• saloot

Blanda ut 3% fil för mindre kalorier?

Hej,

Jag brukar äta lättfil (40kcal/1dl) men där jag är just nu finns det bara vanlig fil (55kcal/1dl). Kan jag blanda ut den vanliga filen med vatten för att få fram lättfil? Eller blir det äckligt osv? :((

• Svar på tråden Blanda ut 3% fil för mindre kalorier?
  • saloot
    Marit86 skrev 2016-03-27 09:11:36 följande:

Kan du inte bara ta 3/4 dl istället?

Alltså jag tycker vanlig fil är alldeles för "mastig". Jag försöker inte gå ner i vikt; jag är redan smal.
  • viseversa

Om du inte försöker gå mer i vilt varför skriver du antal kalorier och mängd då? Låter inte bra tyvärr.

• MadHatter
    saloot skrev 2016-03-27 09:14:11 följande:

Alltså jag tycker vanlig fil är alldeles för "mastig". Jag försöker inte gå ner i vikt; jag är redan smal.

Men om det är mastigt är väl att ta en mindre portion en jättebra lösning?

Menar du att du inte gillar konsistensen? Jag har aldrig provat att blanda fil med vatten, men skulle inte tro att det blir så lyckat. Men blanda bara lite först och snaka så vet du sen. Det är ju inte en katastrof om det visar sig vara äckligt.
  • Farfallos
    saloot skrev 2016-03-27 09:14:11 följande:
    Du skriver redan i rubriken om kalorier, och sedan om att det handlar om att den är för "mastig". Har du någon som helst tidigare erfarenhet av trögflytande mejeriprodukter (gräddfil, kesella, yoghurt mm mm) så vet du ju att det är långt ifrån bara fetthalten som påverkar hur "mastig" en produkt känns, så att mot den bakgrunden snacka om kalorierna för att få rätt känsla på filen känns rätt vääääldigt märkligt.

Men vad är problemet? Ta en matsked av den feta filen i ett glas och vispa ner en tsk vatten. Blir det ätbart så är du ju hemma.

....men i all välmening, fundera på om inte du istället behöver ta dig en rejäl funderare på ditt förhållande till mat.
Svar på tråden Blanda ut 3% fil för mindre kalorier?