• Mikcal

Gravid och jobbar inom vården (bemanning)

Hej!

Jag jobbar inom vården via ett bemanningsföretag inom landstinget. Jag studerar i vanliga fall så nu jobbar jag bara lite extra någon gång ibland men i sommar har jag fått schema. Jag är nu Gravid i v18 och beräknad födelse är i början av september.

Jag kommer vara i v27 när jag börjar på mitt schema. Jag har även sagt att jag inte kan jobba de tre sista veckorna i augusti för att jag vill vara ledig då.

Jag är anställd hos ett bemanningsföretag men jobbar på en avdelning med en enhetschef.

När ska jag berätta om graviditet? Ska jag berätta? För vem ska jag berätta först, bemanning eller enhetschef? Behöver jag ens säga något? Eftersom att jag kommer vara ledig de sista veckorna utav min graviditet. Och sen var det ju tänkt att jag skulle tillbaka till skolan men där har jag sökt om ett studieuppehåll och fått godkänt.

• Svar på tråden Gravid och jobbar inom vården (bemanning)
  • Carambolan

Finns det moment som du inte kommer kunna utföra när du går på schemat? Isf bör du berätta för bemanning så fort som möjligt. Annars behöver du inte berätta alls eftersom tjänsten är slut när du går på föräldraledighet.

• Lady Di

Jobbar själv inom äldrevård o i min kommun krävde kommunen att man av säkerhetsskäl gick hem 2 månader innan beräknad bf. Har du redan skrivit papper på ditt vik i sommar så berätta nu.
    Du har rätt till havandeskapspenning från försäkringskassan.

• Anonym (Sand)
    Lady Di skrev 2016-03-28 17:27:38 följande:

Jobbar själv inom äldrevård o i min kommun krävde kommunen att man av säkerhetsskäl gick hem 2 månader innan beräknad bf. Har du redan skrivit papper på ditt vik i sommar så berätta nu.

Du har rätt till havandeskapspenning från försäkringskassan.

Kan vara värt för TS att notera att man ansöker om graviditetspenning/fd havandeskapspenning från FK som prövar ansökan och godkänner allt emellan 0/25/50/75/100% omfattning beroende på arbetets innehåll/risker. Det är inte något man per automatik får "rätt till". Kan vara bra att känna till.
  • Lady Di
    Anonym (Sand) skrev 2016-03-28 18:33:39 följande:
    Kan vara värt för TS att notera att man ansöker om graviditetspenning/fd havandeskapspenning från FK som prövar ansökan och godkänner allt emellan 0/25/50/75/100% omfattning beroende på arbetets innehåll/risker. Det är inte något man per automatik får "rätt till". Kan vara bra att känna till.
    Nu skrev jag ju vad min kommun kräver o då har jag och mina kollegor o alla andra i denna kommun som jobbar i de yrket rätt till den ersättningen, de är nämligen chefen som skriver under att de inte finns någon annan lättare sysselsättning tiden ut.

Är de så att de inte finns nått annat för henne att göra för att inte riskera att de händer henne eller barnet något så får man havandeskapspenning. Men kan chefen mildra arbetsuppgifterna är det en helt annan sak för då kan man fortfarande jobba.
  • Anonym (Sand)
    Lady Di skrev 2016-03-28 20:25:45 följande:

Nu skrev jag ju vad min kommun kräver o då har jag och mina kollegor o alla andra i denna kommun som jobbar i de yrket rätt till den ersättningen, de är nämligen chefen som skriver under att de inte finns någon annan lättare sysselsättning tiden ut.

Är de så att de inte finns nått annat för henne att göra för att inte riskera att de händer henne eller barnet något så får man havandeskapspenning. Men kan chefen mildra arbetsuppgifterna är det en helt annan sak för då kan man fortfarande jobba.

Jag känner inte till hur din kommun arbetar med detta i detalj. Men i allmänhet gäller:

En kategori är de arbetstagare som har rent av "farliga" arbeten enligt vissa kriterier där arbetsgivaren är skyldig att stänga av arbetstagaren från arbetet pga risk för graviditeten. Tex buller, kemikalier eller allvarliga risker för att utsättas för våld på arbetsplatsen. (Mer läsning i AFS 2007:5).

En annan kategori är där arbetsgivaren inte kan erbjuda andra arbetsuppgifter. Men i det fallet avgör FK utifrån olika kriterier om arbetet anses vara tungt och det bedöms i olika grad, därav att man kan få graviditetspenning GP i olika grad 0-100%. Det innebär med andra ord att det är en kombinerad bedömning och inte tillräckligt att arbetsgivaren svarar att den inte kan erbjuda annat arbete om arbetet inte är "tungt nog".

Sedan finns scenariot att arbetstagaren fått tex foglossning eller andra graviditetsbesvär som blir ett hinder i arbetet. Då gäller sjukskrivning och inte GP.
Svar på tråden Gravid och jobbar inom vården (bemanning)