• Mikcal

Gravid och jobbar inom vården (bemanning)

Hej!

Jag jobbar inom vården via ett bemanningsföretag inom landstinget. Jag studerar i vanliga fall så nu jobbar jag bara lite extra någon gång ibland men i sommar har jag fått schema. Jag är nu Gravid i v18 och beräknad födelse är i början av september.

Jag kommer vara i v27 när jag börjar på mitt schema. Jag har även sagt att jag inte kan jobba de tre sista veckorna i augusti för att jag vill vara ledig då.

Jag är anställd hos ett bemanningsföretag men jobbar på en avdelning med en enhetschef.

När ska jag berätta om graviditet? Ska jag berätta? För vem ska jag berätta först, bemanning eller enhetschef? Behöver jag ens säga något? Eftersom att jag kommer vara ledig de sista veckorna utav min graviditet. Och sen var det ju tänkt att jag skulle tillbaka till skolan men där har jag sökt om ett studieuppehåll och fått godkänt.

• Svar på tråden Gravid och jobbar inom vården (bemanning)
  • Carambolan

Finns det moment som du inte kommer kunna utföra när du går på schemat? Isf bör du berätta för bemanning så fort som möjligt. Annars behöver du inte berätta alls eftersom tjänsten är slut när du går på föräldraledighet.

• Lady Di

Jobbar själv inom äldrevård o i min kommun krävde kommunen att man av säkerhetsskäl gick hem 2 månader innan beräknad bf. Har du redan skrivit papper på ditt vik i sommar så berätta nu.
    Du har rätt till havandeskapspenning från försäkringskassan.

• Anonym (Sand)
    Lady Di skrev 2016-03-28 17:27:38 följande:

Jobbar själv inom äldrevård o i min kommun krävde kommunen att man av säkerhetsskäl gick hem 2 månader innan beräknad bf. Har du redan skrivit papper på ditt vik i sommar så berätta nu.

Du har rätt till havandeskapspenning från försäkringskassan.