• josanders

TILL ALLA VEGETARIANER

Hej!

Hur gör ni vegetarianer i ert liv när ni ska iväg på middag osv?

I min umgängeskrets/släkt så finns det inte alls många vegetarianer vilket är synd. Och det är ytterst jobbigt att kompromissa hela tiden. Känner mig som en börda när jag måste påpeka hela tiden att jag inte äter fisk/kött så nu har jag börjat ta med mig egen mat. Känns så jävla skumt.

Hur gör NI? Help

• Svar på tråden TILL ALLA VEGETARIANER
  • josanders
    Anonym (daf) skrev 2016-03-21 18:48:42 följande:

Visst är det bussigt att de som bjuder anpassar maten efter alla gäster. Dock tycker jag inte det är något som värdparet ska förväntas göra. Är man ensam vegetarian i gruppen så är man ju faktiskt en belastning och man får stå för sina val

Ja och jag ville ju ha råd från andra vegetarianer hur de gör när de är ensamma i en grupp.. Inte höra "något som värdparet ska förväntas göra"

Tycker inte att du kom med några råd alls
  • josanders
    Grande Rock skrev 2016-03-21 18:33:10 följande:

Vilka etiska skäl är det som gör att du har svårt för linser och bönor?

Soja kan jag förstå och Quorn är väl inte ok för strikta veganer om jag förstått det rätt.

Sett mandel i andra trådar, han är inte vegan ????
  • Bertram

Se till att du är mätt innan och ät av det du kan

• Mandel
    Grande Rock skrev 2016-03-21 18:33:10 följande:
    Vilka etiska skäl är det som gör att du har svårt för linser och bönor?
    Soja kan jag förstå och Quorn är väl inte ok för strikta veganer om jag förstått det rätt.
    De faller under smaken och övriga under etiskt.
    Så länge det är svenska böner och linser så är det bättre etiskt, men det är fortfarande inte gott
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    josanders skrev 2016-03-21 21:26:37 följande:
    Sett mandel i andra trådar, han är inte vegan ????
    Jag har aldrig påstått att jag är vegan eller vegetarian utan jag pratar bara av erfarenheten utifrån att ha en annan kosthållning än den "normala".
  • Mandel
    Anonym (?) skrev 2016-03-21 21:23:20 följande:
    Tråden var till vegetarianer :)
    Och då är erfarenhet ifrån andra med andra kostval än det "normala" helt förkastligt?
    Borde ju vara samma bekymmer för alla som äter annorlunda än den rekommenderade kostcirkeln där man ska äta grönsaker, kött/fisk, mejeri, spannmål osv, men jag kan så klart ha fel.
  • josanders
    Mandel skrev 2016-03-22 15:53:39 följande:

Och då är erfarenhet ifrån andra med andra kostval än det "normala" helt förkastligt?

Borde ju vara samma bekymmer för alla som äter annorlunda än den rekommenderade kostcirkeln där man ska äta grönsaker, kött/fisk, mejeri, spannmål osv, men jag kan så klart ha fel.

Varför skriver du i tråden när du har noll att tillföra.
  • Anonym (Frisk 60talist)
    Mandel skrev 2016-03-21 16:13:41 följande:

Nu är jag inte vegetarian, men har valt en annan avvikande kost av hälsoskäl.

Förväntar mig aldrig att jag ska serveras specialmat utan jag tar av det jag äter och lämnar resten.

Om någon skulle ha problem med det så är det deras ensak.

Skulle aldrig falla mig in att ta med matlåda.

Pga min kost så har jag inga problem att vara utan mat i många timmar (10-12 timmar dagtid är inga problem alls) och får aldrig dessa blodsockertoppar eller dalarna som gör att man känner sig olidligt hungrig. Så var det innan jag bytte kost...

Jag kan alltså äta väldigt lite om det bara är väldigt lite som passar mitt kostval.

Klarar mig utan problem till frukosten dagen därpå om vi är bortbjudna på kvällen.

Är till och med en sådan där besvärlig person som inte dricker öl, vin, läsk, saft, cider eller kaffe

Det måste vara besvärligt att ha diabetes så jag förstår ditt val av diet. Själv är jag så lyckligt lottad att jag är frisk och kan äta normal mat utan de där blodsockersvängningarn som du och en del andra pratar om. För att svara Ts så vill jag säga att om värden tänker efter lite så är det inte svårt att servera bra vegetarisk mat. En god pasta- eller potatisssallad eller gratäng som grund, stekt svamp, ost, bönor osv gör ett utmärkt komplement istället för djurmaten som de normalt sett serverar.
  • Anonym (:))

Är vegetarian sen drygt 15 år, så jag har hunnit vara på en del middagar om man säger så. Jag meddelar alltid att jag varken äter kött eller fisk, och sedan frågar jag vad det tänkt laga för nåt. Jag hör mig för om det går bra att de fixar, och jag erbjuder mig alltid att ta med nåt ifall de tycker att det är svårt och inte riktigt vet vad de ska laga. Det är olika hur det blir och man lär sig vilka som alltid fixar och vilka som tycker det är svårt så man får ta med. Det är ju enkelt att bara ta med några biffar eller nåt som går snabbt att fixa iordning och ha som komplement till det andra de bjuder på. Men det utgår ju ifrån att man vet vad de tänkt laga så man isåfall kan ta med nåt som passar till. Jag brukar inte göra så stor grej av det, men jag tar alltid upp det eftersom en del kan glömma bort det annars även om vi känt varandra sen urminnes tider. Mina egna föräldrar tex, har inte koll på läget än fast det gått över 15 år. Haha!

• Mandel
    Anonym (Frisk 60talist) skrev 2016-03-22 22:53:50 följande:
    Det måste vara besvärligt att ha diabetes så jag förstår ditt val av diet. Själv är jag så lyckligt lottad att jag är frisk och kan äta normal mat utan de där blodsockersvängningarn som du och en del andra pratar om. För att svara Ts så vill jag säga att om värden tänker efter lite så är det inte svårt att servera bra vegetarisk mat. En god pasta- eller potatisssallad eller gratäng som grund, stekt svamp, ost, bönor osv gör ett utmärkt komplement istället för djurmaten som de normalt sett serverar.
    Jag är inte diabetiker. Lider inte av några sjukdomar heller utan jag har valt att äta som jag gör för att jag blir piggare och gladare av det och slipper ev framtida sjukdomar.
  • Mandel
    josanders skrev 2016-03-22 21:06:33 följande:
    Varför skriver du i tråden när du har noll att tillföra.
    Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag stör dig. Det har inte alls varit min avsikt.
  • Anonym (veggo)

Om jag ska på tillställningar som jag vill gå på oavsett typ någon släktgrej eller så som är lite större så kollar jag alltid av och erbjuder mig att ta med mat. Om det är en mindre social tillställning där någon bjuder mig som deras gäst så förväntar jag mig att de fixar mat. Varför annars bjuda in mig liksom? Förutsatt att de vet att jag inte äter kött och fisk dvs.

Har varit vegetarian länge och har idag många vänner som också är det och som bäst trivs jag med att umgås med dessa. Hatar att bli bjuden på middag och få en uppstekt biff från frysdisken som det ofta blir hos andra. Själv anstränger jag mig för mina gäster.

• Anonym (18 år)
    Anonym (:)) skrev 2016-03-23 00:35:56 följande:

Är vegetarian sen drygt 15 år, så jag har hunnit vara på en del middagar om man säger så. Jag meddelar alltid att jag varken äter kött eller fisk, och sedan frågar jag vad det tänkt laga för nåt. Jag hör mig för om det går bra att de fixar, och jag erbjuder mig alltid att ta med nåt ifall de tycker att det är svårt och inte riktigt vet vad de ska laga. Det är olika hur det blir och man lär sig vilka som alltid fixar och vilka som tycker det är svårt så man får ta med. Det är ju enkelt att bara ta med några biffar eller nåt som går snabbt att fixa iordning och ha som komplement till det andra de bjuder på. Men det utgår ju ifrån att man vet vad de tänkt laga så man isåfall kan ta med nåt som passar till. Jag brukar inte göra så stor grej av det, men jag tar alltid upp det eftersom en del kan glömma bort det annars även om vi känt varandra sen urminnes tider. Mina egna föräldrar tex, har inte koll på läget än fast det gått över 15 år. Haha!

Som ovanstående. Jag har varit semivegetarian så länge så alla vänner och släkt vet om det och har inga problem med det men jag brukar också påminna lite fint. Är det ny bekantskap så brukar jag också fråga vad som är tänkt och erbjuda mig att ta med. Ofta får jag då svaret att nej nej, det ordnar vi. Men jag vill inte sitta och äta bara potatis och sallad och jag skulle som värd bli lite förolämpad om min middagsgäst först vid dukat bord kläcker ur sig att han/hon inte kommer att äta av det som bjuds. När man har ansträngt sig.
  • MadHatter

Jag talar om att jag är vegetarian och erbjuder mig att ta med mig mat.

Upplever det inte som ett problem. Skulle dock aldrig ta med mig egen mat utan att pratat med värden först. Skulle kännas oförskämt.

• MadHatter

Appropå att bara äta tillbehören. Det har jag verkligen heller inget emot att göra. Är det tex potatisgratäng och sallad räknas det som hel middag hemma hos mig :)

Däremot uppskattar inte alltid den som bjuder att man gör så utan känner sig obekväm aå därför berättar jag innan att jag är vegetarian, att jag kan ta med mig eget och att jag mer än gärna äter bara potatis och grönsaker.

Sen vet man ju inte vad värden bjuder på. Är det då typ köttsoppa kanske det inte ens finns tillbehör så då kan ju värden tycka att det blir jättejobbigt även om jag klarar mig utan problem.

• Vegomamma

Jag förstår inte hur man som värd inte anpassar måltiden efter sina gästers behov. Har jag en glutenintolerant gäst så lagar jag glutenfritt, har jag en gäst som hatar lök så hoppar jag över lök i matlagningen. Och har jag en gäst som bantar så lagar jag nåt som passar just den personens diet.

Måste ni köttisar envisas med att en måltid inte är komplett utan en bit kadaver? Tänk om ni, när ni har en vegetarian/vegan på besök, bara lagar en vegetarisk/vegansk maträtt? Det är gott också, och du slipper krångla med olika alternativ till olika personer.

• HJohannesson
    MadHatter skrev 2016-03-23 07:52:31 följande:

Appropå att bara äta tillbehören. Det har jag verkligen heller inget emot att göra. Är det tex potatisgratäng och sallad räknas det som hel middag hemma hos mig :)

Däremot uppskattar inte alltid den som bjuder att man gör så utan känner sig obekväm aå därför berättar jag innan att jag är vegetarian, att jag kan ta med mig eget och att jag mer än gärna äter bara potatis och grönsaker.

Sen vet man ju inte vad värden bjuder på. Är det då typ köttsoppa kanske det inte ens finns tillbehör så då kan ju värden tycka att det blir jättejobbigt även om jag klarar mig utan problem.

Jag känner detsamma som du, det är personer som äter kött som Måste ha kött till maten. Jag klarar mig helt utan substitut och kan bara äta av tillbehören, jag blir mätt och glad ändå!

Jag var på kalas där det serverades smörgåstårta, med kött.

Jag gjorde en äggmacka :)
  • Anonym (Frisk 60talist)
    Mandel skrev 2016-03-23 06:46:28 följande:

Jag är inte diabetiker. Lider inte av några sjukdomar heller utan jag har valt att äta som jag gör för att jag blir piggare och gladare av det och slipper ev framtida sjukdomar.

Varför har du svajigt blodsocker av normal kost då? Friska människor har inte det utan det är diabetiker som drabbas. Varför tror du att du ska slippa framtida sjukdomar för att du äter en kost som har uppfunnits för inte alltför många år sedan och där man inte alls kan se långtidseffekterna?
  • Mandel
    Anonym (Frisk 60talist) skrev 2016-03-23 10:34:30 följande:
    Varför har du svajigt blodsocker av normal kost då? Friska människor har inte det utan det är diabetiker som drabbas. Varför tror du att du ska slippa framtida sjukdomar för att du äter en kost som har uppfunnits för inte alltför många år sedan och där man inte alls kan se långtidseffekterna?
    Eftersom jag inte tillför något i tråden är jag ombedd att lämna den. Kan alltså inte svara dig då du är anonym. Hade kunnat skicka ett meddelande direkt till dig.
  • Anonym (MM)

Tycker det är självklart att man som värd anpassar maten efter gästerna som kommer så länge de i god tid informerat om allergier osv. Ingen skulle väl servera jordnötssås om en jordnötsallergiker är med i sällskapet tex!? Oavsett anledning till att man är vegetarian eller äter specialkost av något slag så måste andra respektera det.

Tycker man som värd att det är jobbigt eller svårt så säg vad man tänker servera och fråga personen om tips på alternativ.

(Är själv allätare men accepterar att inte alla är det)

Svar på tråden TILL ALLA VEGETARIANER