• Anonym (:()

Fosterskadande, vad hade ni gjort?

Jag började med tetralysal i slutet på februari mot acnehud och tagit detta regelbundet varje dag, fick i samma veva runt 10 mars en infektion i kroppen som gjort att jag tog kåvepenin, smärtstillande på recept -> ibumetin 600 gram plus alvedon och sedan panocod.

Jag har även haft skyddat sex men fick reda på att jag ändå blivit gravid den 25 mars. Har då tagit medicinerna i nästan en hel månad.

Tetralysal kan ha fosterskadande effekt, även ibumetin är inte särskilt bra för en gravid. Ja har alltså haft en salig coctail av mediciner.

Hur hade ni gjort? Var på abortkliniker redan idag och läkaren ansåg att det kanske var bäst att göra abort i och med missbildningar osv, hon gav ingen förklaring eller något vilket gjorde mig så osäker. Jag tog ett förhastat beslut att göra medicinsk på direkten så har tagit första tabletten och ska dit imon igen. Men nu ångrar jag mig, vet att det är nog försent men hur hade ni gjort? Hade ni gjort abort om ni hade tagit alla mediciner och visste att det fanns en risk för fosterskador? :(

• Svar på tråden Fosterskadande, vad hade ni gjort?
  • Anonym (:()

Tog upp med läkaren idag som också beklagade sig över att hon intr riktigt var 100 på medicinerna. Känns bra att man fick ett "erkännande".

Tyvärr började jag blöda tidigt imorse ändå. Så nu är den ute och vi ska sörja händelsen. Tack för alla fina ord av er empatiska fina människor. Kram!

• Pentagram
    Anonym (mor) skrev 2016-03-30 12:12:02 följande:
    Absurt. Endera gör man abort eller så föder man barnet och ngt mellanting finns ju inte även om det ju vore det bästa så man aldrig behövde fatta ngt beslut öht utan kunde sväva omkring i limbo!!!
    Tja, graviditeten stannar ju inte upp så det går alldeles utmärkt att inte fatta något beslut, barnet kommer ändå. Jag ser dock inte vad som är så absurt i att vela i beslutet och ångra sig, både en eller två gånger...
  • Anonym (mor)
    Pentagram skrev 2016-03-30 14:16:20 följande:
    Tja, graviditeten stannar ju inte upp så det går alldeles utmärkt att inte fatta något beslut, barnet kommer ändå. Jag ser dock inte vad som är så absurt i att vela i beslutet och ångra sig, både en eller två gånger...
    Jaha? Ja inte vet jag om abortpiller kan skada fostret men om man gör en abort pga att man tror att man fått i sig skadliga preparat så känns det rätt märkligt om man tar ett piller som ska stöta ut fostret och så ångrar man sig. Jag skulle i det läget vara oroligare än någonsin.
  • Moderator
    OBSERVERA!

Vill påminna om att detta är en tråd som ligger i Känsliga Rummet.
    Det innebär att fokus ska ligga på TS problem och frågeställning.
    Som vanligt är det inte tillåtet med personangrepp utan diskutera sakligt.
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • Anonym (mor)

Självklart kommer det att gå bra TS. Du blir säkert en bra mamma om du väljer det och jag tror inte att foster tar skada av några piller.

• Ego Lovers
    Anonym (...) skrev 2016-03-30 00:16:06 följande:

Många onödigt hårda ord till TS. 

Med tanke på att konsekvensen av ett handikappat barn är så stor för både dig och samhället, så tror jag att det är rätt att göra abort. Du har alla möjligheter att bättre planera en graviditet, utan förhöjd risk för fosterskador.

Förstår att det känns förvirrat nu, du genomsyras av hormoner kopplat till graviditeten, och tänker kanske inte helt logiskt, men du gör rätt i att genomföra aborten

Att få vita missfärgningar på tänderna är inte ett handikapp är inget som drabbar varken barnet, föräldrarna eller samhället utan är enbart missfärgningar på tänderna och det är inte ens säkert att barnet får missfärgningar.
  • Ego Lovers
    Demina läkare skrev 2016-03-30 08:32:58 följande:
    Hur vågar du sprida desinformation? Läs innantill om kapabel. Jobbar med dessa frågor å detta händer på min (univ)klinik varje månad. Vi är vana att hantera detta till skillnad fr mindre klin. Skämmes!
    Är du läkare borde du ha upplyst dig själv genom att läsa på om fosterpåverkan på Stockholms läns landsting sida www.janusinfo.se
    Cytotec eller det verksamma ämnet Misoprostol är inte farligt om man bara tagit en tablett

www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/
  • Ego Lovers
    Anonym (H) skrev 2016-03-29 19:13:34 följande:
    Tabletten gör lite mer än så, från Fass

"Mifepristone Linepharma är ett antihormon som verkar genom att hämma effekten av progesteron, ett hormon som behövs för att graviditeten ska kunna fortsätta. Mifepristone Linepharma kan därför orsaka abort."
  • Demina läkare
    Ego Lovers skrev 2016-04-02 01:56:35 följande:
    Är du läkare borde du ha upplyst dig själv genom att läsa på om fosterpåverkan på Stockholms läns landsting sida www.janusinfo.se
    Cytotec eller det verksamma ämnet Misoprostol är inte farligt om man bara tagit en tablett

Det är precis janusinfo vi använder av oss. Hur många här inne har tagit sig till rätt sida men ändå inte kunnat läsa innantill?

"Risken för fosterskada är dock så liten att den inte motiverar en diskussion om att avbryta graviditeten om kvinnan har ångrat abortförsöket.

När misoprostol används som medel vid ulcussjukdom har ingen teratogen effekt beskrivits. Teratogena effekter kan dock inte uteslutas eftersom dygnsdosen vid abort och ulcusprofylax är av samma storleksordning, den senare dock i upprepad dosering. Om exponering skett i tidig graviditet torde även i detta fall en eventuell riskökning vara så liten att den inte motiverar en diskussion om att avbryta graviditeten. 

En ökad risk för uppkomst av spontanabort efter användning av misoprostol är möjlig men inte påvisad."

En spontanabort, dvs missfall är inte samma sak som missbildning etc. I detta fall blir det antingen eller: ett friskt foster eller missfall.

• Demina läkare
    Anonym (H) skrev 2016-04-02 09:15:20 följande:
    Nu kom ju fostret ut efter att hon tog det pillret och inte dom andra

Kan ha varit spontant men på fass står det att 3% av alla aborter startar med bara den första tabletten.
    Det är öht inte fass som gäller, utan janusinfo.
    Därefter lokala riktlinjer och praxis. Som ska förstås, förmedlas och tolkas av professionella, ej lekmän.
Svar på tråden Fosterskadande, vad hade ni gjort?