• Koko30

Förskoleavgift

Har precis fått hem en faktura på 43kr för barnomsorgsavgift för 1 dag. 
    Min fråga är om man betalar för 1 månad eller bara mån-fre(utan helger)? 
    Annars antar jag att jag bara gångar 43 med antal dagar i varje månad för att få fram hur mycket vi ska betala framöver. 
    Min son kommer vara på förskolan heltid med 7 timmar per dag, räknas det som en hel dag eller är det 8 timmar? 
    Tacksam för svar då jag inte lyckats få svar på detta i min omgivning. 

• Svar på tråden Förskoleavgift
  • Pyret 85

Oftast betalar man inte för antal timmar man är på förskolan utan för platsen. Man får en avgift beräknad på inkomst och sen kvittar det om barnet är där 1 timme eller 50 timmar.

• Sandrusx

Hej!

Vet inte om det är samma i hela landet men här (Göteborg) betalar man månadsvis för platsen oavsett hur många timmar barnet är där. Avgiften baseras på hur mycket man tjänar samt hur gammalt barnet är.

• AnkiC

Ni betalar utifrån inkomst. Når ni över taket blir det den totala maxtaxan ni betalar per månad. Ca 40kr per dag brukar man få betala om barnet använder fritids tillfälligt och max ett fåtal dagar per månad. Märkligt att ni fått en sådan räkning. Har ni använt fel ansökningsblankett eller gick barnet på fritids bara en dag i slutet av förra månaden som ni får betala enskilt?

• AnkiC

Såg nu att det var förskola. Då förstår jag inte alls.

• Milleman

Som ovan skrivit så betalar man för en heltidsplats utifrån sin inkomst.
    Vi nyttjar förskola 15-20 tim/vecka pga skiftjobb men betalar lika mycket som de som har 55 tim.

• Välling

Men när började barnet på fsk? Om det var inskolning tex sista två dagarna betalar du ju inte gör hela månaden.

Det brukar stå barnets namn eller födelseår, vilken typ av omsorg, samt vilken period det avser på fakturan.

• Koko30

Tack för svar. Men undrar om man betalar månadens alla dagar, om man ska ha sitt barn heltid på förskola eller bara för vardagarna som barnet är där fysiskt? 
    Min son har inte börjat än utan ska börja inskolning nu i april, men är inskriven sen tidigare från 30:e mars.

Hoppas ni förstår min fråga nu :) 

• violis

Hur taxan är upplagd är lite olika i olika kommuner,du kan betala timtaxa eller så har kommunen sk maxtaxa och då betalar du en viss procent av er samanlagda inkomst. Men oavsett vilken form det är så betalar man månadsvis, de räknar inte på antalet vardagar om man har timtaxa utan då är det en grundavgift + en avgift för det antal timmar ni uppger ni behöver ( och då betalar man för de antalet oavsett om man utnyttjar dem eller inte,tex du har schema tid nästa måndag -då får du betala för de timmarna trots att förskolan är stängd)

• Pyret 85
    Koko30 skrev 2016-03-20 17:12:28 följande:

Tack för svar. Men undrar om man betalar månadens alla dagar, om man ska ha sitt barn heltid på förskola eller bara för vardagarna som barnet är där fysiskt? 
    Min son har inte börjat än utan ska börja inskolning nu i april, men är inskriven sen tidigare från 30:e mars.

Hoppas ni förstår min fråga nu :) 

som sagt så betalar man inte för dagarna barnet är där utan för platsen. Så du kan ha honom där 1 dag i månaden men ändå betala lika mycket som en annan som har barnet där 30 dagar i månaden. Avgiften blir detsamma eftersom det räknas efter inkomst.
Svar på tråden Förskoleavgift