• mumin123

    Framsätet blir så obekvämt med bilstol bak. Hur gjorde ni?

    Hej. Har en dotter på 1,5 som åker bakom passagerarsätet i en Maxi Cosi bakåtvänd bilstol. Framsätet blir så obekvämt att sitta i då bilstolen tar så otroligt mycket plats. I Juni får vi tillökning och kommer då såklart ha babyskydd i början men hur gör man när även den skall sitta i bilstol? Jag skulle aldrig kunna sitta & köra med mitt säte så som passagerarsätet fram är idag pga bilstolen. Därför går vi i tankar att ha en fram när bilstol till nästa blir aktuellt men säkerhetsmässigt känns det ju absolut inte bra. Hur har ni andra gjort? GladTRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-22 13:25
    Kanske skall tilläggas att min bil är en XC70 så verkligen ingen trång bil!

  • Svar på tråden Framsätet blir så obekvämt med bilstol bak. Hur gjorde ni?
  • MeEmmA

    Jag var faktiskt med på en föreläsning idag om trafiksäkerhet från NTF och enligt henne finns det bara en "säkrare" plats som finns i mitten där bak annars är alla andra platser likvärdiga. Det beror endast på vart smällen tar i om man krockar och det vet man ju inte i förväg. Men som sagt så är inte framsätet osäkrare, det viktigaste där är bara att inte ha en påsatt airbag.

  • Fia 28

    Det är inte alltid bilens storlek som inverkar på detdär. Sambon hade en större BMW farmare och där var det hemskt att sitta på passagerarsidan med barnstol bakom. Köpte sen en Jetta och där är det noll problem. Det har mera med inredning och sätenas formning och lutning att göra. Även barnstolen inverkar. 

    Iaf här får man ta ut bilstolen och prova i bilen innan man köper, så kanske ni kan åka och testa olika modeller? 

    Och som föregående skriver så är det inga problem att ha bilstolen fram så länge där inte finns aktiv airbag.

  • Min älskade dotter

    Åk och testa olika stolar vad som funkar i just er bil!
    Jag hade redan bestämt vilken stol vi skulle köpa nu när vår tvåa bytte från babyskydd och som "tur" är funkade det jättebra i bilen.

  • Sisisisi

    Är det mobi ni har? Den tar mycket plats, mer än de flesta stolar.

    Jag skulle ha en stol i mitten till det äldsta barnet, testa om mobin funkar - prova annars med britax maxway. Sätt lilla barnet bakom passageraren i en stol som tar liten plats.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Anonym (2barnsmor)

    Dottern satt i babyskydd (nu bilbarnstol) på passagerarsidan fram o storebror bakom på samma sida. Båda åker bakvänt.

  • mammalovis

    Vi har en Ford Mondeo. Vår Maxi Cosi Mobi sitter bak på passagerarsidan och en Max Way i mitten och Lillemans babyskydd på förarsidan. Mobin är otymplig p g a pilarna, Max Wayen är mer flyttbar på sätet. Olika stolar passar olika bra i olika bilar, så fråga där de säljs. Vi har fått bra hjälp på Babyproffsen.

Svar på tråden Framsätet blir så obekvämt med bilstol bak. Hur gjorde ni?