• Anonym (rätt eller fel?)

Får väktare titta i väskan hursomhelst?

Var iväg till ett köpcenter tidigare idag och var inne i en affär (åhlens). När jag kom ut blev jag tilltalad av två väktare som ville titta vad jag hade i väskan, dom sa att de hade sett att jag stoppat ner något i den inne på åhlens. Hade lagt ned min mobil vid ett tillfälle. Jag blev paff och vågade inte annat än att visa dem väskan och den ena väktaren tittade runt lite och lyfte på min plånbok och sen sa dom att man kanske inte ska ta med sig en så stor väska in i butiken och sen gick dom. ingen ursäkt eller nåt. Har en vanlig handväska.

Får väktare göra så i ett köpcenter? Kändes väldigt olustigt och jobbigt, var ju folk som såg och hörde allt dessutom.

• Svar på tråden Får väktare titta i väskan hursomhelst?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Jjghuiijehh) skrev 2016-03-23 05:48:53 följande:

Fast att en väktare BER att få titta i väskan och ts samtycker är tillåtet och det är inte samma sak som att visitera.

Nej, det är inte samma sak och det är fullt tillåtet (oavsett om det är väktare, butikspersonal eller takläggaren Leif som gör det). Men det är trots det olämpligt, särskilt i en situation där TS är i underläge gentemot två väktare. Men tillåtet är det, precis som det är tillåtet att be någon ta bort bilder man inte tycker om från en kamera.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Sarakechi
    Anonym (VA?) skrev 2016-03-22 23:02:08 följande:

Finns ingen anledning att en väktare ska få visitera människor. Enda anledningen för dem att stoppa någon är ju om de faktiskt verkligen har sett någon stjäla och då ska ju ändå polis tillkallas. Det räcker definitivt inte med att man sett någon stoppa ner något i sin väska. Jag stoppar ofta ner mina glasögon i väskan och skulle jag bli stoppad av väktare varje gång så skulle jag bli jävligt sur. Och det har hänt en gång i ett varuhus när jag var på väg ut. 2 väktare stod plötsligt på vasin sida om mig och sa att jag skulle följa med dem till kontoret. Detta var mycket nära mitt jobb och ganska troligt att någon av mina kolleger också befann sig där så jag sa åt dem att det tänkte jag absolut inte göra och så ifrågasatte jag varför och vad dom trott sig ha sett att jag stulit. Det kunde de inte riktigt svara på och då sa jag att nu Kling och Klang ska vi ta oss en titt i min väska här ute så att alla människor runt om kan se hur duktiga ni är på att gripa riktiga tjuvar. och det var inte jag som lommade därifrån med röda öron :)

Haha, kling och klang, helfestligt :D
  • Anonym (V)

Jag är väktare och nej, jag får inte gräva i väskor. Jag vet däremot inte exakt vad som gäller för butikskontrollanter då de har en annan utbildning än jag.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (V) skrev 2016-03-23 23:40:34 följande:

Jag är väktare och nej, jag får inte gräva i väskor. Jag vet däremot inte exakt vad som gäller för butikskontrollanter då de har en annan utbildning än jag.

Det är ingen skillnad, butikskontrollanter är i grunden väktare vilket innebär förstärkt rättsskydd och rätt att bära viss utrustning. Den extra utbildningen ger inga extra rättigheter.

Det hela beror på vad man letar efter, en väktare får inte söka igenom en person för att leta efter stöldgods däremot får man ju göra en skyddsvisitation efter att ett gripande har gjorts (och då kan man ju råka hitta stöldgods). I övrigt är det bara polis som får bedriva brottsutredningar. På samma sätt skulle man under vissa omständigheter kunna hävda att en väska ingår i en skyddsvisitation. Skulle väl möjligen vara i extremt trånga utrymmen där väskan inte kan flyttas från den gripne personen och liknande.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Kassan)

Lite liknande hände mig i förra veckan. Jag var i en vanlig mataffär, och larmegrinden eller vad det heter fanns precis bakom kassan. Det tjöt och kassören tog min väska och kollade igenom den, vilket kändes lite jobbigt då jag har väldigt privata saker där. Det fanns inget där såklart, det var falsk alarm. Kan man vägra ge väskan i en sån situation, även fast det tjuter? Vem har då rätt att kolla igenom väskan i en sån situation? Jag blev bara så förvånad över larmet att jag gav väskan i ren förundran till henne.

• Anonym (.)
    Anonym (Kassan) skrev 2016-03-24 11:21:35 följande:

Lite liknande hände mig i förra veckan. Jag var i en vanlig mataffär, och larmegrinden eller vad det heter fanns precis bakom kassan. Det tjöt och kassören tog min väska och kollade igenom den, vilket kändes lite jobbigt då jag har väldigt privata saker där. Det fanns inget där såklart, det var falsk alarm. Kan man vägra ge väskan i en sån situation, även fast det tjuter? Vem har då rätt att kolla igenom väskan i en sån situation? Jag blev bara så förvånad över larmet att jag gav väskan i ren förundran till henne.

Du måste forfarande bli gripen och invänta polis som kollar i väskan... Väktare, butikspersonal osv måste se att du snattat... Det räcker inte med att det tjuter...
  • Anonym (Kassan)
    Anonym (.) skrev 2016-03-24 11:27:36 följande:
    Du måste forfarande bli gripen och invänta polis som kollar i väskan... Väktare, butikspersonal osv måste se att du snattat... Det räcker inte med att det tjuter...
    Tack! Helt sjukt egentligen hur lite vi människor vet om våra rättigheter, och vad våra auktoriteter har rätt att göra mot oss. Ingen ifrågesätter. Och det gäller vid mer allvarliga situationer också, och inte bara vid liknande simpla vardagshändelser då det borde vara självklart. Jag undrar varför våra rättigheter inte är självklara för oss? Jag är besviken på mig själv för att inte faktiskt ha vetat något så enkelt.
  • hallonhopp

Jag hade inte låtit väktare kolla igenom väskan. Att butikspersonal får ta en kasse med inhandlade grejer och kolla om de glömt ett larm är dock helt OK för mig, det sparar vara tid för oss bägge om det är något så enkelt. Jag hade kunnat tänka mig att själv packa upp det som finns i väskan och låta dem kolla på det men skulle de rent visitera hade som folk ovan sagt att det går utmärkt om det görs av polis och inte av dem.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (.) skrev 2016-03-24 11:27:36 följande:

Och ett envarsgripande kan inte göras i en såda situation, som du säger måste den gripande vara hundra procent säker på att brott är begånget. Det man kan göra i en sådan situation är att tillkalla polis och göra en anmälan men inget annat.
    Anonym (Kassan) skrev 2016-03-24 11:47:54 följande:

Tack! Helt sjukt egentligen hur lite vi människor vet om våra rättigheter, och vad våra auktoriteter har rätt att göra mot oss. Ingen ifrågesätter. Och det gäller vid mer allvarliga situationer också, och inte bara vid liknande simpla vardagshändelser då det borde vara självklart. Jag undrar varför våra rättigheter inte är självklara för oss? Jag är besviken på mig själv för att inte faktiskt ha vetat något så enkelt.

Ja, det är synd och det är därför en del personer i auktoritära positioner utnyttjar det. Jag skulle tro att rättigheterna inte är självklara för att vi lever i ett samhälle där rättigheterna är långtgående och eftersom de generellt inte kränks. VI är helt enkelt inte vana vid att myndighetspersoner missbrukar sin makt som man är i många andra länder världen över.
  • nevermind

Jag kollar väskor i mitt jobb men personerna har all rätt att vägra. Då skrivs det rapport så får säkerhetschefen ta det med den medarbetaren sen. Jag jobbar på ett kontor som dessutom har lager. Trots att alla som jobbar därinne vet vad som gäller så gräver vi INTE i väskorna. De öppnar och jag tittar, ibland känner jag på utsidan också.
    Ibland verkar det vara jobbigare för mig faktiskt, för jag är väldigt privat av mig och blir nästan generad ibland.

• jag2000
    Anonym (Nej!) skrev 2016-03-22 18:20:29 följande:

Det är bara polisen som får visitera, alltså kolla vad du har i väskan.

Butikspersonal och väktare får fråga om du kan tömma väskan och visa vad du har i men dom får absolut inte titta själva. Du har rätt att säga nej men då har dom rätt att tillkalla polis.

// fd butikspersonal. (Som gått igenom detta VARJE år på säkerhetsutbildning)

men om väktare tillkallar polis får de verkligen hålla kvar personen då? eller vad?
  • Anonym (E)
    jag2000 skrev 2025-06-05 14:21:01 följande:
    men om väktare tillkallar polis får de verkligen hålla kvar personen då? eller vad?
    Hade det inte varit lättare att bara använda Google istället för att gräva fram en 9 år gammal tråd?

Men ja, både väktare och butikspersonal kan kvarhålla en person i väntan på polis
  • Anonym
    Anonym (E) skrev 2025-06-05 14:25:22 följande:
    Hade det inte varit lättare att bara använda Google istället för att gräva fram en 9 år gammal tråd?

Men ja, både väktare och butikspersonal kan kvarhålla en person i väntan på polis
    Det kan även gemene man göra. 
  • Anonym (M)

Ja om de får din tillåtelse så. Oavsett vad du kände så gav du ju samtycke till det så de gjorde inget fel.

• Anonym

Nej, det får de inte. Du måste samtycka.

Men. Då kan de tillkalla polis som har den befogenheten. Så du får ju tänka då dels om du vill ägna din tid åt att polis kommer och det blir ännu mer uppmärksamhet. Och dels om det är rimligt att en polispatrull ska ägna sin tid åt det. 

• Anonym
    jag2000 skrev 2025-06-05 14:21:01 följande:
    Ja, de får kvarhålla en person om de misstänker brott som har fängelse i straffskalan (bla stöld)
  • Anonym
    Anonym (Kassan) skrev 2016-03-24 11:21:35 följande:

Ja, du kan säga nej. Du måste samtycka.
    Men det som händer då är att polis tillkallas. Polis har rätt till det vid brottsmisstanke
  • Anonym
    Anonym (.) skrev 2016-03-22 18:20:39 följande:

Nej... Mig veterligen måste dom gripa dig och invänta polis som får kolla väskan. Bara att stanna folk och begära att titta i väskan är inte ok... Om dom sett dig snå något, hade dom ju gripigt dig... Dom kan inte gå på misstanke...

De kan inte begära att få se vi äskan.
    Men det är inte fel att fråga om man kan visa väskan.
Svar på tråden Får väktare titta i väskan hursomhelst?