• SandraSol75

Fråga till er Nyförlösta mammor

Hej!

Jag ska snart starta en träningsform som lämpar sig bra för nyförlösta mammor där man får ta med de små bebisarna. Jag skulle behöva din hjälp med lite frågor jag hoppas du vill svara på :) det hade vart till jätte stor hjälp och gjort mig väldigt tacksam! :)

1. Vilken tid på dagen hade passat dig och ditt barn att komma iväg på något liknande? Skönast för mamman hade varit den tiden barnet ofta sover en lur :)

2. Hade du kunnat tänka dig att komma iväg på en "träning" där du får ta med dig din bebis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-22 08:13
    3. Och hur långt pass hade vart lagom?

• Svar på tråden Fråga till er Nyförlösta mammor
  • SandraSol75

Hej!

Jag vill bara göra en marknadsundersökning när det hade lämpat sig bäst undet dagen för nyförlösta mammor att komma. Sen spelar det ingen roll om träningsformen redan finns. :)

• Blicka
    SandraSol75 skrev 2016-03-22 08:12:53 följande:

Hej!

Jag ska snart starta en träningsform som lämpar sig bra för nyförlösta mammor där man får ta med de små bebisarna. Jag skulle behöva din hjälp med lite frågor jag hoppas du vill svara på :) det hade vart till jätte stor hjälp och gjort mig väldigt tacksam! :)

1. Vilken tid på dagen hade passat dig och ditt barn att komma iväg på något liknande? Skönast för mamman hade varit den tiden barnet ofta sover en lur :)

2. Hade du kunnat tänka dig att komma iväg på en "träning" där du får ta med dig din bebis?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-22 08:13
    3. Och hur långt pass hade vart lagom?

1, fm, ngn gång mellan 9-11.
    2, absolut
    3, en timme
  • Carambolan

Vad menar du med "nyförlöst"? För mig är det typ närmaste veckan efter förlossningen och då var träning verkligen det sista jag tänkte på.

Förutsättningarna var för mig väldigt olika efter en vecka, två månader, sex månader :)

• Sommar15

Ja ordet nyförlöst är kanske inte man associerar med träning främst. Är först efter några månader som man kan börja träna för de flesta.

Då barn sover så himla olika kommer det vara svårt att hitta en tid som passar för alla. Min dotter sov aldrig längre än 30 min men andras barn kan sova 3 timmar liksom. Förmiddag 10-12 eller tidig eftermiddag 14-16 hade jag röstat på! Inte för tidigt och inte för sent och kanske inte mitt i lunchtid :)

• Lowika

För mammor med syskon till det nya tillskottet är det smidigt om man lägger passen de dagar och timmar som syskonet är på förskolan. Vanligtvis 15 timmar, bestämda dagar och tider i veckan. Kan dock variera mellan förskolor :-/ Här har de kommunala skolorna samma (men inte de fristående t.ex. föräldrakooperativen) och då är det tis-ons-tors 9-14, och lägg till marginal för att man ska ta sig till träningslokalen.

• mammalovis

För det första ska man ju inte träna förrän efter ca 6-8 veckor när man varit på återbesök hos bm och då är man ju knappast nyförlöst längre, innan dess är det ju bara knipövningar i princip.

1. Vilken tid barnet sover vet man aldrig, men i förhållande till syskon hade tidigast vid 10 passat oss, då barnen går 9-14, men vi sällan är iväg så tidigt och sedan behövs en transportsträcka. Ser man till äldre bebisar 6-12 månader har de ju oftare ett sovpass runt 12-14, men då utesluts ju syskonföräldrar och det är mitt i lunchen ...

2. Ja, det gick jag på med första barnet, som mammagruppen i byn körde ihop. Nu finns det här, men inget jag orkat nappa på mitt i vintern.

3. Max en timma, kortare om barnet inte sover.

• SandraSol75

Tack för att ni svarar och viktigt med era reflektioner kring syskon och dagis osv.

Det är inte nyförlösta!! Jag menar nyblivna mammor så det blev fel i autokorrigering klart jag vet som själv har problem efter förlossningen att träning direkt efter inte är bra.

• Emmmmm

Som vi körde på friskis o svettis var bra. Kl 10-11 och bebisarna var med. Antingen lekte med varandra eller användes som tyngder/ istället för kettlebells osv. Min tjej tyckte det var urkul att vara vikt. Mycket fokus på träning för mage, bäcken och även övningar utifrån att man ska bära runt på barnet. Kände mig stärkt av den träningen och tycker att jag har ett helt annat utgångsläge denna graviditet. Är i v 37 nu och bär magen bättre. Starkare och bättre hållning.

Svar på tråden Fråga till er Nyförlösta mammor