• Automagiskt

Avgift Hemtjänst, ska sambos inkomst räknas med?

Hej,

Min sambo har funktionsnedsättning (rullstolsburen) och behöver hjälp av annan person (hittills jag) för att ha ett värdigt liv osv. Hemtjänst är beviljad och kommer komma igång i dagarna.

Sambo har aktivitetsersättning och jag jobbar som ingenjör. Vid beräkning av avgiften för hemtjänst har våra inkomster räknats ihop och delats på två, vilket leder till att hennes inkomst blir så hög att de vill ta ut maxtaxa, ca 1700/mån

Sambo har ca 6000 per månad efter skatt på aktivitetsersättning. Hyra på 2900(hennes halva) och mat/förbrukning ca 1500/månad (hennes del). Till det tillkommer färdtjänst, läkarbesök och medicin, både receptbelagda och vanliga värktabletter etc. Efter hemtjänstavgift har hon inte många kronor kvar.

Jag har läst igenom underlag för avgiftsberäkningen och ser att det är väldigt otydligt om Sambos inkomst skall räknas med. Man kan i formuläret som skickas in skriva in sambo/make/reg partner uppgifter inkl. inkomst. På baksidan står hur man ska fylla i. Då står det uttryckligen att make/reg partners inkomst räknas med. Sambo nämns dock inte.

Vid lite sökningar har jag sett att det står tydligare i liknande dokument men från olika kommuner att sambos inkomst uttrykligen inte räknas med, men i någon kommun stod också det motsatta, dock var det daterat något år tillbaka tillbaka.

Jag gissar att det finns reglerat i någon lag hur denna inkomstberäkning ska gå till, och min fråga är, finns där utrymme att tolka så att sambos inkomst ska räknas med?

Har ni hemtjänst (pga funktionsnedsättning, alltså inte gamlingar ) och är sambos, vad har ni för erfarenheter ?

Jag kommer kontakta handläggaren imorgon, men söker mer kött på benen .

Till saken hör är att jag anser inte att jag ska behöva betala för att min sambo ska få leva ett drägligt liv (självklart kommer jag att göra det oavsett hur det här slutar, men det är en princip). Idag betalar jag redan 75% av våra gemensamma utgifter.

• Svar på tråden Avgift Hemtjänst, ska sambos inkomst räknas med?
  • Kimban

Har du pratat med handläggarn?

Så som jag uppfattade lagtexten så står det att giftas inkomst räknas ihop och delas på två. Men inget om sambos.

Så jag blev lite nyfiken på vad du fick för svar.

• M1rella

Tror inte din inkomst ska räknas med utan enbart hennes.

Ett tips för medicinen är att få även värktabletter/smärtstillande (ex Alvedon/Paracetamol) på recept då det isåfall ingår i högkostnadsskyddet. Har man kontinuerlig smärta och andra mediciner kan man få det på recept.

• Ms H

Vet inte svaret på din fråga, men vill tips om handikappersättning. Det kan man ansöka om från FK om man har höga kostnader eller stort hjälpbehov pga sjukdom/funktionsnedsättning. Hemtjänstkostnaden räknas in i de kostnaderna, även medicin, läkarbesök och lite annat.

• Ms H
    Ms H skrev 2016-03-25 10:03:40 följande:

Vet inte svaret på din fråga, men vill tips om handikappersättning. Det kan man ansöka om från FK om man har höga kostnader eller stort hjälpbehov pga sjukdom/funktionsnedsättning. Hemtjänstkostnaden räknas in i de kostnaderna, även medicin, läkarbesök och lite annat.

*tipsa
  • Automagiskt
    Kimban skrev 2016-03-23 22:36:22 följande:

Har du pratat med handläggarn?

Så som jag uppfattade lagtexten så står det att giftas inkomst räknas ihop och delas på två. Men inget om sambos.

Så jag blev lite nyfiken på vad du fick för svar.

M1rella skrev 2016-03-23 22:52:13 följande:

Ett tips för medicinen är att få även värktabletter/smärtstillande (ex Alvedon/Paracetamol) på recept då det isåfall ingår i högkostnadsskyddet. Har man kontinuerlig smärta och andra mediciner kan man få det på recept.

Tackar, vi ska kolla upp det. Ett tag hade vi på recept, behöver nog bara förnyas.
    Ms H skrev 2016-03-25 10:03:40 följande:

Fick nytt beslut idag och hemtjänst blir kostnadsfri. Hon hade gjort fel. I grunden bottnar det i försörjningsplikten hos gifta/reg partners. Den finns inte hos sambons. Hade det gällt försörjningsstöd (soc bidrag) hade min inkomst kunnat räknas med.

Hk-ers. har hon redan i dagsläget. Menar du Ms H att om hon trots allt fått betala hemtjänst hade man kunnat få öka Hk.ers?

Tanten från kommunen var dryg och översittande i tonen och lite spydig trots att det var hon som gjort fel. Att det ska finnas så mycket felplacerade människor med så mycket makt.

Tackar för svaren här, det löste sig till det bättre.

Vi har haft en tjej från ht-företaget hemma nu 90min sammanhängande varje vardag sedan en vecka och det fungerar bra. Dock vill de börja introducera flera personer redan nu trots att vi varit tydliga och de godtagit kraven på att det ska ske i lugnt tempo och i samråd med sambo. Gäller att stå på
  • Ms H
    Automagiskt skrev 2016-03-30 09:49:27 följande:
    M1rella skrev 2016-03-23 22:52:13 följande:

Tackar, vi ska kolla upp det. Ett tag hade vi på recept, behöver nog bara förnyas.Fick nytt beslut idag och hemtjänst blir kostnadsfri. Hon hade gjort fel. I grunden bottnar det i försörjningsplikten hos gifta/reg partners. Den finns inte hos sambons. Hade det gällt försörjningsstöd (soc bidrag) hade min inkomst kunnat räknas med.

Hk-ers. har hon redan i dagsläget. Menar du Ms H att om hon trots allt fått betala hemtjänst hade man kunnat få öka Hk.ers?

Tanten från kommunen var dryg och översittande i tonen och lite spydig trots att det var hon som gjort fel. Att det ska finnas så mycket felplacerade människor med så mycket makt.

Tackar för svaren här, det löste sig till det bättre.

Vi har haft en tjej från ht-företaget hemma nu 90min sammanhängande varje vardag sedan en vecka och det fungerar bra. Dock vill de börja introducera flera personer redan nu trots att vi varit tydliga och de godtagit kraven på att det ska ske i lugnt tempo och i samråd med sambo. Gäller att stå på
    Det beror på vilken nivå av bidraget sambon har idag. Finns bara tre nivåer. Men ja, om kostnaden hade höjts till en högre nivå är tidigare så hade bidraget ökat.
Svar på tråden Avgift Hemtjänst, ska sambos inkomst räknas med?