppas att det kommer att gå bra för henne. Det jag vet är att det är ovanligt att folk slår ihjäl sig i trappor, och jag vet att sjukvårdspersonalen gör allt som går att göra för att din mamma ska må bra igen. Prata med din pappa. Visa hur du känner, det är normalt att vara ledsen och rädd. Försök att få honom att kontakta sjukhuset. Försök att få dit någon mer vuxen om din pappa inte verkar klara av situationen själv.

• judge

min syster är där och hon hade somnat eller något i ambulansen och vaknat till på sjukhuset och pratat lite grann men inte mycket

Svar på tråden min mamma har ramlat ner för en trappa, hjälp