• mollaMalina

koniserad, förkortad tapp vecka 31

Fiskar efter erfarenheter av er som genomgått konisering innan graviditet.

Jag genomgick en laserkonisering 2012, 8 månader efter att mitt andra barn föddes och blev försäkrad om att de 2x2x2 cm de tog bort inte skulle göra någon som helst skillnad vid eventuellt framtida graviditeter. Ska även tillägga att båda mina barn fötts fullgångna.

I september plussade jag och blödde de 14 första veckorna vilket de senare sa att det kunde bero på att moderkakan låg över livmodermunnen (den flyttade sig v 20)

Hade visst dryga 4 cm tapp i vecka 16, vilket är ett perfekt utgångsläge!?

Vecka 22 hade jag 28 mm tapp, vilket de tyckte var tillräckligt bra för att avsluta kontrollerna de tyckte var nödvändiga vilket kändes märkligheter otryggt så tjatade mig till kontroller igen. V 26 var tappen 26 mm, 2 veckor senare åker jag till FL för mensvärk i 3 dagar och blir skickad akut med ambulans till ett större sjukhus med 20 mm tapp (17 mm med smdr och funneling )

Läkaren vi först fick träffa sa att jag kommer ligga där till barnet är fött och att det kommer ske mycket tidigare än BF. 3 dagar senare får jag åka hem med vila. I förrgår fick jag åter mensvärk och orolig mage, åker in för koll o de ska skicka mig med ambulans igen för nu är tappen 15 mm (18 mm 1 1/2 timme efter bricanyl spruta)

Fick till slut åka hem med alvedon. Blir inte klok på det här. Är i v 31 (30+2) idag. Någon som vill dela med sig om sina erfarenheter?

• Svar på tråden koniserad, förkortad tapp vecka 31
  • mollaMalina

Uppdatering . Var hos läkare nr 10 på 3 veckor som mätte tappen till 20 mm igen igår. Hon sa att bricanyl sprutorna inte hjälper, att om jag skulle haft benägenhet att föda skulle jag redan gjort de och att jag typ inte löper någon risk alls. Alla läkare jag träffat tror dessutom att läkaren innan mätt fel.

Jag vill inte ens gå på kontroller längre, jag vet inte alls vilket ben jag ska stå på nu...

• Hillis

Hej!

Jag är i vecka 31 (30+6) och åkte för ett par dagar sen in för undersökning efter en liten liten blödning. Det visade sig att min tapp var mellan 15-18 mm och jag fick dropp som skulle stoppa sammandragningarna. Jag har också gjort konisering men någon mätning på tappen har inte gjorts tidigare så vet inte hur den ser ut "normalt". Nu är jag sjukskriven fyra veckor med ordinerad vila och ska tillbaka för undersökning i morgon. Jag har inget tungt jobb, däremot väldigt stressigt. Jag har inte haft sammandragningar som gjort ont men blir spänd utan att det släpper när jag blir stressad och trött, känns så skönt att få vara hemma och vila även om det känns sjukt stressigt att tänka på hur det ska lösa sig på jobbet..

Hur har det gått för dig??

• majbebis2016

Jag ska ta bort en bit av livmodertappen efter min graviditet. Då jag vägrar under tiden jag är gravid, pga att vi förlorat ett tvillingpar.

Fick veta att det både kan bli svårare att bli gravid efter operationen och att de även finns risk för en prematur-bebis vid en ev nästa graviditet.

• Hillis
    majbebis2016 skrev 2016-04-25 13:35:00 följande:

Jag ska ta bort en bit av livmodertappen efter min graviditet. Då jag vägrar under tiden jag är gravid, pga att vi förlorat ett tvillingpar.

Fick veta att det både kan bli svårare att bli gravid efter operationen och att de även finns risk för en prematur-bebis vid en ev nästa graviditet.

Nej men åh vad hemskt, då förstår jag att du inte vill göra något ingrepp nu! Har de gjort många kontroller på dig nu under din graviditet?

Risk för att föda för tidigt nämnde de vid ingreppet, även om det skulle vara väldigt ovanligt. Men att det skulle bli svårare att bli gravid har jag inte hört förr.
  • majbebis2016

Dom knipsade en bit av tappen för att kolla förändringarna väldigt tidigt i graviditeten.

Sist så tog dom bara cellprov eftersom jag är så öm nu under graviditeten. De var även då de vart bestämt att jag kommer få göra operationen under narkos. Även den läkaren som berättade om att det finna risk för att få förtidigt född bebis eller svårigheter att bli gravid. Risken finns, men är liten sa hon.

Hillis skrev 2016-04-25 16:02:31 följande:

Nej men åh vad hemskt, då förstår jag att du inte vill göra något ingrepp nu! Har de gjort många kontroller på dig nu under din graviditet?

Risk för att föda för tidigt nämnde de vid ingreppet, även om det skulle vara väldigt ovanligt. Men att det skulle bli svårare att bli gravid har jag inte hört förr.

Svar på tråden koniserad, förkortad tapp vecka 31