• Pank

    Raderad från folkbokföringsadress

    Jag har blivit raderad från skatteverket, jag syns inte på Eniro, hitta, birthday eller ratsit jag är helt osynlig online vad kan det få för konsekvenser?

    Jag är på ett behandlingshem för tillfället men jag kan/får ju inte skriva mig där? innan behandlingen var jag bostadslös i 2 år?

    Jag är orolig att min kommun kommer neka mig att komma hem igen. eftersom jag kommer att behöva försörjningsstöd eller stödboende ett tag innan jag kommer på fötter igen och får egen försörjning

    hur kan det blivit så här? Kan min kommun neka mig stöd eftersom jag inte är skriven i kommunen?

    Mvh

  • Svar på tråden Raderad från folkbokföringsadress
  • sportpappa

    Vad är din folkbokföringsadress? Bara för att du försvunnit online betyder inte att du är utan folkbokföringsadress.
    Eller så har du ansetts vara obefintlig och blivit avregistrerad och flyttad till obefintlighetsregistret. Du borde ha pratat med folkbokföringen när du blev bostadslös eftersom det ställer till med en hel del problem att anses vara obefintlig.
    Kontakta Skatteverket nu och meddela att du saknar bostadsadress och vill bli på församling skriven eller om det går att lösa på något annat sätt.

  • XEmmabus

    Det som förr hette "på församling skriven" har från 1 januari bytts mot "på kommun skriven". Du kan alltså folkbokföra dig i den kommun du vill. Sedan bör du ha en särskild postadress dit dina brev går. Det kan tex vara en poste restante-adress till postkontoret närmast behandlingshemmet.

    Hör med behandlingshemmet om du kan ha din särskilda postadress dit och så är du skriven på din hemkommun.

    Eller det kanske finns någon vän eller släkting som kan ta emot din post?

    Lycka till på behandlingshemmet och Glad Påsk.

  • Pank

    Tack för svar, jag har en poste restante adress på postkontoret i min hemstad.


    sportpappa skrev 2016-03-24 20:20:51 följande:

    Vad är din folkbokföringsadress? Bara för att du försvunnit online betyder inte att du är utan folkbokföringsadress.

    Eller så har du ansetts vara obefintlig och blivit avregistrerad och flyttad till obefintlighetsregistret. Du borde ha pratat med folkbokföringen när du blev bostadslös eftersom det ställer till med en hel del problem att anses vara obefintlig.

    Kontakta Skatteverket nu och meddela att du saknar bostadsadress och vill bli på församling skriven eller om det går att lösa på något annat sätt.


    Vad innebär det att vara obefintlig?
  • Pank

    Tusentack för svar,

    Jag var skriven på en adress som jag bodde på innan behandlingen, det är alltså den som jag blivit raderad från?

    jag har en poste restante adress på postkontoret i min hemstad


    sportpappa skrev 2016-03-24 20:20:51 följande:

    Vad är din folkbokföringsadress? Bara för att du försvunnit online betyder inte att du är utan folkbokföringsadress.

    Eller så har du ansetts vara obefintlig och blivit avregistrerad och flyttad till obefintlighetsregistret. Du borde ha pratat med folkbokföringen när du blev bostadslös eftersom det ställer till med en hel del problem att anses vara obefintlig.

    Kontakta Skatteverket nu och meddela att du saknar bostadsadress och vill bli på församling skriven eller om det går att lösa på något annat sätt.


    Vad innebär det att vara obefintlig?
  • Pank

    Har försökt ringa skatteverket men dom har stängt till tisdag, är jätterädd att jag blivit obefintlig!!

    Jag loggade in på skatteverket och skrev ut ett personbevis. Där var bostadsadress inte ifyllt däremot så var län och stad korrekt ifyllt. Kan det betyda att jag är folkbokförd på församling och fortfarande har rätt till sjukvård och soc?

  • Småtokig

    Du är troligtvis registrerad utan känt hemvist.
    Kontakta Skatteverket på tisdag och fråga hur du ska göra. Du har om du är registrerad som utan känt hemvist ingen adress alls.

  • Småtokig

    Om man är registrerad som försvunnen(tidigare obefintlig) innebär det att man är avregistrerad från folkbokföringen. Det likställs som utvandrad. Om man vill bli folkbokförd igen måste man göra en anmälan om flyttning till Sverige(trots att man kanske inte ens varit utomlands). Denna anmälan måste göras personligen på ett Servicekontor.

  • malinkanallt
    Småtokig skrev 2016-03-25 10:41:36 följande:

    Om man är registrerad som försvunnen(tidigare obefintlig) innebär det att man är avregistrerad från folkbokföringen. Det likställs som utvandrad. Om man vill bli folkbokförd igen måste man göra en anmälan om flyttning till Sverige(trots att man kanske inte ens varit utomlands). Denna anmälan måste göras personligen på ett Servicekontor.


    Trevligt land.
Svar på tråden Raderad från folkbokföringsadress