• tilde72

Åka bort på tumanhand och dottern vill inte...

Jag har fått i present av mannen en fin gåva att vi ska få ta oss tid att åka bort på spahotellsvistelse över ett dygn.
    Till saken hör att vi bokade in detta efter julen och olyckligtvis blev jag sjuk så vi fick ställa in då.

Vår dotter på 6 år hade gått och oroat sig innan och ville inte alls att vi skulle åka.
    Hon blev lycklig att vi inte kunde åka och var hemma istället.
    Jag har ombokat och nu är det några veckor kvar.

Vareviga dag tjatar dottern om just detta och hon vill absolut inte att vi ska åka.
    Tidigare har hon sovit över hos farmor varvid sista ggr så fick vi hämta hem henne på kvällen för hon längtade efter oss.

Vid ett annat tillfälle för några år sedan så skulle vi bo över på hotell med middag och dottern även då sova över hos farmor och farfar.
    Innan våran middag börjat på restaurangen ringer farmor och säger att våran dotter är varm och hängig och hon tror att det är feber och hon saknar oss.
    Det slutar med att vi får åka hem innan middagen och inser att sjuk var hon inte alls utan det var bara saknaden.
    Vi hade tur den gången att vi fick komma tillbaks till hotellet dock inte det fina rum vi hade betalat för vid första gången.

Jag har förklarat för dottern att det är bara bra att mamma och pappa åker bort och gör någonting ihop någon gång. Då kommer vi hem gladare till dig sedan.
    Hon har sagt att hon är rädd att vi aldrig ska komma tillbaka till henne.
    Jag vet ju att nu när hon är 6 år börjar en stor förändringsprocess och de tänker mycket på livet och döden.

Vad ska vi göra? Ni andra som varit iväg och haft liknande skriv och berätta!

• Svar på tråden Åka bort på tumanhand och dottern vill inte...
  • Anonym (7 års dotter)

Alla barn är olika. Vår dotter är 7 år och tycker det är HEMSKT att sova borta utan oss föräldrar. Hon är ett tryggt, glatt barn men vill helst vara "bara hemma". Med sin egen familj.

Eller så sover vi på hotell hela familjen. Jättemysigt att åka iväg tillsammans och se en annan stad.

Tyvärr kan jag tycka att det var en ganska dålig present med tanke på er dotters känslor.

Du har dessutom sagt att ni kommer hem gladare efter ni varit iväg. I hennes tankar kan det ju tolkas som att ni föräldrar blir gladare om ni är ifrån henne. Medan hon tvingas känna sig ensam i hela världen. Den känslan gör nog riktigt ont i en litens hjärta.

I min värld får man ta barnen som de är. De är inte curlade för de vill ha närhet och kärlek. Föräldrarna är ju den första och största kärleken för ett litet barn. Helt naturligt.

Om fler av dagens unga vuxna hade fått mer kärlek, närhet och lugn och ro som små hade nog inte den psykiska ohälsan varit så utbredd som den är.

• Anonym (men)

Men lägg inte ansvaret på barnet att bestämma hur, om, när ni ska vara borta! Det är barnet inte kapabel till att ta beslut om, ni som föräldrar måste bestämma. Vill ni åka bort får ni se till att hon är trygg på hemmaplan utan er, kanske just genom att sluta lägga över det som borde vara ert vuxenansvar på henne, och sen ta beslut efter det.

• gbgumman

När jag var barn tyckte jag det var jätte jobbigt om mamma var borta. Mins än ångesten. Hade dock en förstående mamma som därför under några år höll dog hemma. Vi har idag en super relation och jag är en trygg vuxen och jag har aldrig mått dåligt över ha blivit curlad. Tvärtom! Det har stärkt mig så jag vågat ge mig ut i vuxen världen på trygga ben. En bekant behandlares tvärtom. Allt skedde för de vuxnas skull och barnet lämnades bort mycket för att de vuxna skulle ha det bra. Mer osäker vuxen får man leta efter även om hen idag efter mycket bearbetning börjar funka igen.

• Anonym (dåligt)

Det var inte en fin present, med tanke på er dotter. Känner inte pappan sin egen dotter??

• modsey

Hm tudelad i detta.

Det är en känslig ålder just 6 åringar och mycket tankar om livet o dess skörhet. Plus att en del barn bara är lite mera ängdliga i att sova ifråm föräldrarna.Har det fungerat tidigare att sova hos farmor eller någon annan person hon är trygg med ? Kan det gå att sova hemma hos er fungera bättre?

Samtidigt som jag har respekt för ett otryggt barn så ser jag ingen vinst vare sig nu eller på sikt att aldrig kunna åka bort själv utan barn.

Jag skulle börja jobba med problemet för att få barnet ett mer tryggt.

De blir ju svårt med kompisar och så sen när sovandet i alla fall hos mina barn var en stor och kul grej !

Sätt er ner på riktigt och lyssna på henne. Fråga henne hur hon vill göra för att det ska kännas bra när ni åker.

Är det bilresan i sig dom skrämmer henne så säg att det är en kort resa . Lika kort som när ni åker till jobbet. Och ja saker kan hända men det är så ovanligt osv.

• Anonym (varför)

Tycker snarare ni ska sätta era behov och egon åt sidan och sluta sätta barnet i en osäker sits där hon uppenbarligen mår dåligt. Hon är inte redo för att bli lämnad!!

• nyponros69

Jag känner igen mig ,det gäller samma här

Vi har åkt bort men storebror passat och även haft barnvakt hos oss. Det har funkat bra för oss.

Hon får leka med kompisar som vanligt och sova sen i samma säng. Där känner hon sig trygg

• Lillankan

Ojdå. Din man tänkte visst inte hela vägen där...

Kanske redan skrivet, men skulle det funka om farmor sov hos er istället för dottern hos henne? Så gjorde vi tills vårt barn var redo att sova borta. Då delade dottern och (i vårt fall) mormor säng också, så blev det extra tryggt och mysigt. Dottern sover i mormors säng fortfarande om hon sover över där. Mormor sover jättedåligt då, men båda tycker att det är mysigt.

• Lillankan

Håller också med ovanstående att ni inte bör pressa henne genom att säga att ni blir gladare om ni får resa bort från henne. Det blir väl ingen glad av att höra!! Fokusera istället på att farmor kommer, de ska se på film, byggs lego, äta glass eller vad de nu gillar att göra tillsammans.

• Anonym (.-.)

Har funkat på mig när jag var liten att mamma lämnade mig hos andra oavsett hur skrikig och orolig jag har varit. Att senare få se att mamma faktiskt kom tillbaka fast hon gick och jag var orolig fick mig att lita mer på henne dom kommande gångerna, så tillslut hade jag ingen hemlängtan. (Ska notera att det var familjehem, så hon hade inte så mycket till val)

• Anonym (Tips)

Ta med dottern och farmor till hotellet? Hyr ett rum till dem och kolla om det kan ordnas tv och dvd på rummet, hyr lite filmer och köp godis. Ta med lite roliga böcker och spel. Så kan dotter och farmor roa sig på rummet medan du och din man går på spa.

Eller, om det är helt omöjligt, låt farmor komma hem till er istället. Kanske dottern även kan få ta hem en kompis som sover över, så får hon annat att tänka på. Bestäm vissa klockslag med henne då ni kommer ringa hem för att byta några ord.

Eller vänta ett par år. Dottern blir större.

• sandlilja

Mitt ena barn var väldigt ängslig och ville inte heller sova borta hos mor- eller farföräldrar.

Jag skulle råda er att åka på dagspa eller att farmor kommer hem till er. Hon är i en känslig period nu men kommer garanterat inte hindra er från att åka iväg för all framtid. Det kanske har gått över redan i sommar. Mitt oroliga barn är vuxet och hur socialt och modigt som helst nu, jag ångrar de tillfällen vi försökte pusha. Jag lovar att om några år kommer ni ha en massa lediga helger för spa när hon är på cuper och läger och sover hos kompisar. Klart ni ska vårda förhållandet men försök hitta andra sätt än att lämna henne otrygg borta just nu.

• Ingrediensen

Jag tycker nog, när hon nu oroat sig så mycket att ni bör fullfölja planerna och visa att ni kommer tillbaka. Om ni avbokar nu så kommer det bra bli väldigt mycket värre, en kort lättnad för dottern men samtidigt ännu större oro vid nästa tillfälle.
    Jag hävdar nog att bästa sättet att komma över oron är att se att hon klarar av det och kan hantera en natt utan er. Sen behöver ni ju inte boka in övernattning så ofta men nu är detta redan startat och jag tror hon känner att hennes oro var befogad om ni avbokar.

Svar på tråden Åka bort på tumanhand och dottern vill inte...