Byta skola mot den andres vilja?
Hej.
Jag och barnens andra förälder har gemensam vårdnad om våra två barn och är separerade sedan många år.
Barnen har hittills gått kvar på förskola och senare skola där den andra föräldern bor. Jag har pga bostadssituationen bott långt ifrån skola och har alltid skjutsat och hämtat då jag som boendeförälder inte har rätt till skolskjuts.
Nu är det så här att senaste åren så har barnen bott hos oss uppskattningsvis 70 % av tiden istället för varannan vecka.
Det är jag och min partner som hämtar varje vecka hos den andra föräldern för att skjutsa till träningar mm (som vi betalar helt och fullt ut avgifter och alla omkostnader samt att jag inte kräver något underhåll för den extra tiden de är hos oss)
Vi har nu i samråd med barnen sagt att det bästa vore att byta skola så de bor nära oss som de är hos mest och det skulle underlätta väldigt mycket i och med träningar mm. Vi pratar om att vi skulle minska antalet körda mil med närmare 100 mil i månaden på att låta barnen byta skola.
Detta skulle inte påverka den andra föräldern negativt öht då hen skulle ha rätt till skolskjuts.
Min plan är att hen har skolskjuts och barnen åker till skolan och sen istället för att jag ska åka och hämta 2,5 mil t o r inför träningar för att ge middag och packa väskan och sen stressa till träningar och sedan lämna av barnen hos den andra föräldern så skulle de kunna gå hem, få mat och så åker vi i lugn och ro och tränar och skjutsar hem till föräldern.
Detta motsätter sig hen utan annat argument än att det betyder att jag får mer tid med dem (?). Vad det egentligen handlar om är att hen inte vill låta mig bestämma någonting, men jag ska ställa upp och ha jour jämt.
Finns det någonting jag kan göra här eller måste jag bara acceptera läget?
Observera att det handlar inte på något sätt om att minimera umgänget med den andra föräldern, jag önskar helst av allt att hen faktiskt ville vara med sina barn varannan vecka, men jag känner att det är ohållbart att jag ska vara skjutsjour åt hen och hen bara får bestämma rakt av.