• vårkänslor

Lufttorkad skinka, Hjälp

Jag har råkat äta lufttorkad skinka som ev gravid. Vad händer, hur "farligt" är det?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lufttorkad skinka, Hjälp
  • Jag är bara jag

Oerhört liten risk. Det är bara om du blir sjuk i listeria som det är farligt och den risken är jätteliten. 40-90 fall årligen att jämföra med kanske 125000 gravida.

• driver28

Jämfört med ett glas vin, inte alls. Det är mer osunt att oroa sig så mycket för något obetydligt när du KANSKE är gravid, än själva skinkslamsan du åt. Du kan ju poppa ett kärl i huvudet med den ångestnivån!

• vårkänslor
    driver28 skrev 2016-03-27 17:20:39 följande:

Jämfört med ett glas vin, inte alls. Det är mer osunt att oroa sig så mycket för något obetydligt när du KANSKE är gravid, än själva skinkslamsan du åt. Du kan ju poppa ett kärl i huvudet med den ångestnivån!

Det var en fråga. Det är det som denna sida är till för.
  • Drottningen70

Det är inte skinkan i sig som är farligt utan de bakterier som KAN finnas där. Om du inte blir sjuk så har du ju heller inte drabbats av bakterierna som är farliga.

• Drottningen70
    Jag är bara jag skrev 2016-03-27 17:19:53 följande:

Oerhört liten risk. Det är bara om du blir sjuk i listeria som det är farligt och den risken är jätteliten. 40-90 fall årligen att jämföra med kanske 125000 gravida.

Så kan man ju inte heller resonera eftersom fallen är så få just på grund av att vi har vissa livsmedelsrekommendationer för gravida. Om folk skulle strunta i dessa skulle också fallen öka dramatiskt.
  • Jag är bara jag
    Drottningen70 skrev 2016-03-27 17:57:55 följande:
    Så kan man ju inte heller resonera eftersom fallen är så få just på grund av att vi har vissa livsmedelsrekommendationer för gravida. Om folk skulle strunta i dessa skulle också fallen öka dramatiskt.
    Jag menade inte alls som du tolkade. Jag tror rätt många gravida äter mat man inte bör äta, men ändå är fallen så få och dessutom över hela befolkningen. Risken är helt enkelt liten även om man äter tror jag. Många gravida knarkar, röker, super, är döfeta och äter inte vad man ska-ändå föds få barn med fel orsakade av just mat.
Svar på tråden Lufttorkad skinka, Hjälp