• skogsrået

Hur man äter jansson

Jag och min sambo är oense om hur man äter jansson. Naturligtvis är det en bufférätt, men frågan är lite mer specifikt vilka tillbehör jansson s a s kräver. Jag anser att jansson är en ensamrätt som man äter för sig, medan min sambo hävdar att man måste ha korv eller köttbullar till, vilket gör att man då i mitt tycke äter den mer som en potatisgratäng. Med köttbullar till så äter man ju fisk+kött, "dubbelsovling" med andra ord anser jag. Vad tycker ni? Hur äter ni jansson?

• Svar på tråden Hur man äter jansson
  • Tonårsmamman1

Antingen som en av många rätter på en buffé, t ex till jul.

Sedan kan man äta det som en egen rätt, och då har man hårt bröd till. Har aldrig hört att man blandar in kött eller korv.

• skogsrået

Kan tillägga att vi bestämt oss för att inte ha någon jansson i år, då det bara leder till konflikter.

• Tonårsmamman1
    skogsrået skrev 2016-03-25 12:21:03 följande:

Kan tillägga att vi bestämt oss för att inte ha någon jansson i år, då det bara leder till konflikter.

OK, kan inte var och en  äta det som den vill?
  • skogsrået

Jo absolut, det är bara det att blir så många saker att laga när man också måste ha en massa tillbehör till allting.

• catladyn

Ät Janson som du vill. Släpp på det typiska stela svenska om hur man "ska" göra. Våga vara er själva!

• Tonårsmamman1
    skogsrået skrev 2016-03-25 12:26:56 följande:

Jo absolut, det är bara det att blir så många saker att laga när man också måste ha en massa tillbehör till allting.

OK, fast korv lagar man ju knappt,  den bara steker man. 
  • skogsrået

Jo, men desto fler rätter man lagar oavsett tidsåtgång till det, desto mer rester får man ju också sen.

• äldreochklokare

men rätt många har ju buffevariant på påsk. Menar du att ni bara skulle ha en jansson, om ni skulle ha jansson? 

• MAN78

Jag tycker Jansson är toppen till t.ex. köttbullar. Men visst är det dubbelsovel. Tur att det inte är storhelg så ofta :)

• Flash Gordon
    skogsrået skrev 2016-03-25 10:58:26 följande:
    Jag och min sambo är oense om hur man äter jansson. Naturligtvis är det en bufférätt, men frågan är lite mer specifikt vilka tillbehör jansson s a s kräver. Jag anser att jansson är en ensamrätt som man äter för sig, medan min sambo hävdar att man måste ha korv eller köttbullar till, vilket gör att man då i mitt tycke äter den mer som en potatisgratäng. Med köttbullar till så äter man ju fisk+kött, "dubbelsovling" med andra ord anser jag. Vad tycker ni? Hur äter ni jansson?
    Förlagsvis med kniv och gaffel.

.

.

.

Och när man äter Jansson så gör man det oftast vid ett smörgåsbord där man öser på allt möjligt samtidigt så i praktiken blir det ingen ensamrätt.

Har aldrig tidigare sett eller hört om någon som bara äter Jansson. Även om det är fisk i den är den mer att betrakta som potatisgratäng.
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2016-03-26 09:02:18 följande:
    Förlagsvis med kniv och gaffel.

.

.

.

Och när man äter Jansson så gör man det oftast vid ett smörgåsbord där man öser på allt möjligt samtidigt så i praktiken blir det ingen ensamrätt.

Har aldrig tidigare sett eller hört om någon som bara äter Jansson. Även om det är fisk i den är den mer att betrakta som potatisgratäng.
    Eller jo ...

.

Som fyllekäk på småtimmarna. Då kan det hända att någon sliter ut Jansson ur kylen och slafsar i sig bara den.
  • Katlan

Jag äter gärna Jansson som ensamrätt, med inlagda rödbetor till.

Svar på tråden Hur man äter jansson