• miliona

Baka utan socker och mjölk till födelsedag - era bästa recept

Jag ska baka till dotterns födelsedag, det ska vara helt mjölkfritt men helst även sockerfritt eller åtminstone med lite socker.

Det ska helst vara rätt enkelt att tillaga. Det måste innehålla choklad då det är favoriten!

Vad har ni för recept?

• Svar på tråden Baka utan socker och mjölk till födelsedag - era bästa recept
  • nnnnnnnn
    miliona skrev 2016-03-23 22:37:09 följande:
    Det låter ju helt otroligt att de ingredienserna kan bli goda, det här bara måste jag ju testa, låter som att det skulle bli en äcklig sörja bara, men brownie med chokladbollssmak låter ju gudomligt gott! :)

Tack!

Oj vilka bra tips, vad kul!

Det blir jättegott!

Svarta bönor har ingen riktig smak i sig själva, de är rätt smaklösa. Så det blir chokladsmak + havregrynssmak som märks. (+ev. smaksättare man lägger i)

Smeten ska bli ganska fast, bara lite lösare än chokladbollssmet.

Jag gillar att den är glutenfri, nötfri, äggfri, mjölkfri, sojafri mm. samtidigt som den är god och det är bra att den är såpass sockerfri, även om man använder sirap eller socker, så räcker det med lite. Det är en tung kaka och ändå max 0,5 dl sirap i den.

Jag kokar bönorna själv och då blir det en riktigt billig kaka med! Jag kokar en stor sats, blötlägg i minst 24 timmar, byt vattnet någon gång under blötläggningen. Byt vatten före kokning och koka tills de mjuknat. Häll av vattnet och låt kallna. Sen väger jag upp 600g och lägger i plastpåsar i frysen. Platta paket som tinar snabbt!
    Så är det supersnabbt och enkelt att sno ihop en kaka!

• miliona
    nnnnnnnn skrev 2016-03-23 22:51:04 följande:

Det blir jättegott!

Svarta bönor har ingen riktig smak i sig själva, de är rätt smaklösa. Så det blir chokladsmak + havregrynssmak som märks. (+ev. smaksättare man lägger i)

Smeten ska bli ganska fast, bara lite lösare än chokladbollssmet.

Jag gillar att den är glutenfri, nötfri, äggfri, mjölkfri, sojafri mm. samtidigt som den är god och det är bra att den är såpass sockerfri, även om man använder sirap eller socker, så räcker det med lite. Det är en tung kaka och ändå max 0,5 dl sirap i den.

Jag kokar bönorna själv och då blir det en riktigt billig kaka med! Jag kokar en stor sats, blötlägg i minst 24 timmar, byt vattnet någon gång under blötläggningen. Byt vatten före kokning och koka tills de mjuknat. Häll av vattnet och låt kallna. Sen väger jag upp 600g och lägger i plastpåsar i frysen. Platta paket som tinar snabbt!
    Så är det supersnabbt och enkelt att sno ihop en kaka!

Ok jag litar på dig :) får ge mig ut och leta ingredienser i morgon, så kan vi testa lite olika recept till helgen.
  • Zadre
    miliona skrev 2016-03-23 20:44:51 följande:

Menar du att vetemjöl är luftigare?

Just det som är så svårt att veta, vad man kan byta ut och hur.

Mandelmjöl har inget gluten och jäser därför inte och kan av samma anledning inte heller binda ihop det man ska baka. Det suger dessutom åt sej mer vätska än vanligt mjöl. Därför går det inte att byta ut rakt av.

Sök på att baka med mandelmjöl innan du provar.
  • sagaceline

Mina favoriter: purelytwins.com/2014/09/02/11-ingredient-oreo-cake-grain-egg-and-sugar-free/ beardandbonnet.com/naked-chocolate-cake-with-blackberries-and-whipped-coconut-cream/ www.onegreenplanet.org/vegan-recipe/strawberry-chocolate-vegan-cheesecake/ Tänk på att du kan lägga på vilka frukter eller så som du vill. :)

www.instructables.com/id/The-BEST-chococlate-cake-ever...that-happens-to-be/ Den här är jättegod att servera med lite frukt och soyagrädde :D

• Sjömamma

Jag kan rekommendera att baka chokladkaka med kikärtor eller bönor och söta med tex agavesirap eller dadlar. Finns massor med recept. Det blir inte alls som man kan tro och smakar inte bönor utan blir en god krämig konsistens.

• miliona
    sagaceline skrev 2016-03-24 20:31:34 följande:

Mina favoriter: purelytwins.com/2014/09/02/11-ingredient-oreo-cake-grain-egg-and-sugar-free/ beardandbonnet.com/naked-chocolate-cake-with-blackberries-and-whipped-coconut-cream/ www.onegreenplanet.org/vegan-recipe/strawberry-chocolate-vegan-cheesecake/ Tänk på att du kan lägga på vilka frukter eller så som du vill. :)

www.instructables.com/id/The-BEST-chococlate-cake-ever...that-happens-to-be/ Den här är jättegod att servera med lite frukt och soyagrädde :D

Tackar och bockar, ska testa! :)
  • miliona
    Sjömamma skrev 2016-03-24 22:43:08 följande:

Jag kan rekommendera att baka chokladkaka med kikärtor eller bönor och söta med tex agavesirap eller dadlar. Finns massor med recept. Det blir inte alls som man kan tro och smakar inte bönor utan blir en god krämig konsistens.

Helt otroligt att man kan slänga ihop nåt smarrigt med bönor och dadlar, hur har jag missat det tidigare!?
  • Det kommer bli bra

Dessa chokladbollar är gudomligt goda och dessutom supernyttiga. Och mkt enkla och snabba att göra. Gillas av både vuxna och barn:
    12 färska dadlar
    2 dl cashewnötter
    1 msk kokosolja
    2 msk kakao
    1 msk kaffe eller vatten (kör med vatten till barn)
    kokosflingor

Börja med att mixa nötterna till ett fint mjöl. Häll sedan i resten av ingredienserna och mixa tills allt blandat sig ordentligt. Forma bollar som du rullar i kokosen. Ställ i kylen.

• nnnnnnnn

Hur har det gått?

Blev det någon bön-kaka och hur tyckte du att den smakade?

• miliona
    nnnnnnnn skrev 2016-03-27 19:22:06 följande:

Hur har det gått?

Blev det någon bön-kaka och hur tyckte du att den smakade?

Vi blev sjuka här hemma så har inte hunnit baka ännu, det blir av när vi är på benen igen!
Svar på tråden Baka utan socker och mjölk till födelsedag - era bästa recept