sportpappa skrev 2016-04-16 20:36:04 följande:
Medan man är sambos så äger var och en det man införskaffar. Det är först vid bodelning som det är aktuellt att dela på bostaden och bohaget. Om en person står på lånet så är det den personen som har skulden och det hanteras på samma sätt som vilken annan skuld som helst.
Vid en bodelning av en gemensam bostad så är det bara vinsten efter att lån, mäklararvode och vinstskatt betalats som delas.
Jag visste förståss svaret innan, vill bara få folk att tänka till lite Visst är det sjukt att det är så.
Sambolagen borde göras om så den tar hänsyn till vem som lagt in kontantinsats, inte mer än rätt att den bör räknas bort.
Sedan borde sambon sambo som inte betalt något alls åtminstone vara betalningsskyldig under förhållandet om man ska ha laglig rätt till hälften.
Som det är nu har man inte ansvar för något alls utan bara kan kvittera ut gratis pengar.
Det sägs att den tillkom för att skydda den svaga, det många itne förstår är att det är den som äger bostaden som är den svaga parten inte tvärtom.
Personligen om någon försökte blåsa mig så skulle jag ordna avtalet själv och ta med det till rätten.