Avgift Hemtjänst, ska sambos inkomst räknas med?
Hej,
Min sambo har funktionsnedsättning (rullstolsburen) och behöver hjälp av annan person (hittills jag) för att ha ett värdigt liv osv. Hemtjänst är beviljad och kommer komma igång i dagarna.
Sambo har aktivitetsersättning och jag jobbar som ingenjör. Vid beräkning av avgiften för hemtjänst har våra inkomster räknats ihop och delats på två, vilket leder till att hennes inkomst blir så hög att de vill ta ut maxtaxa, ca 1700/mån
Sambo har ca 6000 per månad efter skatt på aktivitetsersättning. Hyra på 2900(hennes halva) och mat/förbrukning ca 1500/månad (hennes del). Till det tillkommer färdtjänst, läkarbesök och medicin, både receptbelagda och vanliga värktabletter etc. Efter hemtjänstavgift har hon inte många kronor kvar.
Jag har läst igenom underlag för avgiftsberäkningen och ser att det är väldigt otydligt om Sambos inkomst skall räknas med. Man kan i formuläret som skickas in skriva in sambo/make/reg partner uppgifter inkl. inkomst. På baksidan står hur man ska fylla i. Då står det uttryckligen att make/reg partners inkomst räknas med. Sambo nämns dock inte.
Vid lite sökningar har jag sett att det står tydligare i liknande dokument men från olika kommuner att sambos inkomst uttrykligen inte räknas med, men i någon kommun stod också det motsatta, dock var det daterat något år tillbaka tillbaka.
Jag gissar att det finns reglerat i någon lag hur denna inkomstberäkning ska gå till, och min fråga är, finns där utrymme att tolka så att sambos inkomst ska räknas med?
Har ni hemtjänst (pga funktionsnedsättning, alltså inte gamlingar ) och är sambos, vad har ni för erfarenheter ?
Jag kommer kontakta handläggaren imorgon, men söker mer kött på benen .
Till saken hör är att jag anser inte att jag ska behöva betala för att min sambo ska få leva ett drägligt liv (självklart kommer jag att göra det oavsett hur det här slutar, men det är en princip). Idag betalar jag redan 75% av våra gemensamma utgifter.