• Anonym (Hjälp)

Byta skola mot den andres vilja?

Hej. 

Jag och barnens andra förälder har gemensam vårdnad om våra två barn och är separerade sedan många år.

Barnen har hittills gått kvar på förskola och senare skola där den andra föräldern bor. Jag har pga bostadssituationen bott långt ifrån skola och har alltid skjutsat och hämtat då jag som boendeförälder inte har rätt till skolskjuts. 

Nu är det så här att senaste åren så har barnen bott hos oss uppskattningsvis 70 % av tiden istället för varannan vecka. 

Det är jag och min partner som hämtar varje vecka hos den andra föräldern för att skjutsa till träningar mm (som vi betalar helt och fullt ut avgifter och alla omkostnader samt att jag inte kräver något underhåll för den extra tiden de är hos oss)

Vi har nu i samråd med barnen sagt att det bästa vore att byta skola så de bor nära oss som de är hos mest och det skulle underlätta väldigt mycket i och med träningar mm. Vi pratar om att vi skulle minska antalet körda mil med närmare 100 mil i månaden på att låta barnen byta skola. 

Detta skulle inte påverka den andra föräldern negativt öht då hen skulle ha rätt till skolskjuts. 

Min plan är att hen har skolskjuts och barnen åker till skolan och sen istället för att jag ska åka och hämta 2,5 mil t o r inför träningar för att ge middag och packa väskan och sen stressa till träningar och sedan lämna av barnen hos den andra föräldern så skulle de kunna gå hem, få mat och så åker vi i lugn och ro och tränar och skjutsar hem till föräldern. 

Detta motsätter sig hen utan annat argument än att det betyder att jag får mer tid med dem (?). Vad det egentligen handlar om är att hen inte vill låta mig bestämma någonting, men jag ska ställa upp och ha jour jämt. 

Finns det någonting jag kan göra här eller måste jag bara acceptera läget? 

Observera att det handlar inte på något sätt om att minimera umgänget med den andra föräldern, jag önskar helst av allt att hen faktiskt ville vara med sina barn varannan vecka, men jag känner att det är ohållbart att jag ska vara skjutsjour åt hen och hen bara får bestämma rakt av.

• Svar på tråden Byta skola mot den andres vilja?
  • Anonym (Linda)

Oj, varför väljer man att bo så långt ifrån sina barn?

• Anonym (Linda)

Har ni gemensam vårdnad måste väl båda skriva på? 

Vad säger barnen? 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Linda) skrev 2016-03-28 13:05:52 följande:

Oj, varför väljer man att bo så långt ifrån sina barn?

Menar du oss? 

Vi har inte valt detta, vi har fått rätta oss efter bostadsmarknaden, vi höll ut i sju år i en för liten lägenhet utan att hitta ett lämpligt ställe i samma område som skolan innan vi köpte detta. Lägenheten var också långt från förskolan/skolan men det var det enda jag kunde få tag i. Vi bor inte jättelångt bort från skolan, det blir runt 4 mil tur och retur. Men med skjuts och hämtning våra veckor och hens veckor med alla aktiviteter så blir det väldigt många mil. 

• Anonym (Hjälp)
    Anonym (Linda) skrev 2016-03-28 13:07:53 följande:

Har ni gemensam vårdnad måste väl båda skriva på? 

Vad säger barnen

Ja vi har gemensam vårdnad, så ja båda måste skriva på. 

Men det står även i lagen att barn har rätt till skola nära sin bostad och de bor som sagt hos oss 70 % av tiden om inte mer. 

Barnen vill byta skola. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (Hjälp) skrev 2016-03-28 13:24:11 följande:

Ja vi har gemensam vårdnad, så ja båda måste skriva på. 

Men det står även i lagen att barn har rätt till skola nära sin bostad och de bor som sagt hos oss 70 % av tiden om inte mer. 

Barnen vill byta skola. 

Fast du har ju tidigare inte ansett det vara viktigt att barnen bott nära skolan.

Men fråga familjerätten, är det så att barnen bor mest hos er, att det alltid är ni som lämnar/hämtar till skolan, och det knappt påverkar den andre, så borde det ju gå. Känns logiskt.
  • Anonym (Det är bara att byta)

Du kan byta skola, även utan den andres underskrift.
    Jag och min fd man gick isär och han bytte kommun. Den stora flickan var 70% hos honom och dom bytte skola utan mitt medgivande. Vi har gemensam vårdnad men han är boendeförälder. Familjerätten har inget med detta att göra.

• Anonym (Samma sits)

Jag har ungefär samma problem. Har en son som absolut vill byta skola då han verkligen inte trivs i den han går i nu (mycket bråk och slagsmål). Hans pappa vill absolut INTE att sonen ska byta skola då han anser att det knappast lär bli bättre i nya skolan heller och nu har han dessutom gått och sagt till sonen att han inte ska byta skola då han får längre att köra och inte kommer hinna det innan han börjar jobba. Sonen har tjatat i snart ett år om att få byta skola och jag vill så klart hans bästa men hans far är inte lika engagerad i honom. Det är jag som går på alla möten med skolan och alla läkarbesök och liknande för hans fars jobb är så "viktigt" så han kan inte ens vara ledig en timme.
    Varför hans far inte vill att sonen ska byta skola är väl för att jag vill testa det och det var jag som lämnade honom av olika anledningar. Jag kör sju mil varje dag för att hämta och lämna sonen där han går nu och har gjort det i flera års tid nu. Jag ska iaf och besöka en annan skola med sonen nästa vecka som är närmare vårat hem och se hur det verkar där. Sonen vill dessutom inte åka till sin pappa utan vill vara hos mig och min nya (som engagerar sig betydligt mycket mer än hans riktiga far) och även där stöter man ju på problem och jag har varit i kontakt med soc osv som inte kan göra någonting säger dom.
    Ja det är som sagt en lång historia men jag följer den här tråden för att se hur allt löser sig och hur det går att ordna Glad

Svar på tråden Byta skola mot den andres vilja?